Inomhus, vägg.
Jag har först satt plywood.
Sedan 12mm gipsskivor utan mellanrum.
Skivorna hade såna nedsänkningar efter långsidorna där man spacklar.
Först lade jag ett lager spackel och direkt på med spackelremsa, sedan direkt på med ett lager spackel över remsan.
Sedan efter det torkat slipade jag.
Efter det målade jag 3 lager Jotun väggfärg.
Jag är ganska säker att spacklet hade torkat ordentligt.

Allt såg bra ut. Men nu efter en månad så har färgen börjat spricka i skarvarna mellan gipsskivorna. Det ser ut som att det endast är färgen som spruckit. Vid alla skarvar, så det är ingen engångshändelse på ett ställe.
Bifogar en bild men det kanske är svårt att se.

1. Vad har jag gjort för fel?
2. Hur kan jag rätta till det på enklast sätt? Nu när rummet är inrett och fint i övrigt.
Tack!
 
  • Spricka längs med skarven mellan gipsskivorna på en nyrenoverad vägg målad med Jotun färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Vad använde du för typ av remsa?
Jag gissar på sån glasfibernät för då brukar det kunna spricka så längs kanten på remsan.

Har du pappersremsa så har du inte fått "in den" i det blöta spacklet tillräckligt bra... Det är väldigt svårt med pappersremsa...

Jag brukar spackla skarvarna en gång tunt och sen slipa och dammsuga dem. Efter det stryker jag på våtrumsgrund och fäster pappersremsa i den blöta färgen och sen målar jag över våtrumsgrund över remsan.
Efter att färgen torkat fortsätter jag med att spackla som vanligt.
 
  • Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
Det enda sättet att fixa är ju att dra bort remsan, limma ny remsa och spackla, slipa och måla igen...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
Konstigt. Visst har du lagt gipsskivorna föskjutna mot plywoodskivorna så att inte skarvarna ligger över varandra? Då blir det inte några rörelser att tala om. Misstänker att du spacklat för tjocka lager och att spacklet helt enkelt krympt.

Tips:
* spackla mellanrummet mellan gipsskivorna, samt alla skruvhål.
* låt torka. Slipa lätt och dammsug.
* pensla på trälim/papperslim och tryck dit pappersremsan. Dra av med trasa.
* låt torka.
* spackla, torka, slipa tills det blir bra.

Viktigt att spacklet torkar helt innan du målar
 
anders07 anders07 skrev:
Vad använde du för typ av remsa?
Jag gissar på sån glasfibernät för då brukar det kunna spricka så längs kanten på remsan.

Har du pappersremsa så har du inte fått "in den" i det blöta spacklet tillräckligt bra... Det är väldigt svårt med pappersremsa...

Jag brukar spackla skarvarna en gång tunt och sen slipa och dammsuga dem. Efter det stryker jag på våtrumsgrund och fäster pappersremsa i den blöta färgen och sen målar jag över våtrumsgrund över remsan.
Efter att färgen torkat fortsätter jag med att spackla som vanligt.
Tack! Jag använde pappersremsa, inte glasfiber. Okej så du fäster remsan med våtrumsgrund, alltså nån typ av färg?, istället för med spackel?
 
anders07 anders07 skrev:
Det enda sättet att fixa är ju att dra bort remsan, limma ny remsa och spackla, slipa och måla igen...
Kan jag göra det lite diskret utan att behöva måla om hela väggen tror du?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Konstigt. Visst har du lagt gipsskivorna föskjutna mot plywoodskivorna så att inte skarvarna ligger över varandra? Då blir det inte några rörelser att tala om. Misstänker att du spacklat för tjocka lager och att spacklet helt enkelt krympt.

Tips:
* spackla mellanrummet mellan gipsskivorna, samt alla skruvhål.
* låt torka. Slipa lätt och dammsug.
* pensla på trälim/papperslim och tryck dit pappersremsan. Dra av med trasa.
* låt torka.
* spackla, torka, slipa tills det blir bra.

Viktigt att spacklet torkar helt innan du målar
Tack! Japp gipsskivorna var förskjutna. Jag tror jag använder rätt mycket spackel så det kanske är ett problem alltså. Bra tips att limma fast pappersremsan istället för att använda spackel, det fungerar alltså bra att göra så.
 
L Lego Pusselsson skrev:
Tack! Jag använde pappersremsa, inte glasfiber. Okej så du fäster remsan med våtrumsgrund, alltså nån typ av färg?, istället för med spackel?
Precis, våtrumsgrund är det man använder som underlag för att måla i badrum (tätskikt) men vilken som färg eller lim som inte är vattenlöslig fungerar.
Du "limmar" då pappersremsan i blöt färg och målar över remsan med vanlig pensel så att du får bort alla luftbubblor.

Eftersom remsan tydligt släppt redan finns ingen annan lösning än att byta den tyvärr.
Är det nymålat kan man bara måla skarven och dra ut tunnt så syns det inte att det är målat på.
 
  • Gilla
Lego Pusselsson
  • Laddar…
Konstigt att det spruckit på detta sätt när du gjort som du beskriver. Man får anta att det inte var tillräckligt med spackel bakom remsan?

Du får ju slipa ner och ta bort den första remsan, annars lär det ju röra på sig igen. Därefter skulle jag spackla så att underlaget är jämt och sedan limma fast remsan med våtrumsklister/vävlim med torrhalt om minst 20%. Därefter bredspackla skarven igen.
 
  • Gilla
Lego Pusselsson
  • Laddar…
EddieHansson
Vanligt pspperslim/PVA lim funkar utmärkt och blir mycket starkt. Billigt också.
 
Redigerat:
  • Gilla
claym
  • Laddar…
EddieHansson
L Lego Pusselsson skrev:
Tack! Japp gipsskivorna var förskjutna. Jag tror jag använder rätt mycket spackel så det kanske är ett problem alltså. Bra tips att limma fast pappersremsan istället för att använda spackel, det fungerar alltså bra att göra så.
Ja. Det är en officiellt godtagbar metod. Det är dessutom rekommenderat för hörnskarvar mm.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Vanligt pspperslim/PVC lim funkar utmärkt och blir mycket starkt. Billigt också.
YBg föreslår ett vävlim. Det måste vara bland det billigaste man kan handla? Varför experimentera med något annat även om det fungerar?
 
EddieHansson
MathiasS MathiasS skrev:
YBg föreslår ett vävlim. Det måste vara bland det billigaste man kan handla? Varför experimentera med något annat även om det fungerar?
Det behöver man såklart inte göra.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Det behöver man såklart inte göra.
funderade mest på om det fanns någon fördel med att använda något annat än det gipsbranchen föreslår.
 
EddieHansson
MathiasS MathiasS skrev:
funderade mest på om det fanns någon fördel med att använda något annat än det gipsbranchen föreslår.
Trälim/paperslim (pva/pvac) är det starkaste och med rekommenderade limmet för kartong. Och det är ju det gipsskivan och remsan har.

Spackel avsett för pappremsor är ofta utblandat med sådant lim.

När det har torkat så tål det fukt under rätt lång tid innan det släpper.

Men visst våtrumslim/vävlim funkar ju också. Ta det du får tag i billigt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.