A ajn82 skrev:
Jaha, så ett brott har begåtts, men du har inte påstått att det finns en brottsling?
Sluta tramsa. Såklart finns det en brottsling när ett brott begåtts. Frågan är vilket straff det blir, om något, när saken tas upp i rätten.
Vad är du ute och far efter?
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det är inte svensk rättsordning. Eftersom du trycker på att allvar och straff är upp till domstolen, så måste vi naturligtvis vara kompletta och komma ihåg att det även är domstolen som är den slutliga instansen även vad gäller om brott begåtts. Tills domstolen dömt så föreligger bara mistanke om brott.

Och nej, man kan inte lita på förstahandsuppgifter från anmälaren. Det är därför vi har polis och åklagare som utreder anmälningar innan de går till domstol. Och avskrivningsgrunden "gärningen ej brott" finns av en anledning. Den används oftare än du tror.
Och sedan när är det oklart om det är ett brott att olovligen fälla träd på annans mark?
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Sluta tramsa. Såklart finns det en brottsling när ett brott begåtts. Frågan är vilket straff det blir, om något, när saken tas upp i rätten.
Vad är du ute och far efter?
Nej, blir ingen dömd finns ingen brottsling, och eventuellt inte heller något brott.
 
hsd
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det är faktiskt upp till domstolen att bedöma om brott har begåtts. Så det är långtifrån ett "faktum."

Det är först när domstolen beslutar sig för att brott begåtts som de bedömer allvaret i gärningen, och vilken (om någon) påföljd som kan bli aktuell.
Ett möjligt brott har begåtts ;)
 
A ajn82 skrev:
Nej, blir ingen dömd finns ingen brottsling, och eventuellt inte heller något brott.
Jag antar att vi är överens om att tex stöld är ett brott. Om du då begår en stöld utan att upptäckas och dömas för den, så är du alltså ingen brottsling. Intressant tanke ...
 
  • Gilla
Borgir och 1 till
  • Laddar…
Markägaren kanske råkade ge ett medgivande medans han var full och har nu glömt bort det, det kanske stod i det finstilta i något annat dokument som upprättats osv, du kan inte veta om ett brott begåtts förrän båda parter har hörts i domstol.
Är rättsstatens principer så svåra att förstå bara för att man själv inte håller med i det specifika fallet?
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Jag antar att vi är överens om att tex stöld är ett brott. Om du då begår en stöld utan att upptäckas och dömas för den, så är du alltså ingen brottsling. Intressant tanke ...
Ur samhällets perspektiv är du inte brottsling då, ur ett etiskt perspektiv så är du såklart det, men så funkar inte rättsstaten.
 
A ajn82 skrev:
Ur samhällets perspektiv är du inte brottsling då, ur ett etiskt perspektiv så är du såklart det, men så funkar inte rättsstaten.
Det är jag med på.
Ur den bestulnes perspektiv är du garanterat en brottsling också.
 
A ajn82 skrev:
Markägaren kanske råkade ge ett medgivande medans han var full och har nu glömt bort det, det kanske stod i det finstilta i något annat dokument som upprättats osv, du kan inte veta om ett brott begåtts förrän båda parter har hörts i domstol.
Är rättsstatens principer så svåra att förstå bara för att man själv inte håller med i det specifika fallet?
Redan i första meningen i den länkade artikeln står det "utan grannens medgivande".
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det är inte svensk rättsordning. Eftersom du trycker på att allvar och straff är upp till domstolen, så måste vi naturligtvis vara kompletta och komma ihåg att det även är domstolen som är den slutliga instansen även vad gäller om brott begåtts. Tills domstolen dömt så föreligger bara mistanke om brott.

Detta har jag hört förr och funderat på. Och eftersom jag hyser stor respekt för ditt kunnande, så passar jag på att fråga:

Innebär detta att till exempel "Palme-mordet" inte var ett brott?
 
Just detta diskuterades i en annan tråd, o jag höll inte med, o det gör jag inte nu heller.
(Tyvärr minns jag inte vilken tråd det var. Kanske du minns Lars_stefan_axelsson?)
Att hävda att inget brott begåtts innan domstolen dömt någon för det är fel.
Att någon är skyldig till brottet innan dom faller är helt i sin ordning.
Men för att starta en förundersökning behövs (oftast) ett brott.
Läser man på Åklagarmyndighetens hemsida inleds hela stycket med följande:

Brottsutredningen

När ett brott kommit till polisens kännedom inleds en förundersökning. Förundersökning är ett annat ord för brottsutredning.

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/brottsutredningen/
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Just detta diskuterades i en annan tråd, o jag höll inte med, o det gör jag inte nu heller.
(Tyvärr minns jag inte vilken tråd det var. Kanske du minns Lars_stefan_axelsson?)
Att hävda att inget brott begåtts innan domstolen dömt någon för det är fel.
Att någon är skyldig till brottet innan dom faller är helt i sin ordning.
Men för att starta en förundersökning behövs (oftast) ett brott.
Läser man på Åklagarmyndighetens hemsida inleds hela stycket med följande:

Brottsutredningen

När ett brott kommit till polisens kännedom inleds en förundersökning. Förundersökning är ett annat ord för brottsutredning.

[länk]
Stööön.
Det skulle i fjärde meningen givetvis stå OSKYLDIG.:oops:
Såg inte det förrän nu.
Att någon är Oskyldig till brottet innan dom faller är helt i sin ordning.

OT.
(Ibland kan man redigera ett inlägg lång tid efter inlägget är postat, men ibland går det inte att ändra efter en väldigt kort tid, som nu. Hur kommer det sig?)
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Detta har jag hört förr och funderat på. Och eftersom jag hyser stor respekt för ditt kunnande, så passar jag på att fråga:

Innebär detta att till exempel "Palme-mordet" inte var ett brott?
Ja, nu kommer vi ju till tassemarkerna i rättsfilosofin. Och det är marker jag sällan beträder. Där finns många gungflyn och vi hamnar lätt i trista semantiska diskussioner (dvs precis vad "betyder" det "ordet").

Så med det sagt så är naturligtvis saken mera komplex. Vi kan lägga många aspekter på vad vi menar med att ett "brott är begånget". T ex så ger rättegångsbalken polisman eller åklagare rätt att bestämma att ett brott är begånget och själv döma ut straff (bötesföreläggande) om den misstänkte går med på det. Och i de fallen så anser vi naturligtvis att ett brott är begånget (det står uttryckligen i lagen att: "Har ett föreläggande godkänts, gäller det som en dom som har vunnit laga kraft.") *)

Men sedan så är det naturligtvis så att även om en domstol främst bedömer två saker: dels vilken lag som kan vara tillämplig, och dels hur de bevis till stöd för gärningsbeskrivningen skall bedömas, så skiljer det naturligtvis från fall till fall. I vissa typer av mål; ekobrottsmål t ex så kommer frågan om gärningen ens är brott upp ganska ofta, i andra typer av mål, exv. mord, så kommer den frågan upp mera sällan. Det är ganska tydligt vilken paragraf i brottsbalken som är tillämplig.

MEN vad jag ville ha fram var att i slutändan så är det ändå domstolen som fäller det avgörandet. Därav skrivningen i förra stycket, dvs man ville förtydliga att om polis/åklagare gör jobbet, så är det ändå samma sak som om dom fallit i domstol. Om du t ex vittnar till förmån för en misstänkt och domstolen ändå fäller vederbörande så har du begått brottet mened. Punkt. (Nåja, beroende på vad du sagt.) Detta per definition. Domstolen har nämligen fattat beslut om vad som hänt, och eftersom du sagt något annat så har du bevisligen brutit mot lagen. Det förekommer ganska sällan att folk fälls för det här brottet, men det har hänt i Sverige, och kommer antagligen att hända igen.

Så att ett brott begåtts iom Olof Palmes förtidiga frånfälle det är ganska klart. Jag kan ju undvika frågan ganska enkelt om jag påpekar att en person faktiskt är fälld för brottet, så då är ju frågan om brott begåtts avgjord iaf en gång, sak samma att högre instans inte höll med. ;) (De riktade ju inte in sig på frågan om gärningen var brott, utan bara om den misstänkte kunde anses överbevisad).

Men även utan att jag slingrar mig på det viset så känns den frågan ganska klar. I det fallet har det skett ett brott---jag vågar tom sträcka mig till att säga att det rör sig om mord (även om det i teorin skulle kunnat röra sig om dråp)---det är ingen domstol eller åklagare som skulle vända sig något värst emot det.

DOCK i andra fall är det långtifrån säkert, oftare än vad gemene man tror, att domstol skulle göra den bedömningen. I det här fallet så har ju en åklagare ansett att ett brott är begånget och har inlämnat stämningsansökan, men det finns många sätt man kan tänka sig att försvaret skulle kunna lägga upp en strategi som går ut på att visa just att gärningen inte är brottslig. Det är många försvarsstrategier, särskilt i mera komplicerade mål, som går ut på det. Långtifrån alla försvar går ut på att miskreditera bevisningen eller dess värde, som sådant.


Så, till syvende och sist; vill vi vara säkra på att ett brott är begånget, då måste dom ha fallit och vunnit laga kraft. Tills dess så är det bara mer eller mindre säkra gissningar.


*) Även brottskadelagen medger att ersättning betalas ut även om dom inte fallit, eller om förundersökning lagts ner. Så det behövs inte nödvändigtvis en fällande dom för att man skall anses ha utsatts för brott. Men, men...
 
K knipo skrev:
Just detta diskuterades i en annan tråd, o jag höll inte med, o det gör jag inte nu heller.
(Tyvärr minns jag inte vilken tråd det var. Kanske du minns Lars_stefan_axelsson?)
Nej, jag kommer iaf inte ihåg det.

K knipo skrev:
Men för att starta en förundersökning behövs (oftast) ett brott.
Nej, de slarvar lite på åklagarmyndighetens sida. Det skall stå "När misstanke om brott kommit till polisens kännedom..."

Men se min längre utredning. Det beror som sagt på.
 
Jag tror nog att om man frågar 100 svenskar så kommer 99 av dem att säga att om någon gjort inbrott, haft ihjäl, våldtagit eller misshandlat någon, stulit någons bil, ja då har ett brott begåtts. Oavsett om det gått till domstol eller ej. Den hundrade är förmodligen jurist. Jag anser att det är en farlig väg att gå att kräva att någon ska dömas för att det ska kallas ett brott. Det riskerar att sänka allvaret i gärningen om gärningsmannen ej hittas.
Med det sagt; jag förstår att man måste kunna påvisa att en handling är gjord med brottsligt uppsåt för att kunna fälla någon, eller för att det ska kunna kallas ett brott. Men ibland behöver man också kalla en spade för en spade. I just det här fallet finns en reell risk att offret faktiskt glömt att denne givit ett medgivande, och har det skett är det inte ett brott som begåtts. Nu tror jag inte det är så, omständigheterna är sådana att det är tämligen självklart att ekarna rök utan medgivande, det vore märkligt om domstolen kommer fram till någon annan slutsats.
 
  • Gilla
Kortling och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.