Ok ja jag kör nog vidare med vävlim, som jag fipplar med spackel så limmar jag inte bara papper mot papper utan även papper mot spackel. Då känns det tryggt med vävlimmet som jag vet fungerar.
 
Vad har dör reglar bakom plywooden och hur tätt sitter dom?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vad har dör reglar bakom plywooden och hur tätt sitter dom?
Jag satte plywooden utanpå den gamla väggen, så reglarna sitter längre in, innanför den gamla väggen.
 
Jag tror och misstänker att felet du har gjort och anledningen till att det blir för tjockt lager spackel är att du drog på spackel en andra gång direkt i det blöta första lagret, rätt uppfattat?
Dra ett lager spackel och i med remsan, låt detta sen torka tills dagen efter och nästa dag drar du på nästa lager
 
C
L Lego Pusselsson skrev:
Jag satte plywooden utanpå den gamla väggen, så reglarna sitter längre in, innanför den gamla väggen.
Men gipset är skruvat i reglarna, inte bara i plywooden?
 
L Lego Pusselsson skrev:
Jag satte plywooden utanpå den gamla väggen, så reglarna sitter längre in, innanför den gamla väggen.
Och vad består den gamla väggen av? Hur tjock plywood satte du?
Känns inte som att skivskarvar skulle spricka om väggen är korrekt byggd.
 
C cpalm skrev:
Men gipset är skruvat i reglarna, inte bara i plywooden?
...men inte spontanspricker varenda skarv bara för att man inte skruvat i reglarna? Tror inte jag gjort det någonstans i hela huset där jag har osb och gips.....
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
...men inte spontanspricker varenda skarv bara för att man inte skruvat i reglarna?
Nä, men det beror väl på hur mycket plywooden flexar under skarven.
 
EddieHansson
C cpalm skrev:
Nä, men det beror väl på hur mycket plywooden flexar under skarven.
Jo men hur då? Gipsskivorna är väl skruvade längs hela skarven, så flexet ska ju ske på bara några cm avstånd.
 
C
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jo men hur då? Gipsskivorna är väl skruvade längs hela skarven, så flexet ska ju ske på bara några cm avstånd.
Jo visst är det så. Men om det inte är något generalknas med remsningen så att det spricker helt utan yttre påverkan tyder ju sprickbildningen på att det rör sig på något sätt. Och i och med att även en tunn plywoodskiva är så gott som helt stum i sitt plan återstår att skivan bångnar på något sätt i skarven.
 
EddieHansson
C cpalm skrev:
Jo visst är det så. Men om det inte är något generalknas med remsningen så att det spricker helt utan yttre påverkan tyder ju sprickbildningen på att det rör sig på något sätt. Och i och med att även en tunn plywoodskiva är så gott som helt stum i sitt plan återstår att skivan bångnar på något sätt i skarven.
Ja. Det är också en trolig förklaring.
 
  • Gilla
Hallon18
  • Laddar…
@EddieHansson @MathiasS tack för bra tips! Är detta lim från biltema okej?
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/tapet--och-vavlim-2000024077

Jag spacklar alltså först igen glipor i hörn och mellan gipsskivor, sedan slipa.
Sedan pensla på det där limmet på väggen, och trycker dit pappersremsan.

Ska jag pensla ett lager lim utanpå remsan också för att få bort luftbubblor under?

Efter limmet torkat spacklar jag och slipar. Sedan målar jag efter det torkat.

Låter det som en plan?
 
  • Gilla
Lego Pusselsson
  • Laddar…
K
Jag kör med vårrumslim, typ tapetklister för vptrumstapeter.
Pensla 1 gång lim som primer, låt torka (papper suger som fan) sen en vända till med lim som du sätter papper i. Då har du fått en längre öppentid på limmet och har gott om tid att få tillräckligt med lim och bra vidhäftning av pappen. Torka bort det som hamnat utanför skarven, svårslipat.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det där limmet har för låg torrhalt. Typiskt så är det ett våtrumslim du letar efter.

Tex [länk]

Jag köpte just en liter av det för en hundring eller nått.

Först behöver du ta bort gamla remsan om antagandet är att den inte sitter fast.

Du ska inte ha något lim utanpå pappremsan. Torka bort överflödigt lim med en fuktig trasa.
Tack! Då fixar jag en sån där hink. Penslar du limmet på väggen eller på pappersremsan innan du sätter dit den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.