Finns ett antal fall där närliggande markägare fällt träd på annans tomt.
I ett fall blev det blev dyrt för den person som ville ha havsutsikt....
Ska se om jag hittar tidningsartikeln jag tänker på, vill minnas att det blev ca 220 000 per fälld tall.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Med risk för sin egen mark kan man ju också "råka" gräva ner lite Parkslide på säg, 30 olika ställen hos grannen?
Eller råka sprida Roundup med vattenspridaren som råkar vara riktad mot grannens tomt.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Visst går det att plantera gamla ekar på nytt men det kostar också. Såg ett program på TV för några år sedan att någon ville ha en gammal ekallé. Bara kostnaden för enorm helikopter som flyttade träden skulle knäcka de flestas bankkonto.
Japp det är den kostnaden som vandalen skall betala - Återplanteringskostnaden av 2 likvärdiga 100-årig ekar. Det blir nog en miljon innan det är färdigt med helikopter och allt. :rofl:.
 
  • Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
W WilleR skrev:
Finns ett antal fall där närliggande markägare fällt träd på annans tomt.
I ett fall blev det blev dyrt för den person som ville ha havsutsikt....
Ska se om jag hittar tidningsartikeln jag tänker på, vill minnas att det blev ca 220 000 per fälld tall.
kolla inlägg #137
 
Teacer Teacer skrev:
Det finns många regler för hur höga hus man får bygga på sina tomter.
Men att odla träd till groteska höjder som skuggar ner för grannar är OK. Sen tycka att träden är värda miljonbelopp. Absurt.
Odla träden bara i höjd med nocken på ditt hus, sen får du kapa. Vill man bo i en skog, flytta till en skog. Skapa inte en!
Tycker jag.
Skogen är betydligt äldre än förövarens nya hus. Han visste alltså, mycket väl, att ekarna tog en del av hans kvällssol när han flyttade dit och de är inte "odlade" utan en naturlig, välskött ekskog.
Lika litet som det är tillåtet att ta ner träd i annans skog, är det att ta ner träd på annans tomt, så huruvida träden stod på tomt eller ej är irrelevant.

Skogen, som gränsar till båda tomterna, ägs av offret. Om det inte varit snudd på hemfridsbrott hade jag kunnat ta mig dit och ta en bild på eländet.
 
  • Gilla
  • Älska
Elektra och 7 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Lika litet som det är tillåtet att ta ner träd i annans skog, är det att ta ner träd på annans tomt, så huruvida träden stod på tomt eller ej är irrelevant.
Jag skulle nog ändå säga att det är värre att ta ner andras träd på tomt än i skog. I skog är det svårt att argumentera för annat än timmervärdet. På en tomt finns vissa estetiska värden som också kan påverka skadeståndsvärdet.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle nog ändå säga att det är värre att ta ner andras träd på tomt än i skog. I skog är det svårt att argumentera för annat än timmervärdet. På en tomt finns vissa estetiska värden som också kan påverka skadeståndsvärdet.
Vad som är "värst" är irrelevant. Olagligt är det, oavsett. Rättegång kommer så småningom att avgöra såväl straff som skadeståndsvärde.
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Vad som är "värst" är irrelevant.
Det är i mina ögon en rätt absurd inställning att man inte skulle kunna diskutera gradskillnader.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är i mina ögon en rätt absurd inställning att man inte skulle kunna diskutera gradskillnader.
Jo, visst kan man diskutera gradskillnader, och det kommer säkert att göras i rätten.
Vad jag menar är att båda gärningarnarna är olagliga. Vilken av dem som är "värst" kan vi ha olika uppfattningar om, men vad du och jag än tycker, är det upp till domstolen att döma. I just detta fallet vet vi inte heller om ekarna stod på eller utanför tomtmark. Säkert vet tomtägaren var hans tomtgräns går, men du och jag vet inte. Klart är att träden stod, om inte på, så i vart fall på gränsen till, tomtmark. Klart är vidare att markägaren skött ekarna och skogen, och således är mån om dom.

Klart är också att GM mycket väl visste om trädens inverkan på hans kvällssol när han flyttade in i huset.

I frågan om tillstånd står ord mot ord. GM hävdar att han fått tillstånd att fälla träden. BO säger att något sådant tillstånd aldrig givits.

Vi kan spekulera till hin håle själv löser av oss, och vi kan tycka än det ena, än det andra. Faktum kvarstår: Brott har begåtts. Allvaret och påföljden är upp till domstol att bedöma.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Faktum kvarstår: Brott har begåtts. Allvaret och påföljden är upp till domstol att bedöma.
Nej. Det är faktiskt upp till domstolen att bedöma om brott har begåtts. Så det är långtifrån ett "faktum."

Det är först när domstolen beslutar sig för att brott begåtts som de bedömer allvaret i gärningen, och vilken (om någon) påföljd som kan bli aktuell.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det är faktiskt upp till domstolen att bedöma om brott har begåtts. Så det är långtifrån ett "faktum."

Det är först när domstolen beslutar sig för att brott begåtts som de bedömer allvaret i gärningen, och vilken (om någon) påföljd som kan bli aktuell.
Så du menar att jag inte kan lita på förstahandsuppgifter från markägaren?
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Så du menar att jag inte kan lita på förstahandsuppgifter från markägaren?
Tills man är dömd av en domstol är man oskyldig, ganska viktig princip
 
A ajn82 skrev:
Tills man är dömd av en domstol är man oskyldig, ganska viktig princip
Har inte sagt något i den frågan. Bara konstaterat att ett brott begåtts.
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Har inte sagt något i den frågan. Bara konstaterat att ett brott begåtts.
Jaha, så ett brott har begåtts, men du har inte påstått att det finns en brottsling?
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Så du menar att jag inte kan lita på förstahandsuppgifter från markägaren?
Nej. Det är inte svensk rättsordning. Eftersom du trycker på att allvar och straff är upp till domstolen, så måste vi naturligtvis vara kompletta och komma ihåg att det även är domstolen som är den slutliga instansen även vad gäller om brott begåtts. Tills domstolen dömt så föreligger bara mistanke om brott.

Och nej, man kan inte lita på förstahandsuppgifter från anmälaren. Det är därför vi har polis och åklagare som utreder anmälningar innan de går till domstol. Och avskrivningsgrunden "gärningen ej brott" finns av en anledning. Den används oftare än du tror.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.