Hej!
Jag har nyligen installerat braskamin i min kåk och planerar att använda den till att värma upp hela huset hela vintern. Jag bor i ett 2-våningshus och kaminen står i vardagsrummet på nedre plan.

Om jag eldar normalt får jag ca 23c i vardagsrummet, ca 21c i köket och hall på nedre plan. På övervåningen i det första rummet som sitter i anslutning till trappan får jag ca 19 och i sovrummet som ligger längst bort ca 17c. Vardagsrummet där kaminen finns ligger mitt under sovrummet. Om jag nu skulle göra ett ventilationshål mitt ovanför kaminen, skulle hålet mynna ut i en garderob som finns i sovrummet.

Alltså: Värmen från kaminen stiger upp genom ventilationshålet och värmer sovrummet.

Kommer detta gå åt skogen?

C
Njaej, men det kanske är läge att sätta en värmeförflyttare i hålet, så att det inte forsar upp luft där hela tiden. Tänk också på att även ljud kommer gå igenom hålet.

Ett hål räcker inte (det enda som märks är att det blir jä....gt lyhört) det behövs även en nivåskillnad.Skär ur botten på en kartong och ställ över hålet, då händer det grejer. Men cheetas fläkt är nog enklare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.