H Husare17 skrev:
Se offert. Vid fakturering tillkom nästan 63.000 i olika materialkostnader, el/vvs/spån/skruv osv. Vi bestrider såklart, men han är kaxig och säger att material i offert endast gäller snickerier. Jorå, det borde vi ju absolut förstått, framför allt när vi inte var nöjda med den första offerten på 150.000...

Vi tycker att offerten tydligt visar en uppdelning av arbete och material längst ner. Varför skriver man så klantigt om det inte är så man menar? Vi lär ju inte vara de förstaspm sedan reagerar. Detta gäller ett mindre kök.[bild]
Du har nog antagligen betalat för fulla förpackningar av skruv och säkerligen en extra sågklinga har hänt mig och det borde vara med allt material om det står extra för material. Jag skulle aldrig betala mer än det överenskomna om jag inte beställt massa extra grejer.vägra betala leta efter fel som sneda väggar och kolla om det är enligt bygg standar.jag bestred en faktura med en som fixade mitt badrum han hade saftat på ordentligt det var lite sneda hörn och några småfel och det slutade med att jag slapp betala sista fakturan på 47000:- ca halva jobbet.
Så ta reda på regler betala inte allt och hota med ko.
Peter
 
  • Älska
Husare17
  • Laddar…
T Thomas M skrev:
Det finns i offerten en särskild punkt om material (+ hyra av maskiner m.m.) med angivande av en kostnad på 29.000 kr (och utan nämnande av att detta inte skulle vara samtligt material för byggnationen). Detta kommer en domstol att konstatera och ha som sin utgångspunkt vid bedömningen av frågan om beställarens betalningsskyldighet. Därefter kan resonemang om vad kostnaderna för materialet var i verkligheten, om de är rimliga osv. (se mitt tidigare inlägg) möjligen rucka på denna utgångspunkt. Men leverantören har en stor förklaringsbörda för att kunna vinna något på att gå den rättsliga vägen.
Exakt. Vi har fullt och fast trott att rubrikerna längst ner gäller arbetet UTAN material, och sedan en egen rad för material. I vår värld har det inte funnits utrymme för fler tolkningar. Vi är mest förbryllade över hur HAN tänker, och tycker att VI borde tänkt...
 
TS kan du inte lägga upp fakturan på 63000 så vi får se vad den innehåller. Fakturan på arbete och mtrl enligt offert också tack. Eller är det en och samma faktura?
 
  • Gilla
Husare17 och 2 till
  • Laddar…
Det förekommer många teorier och spekulationer i denna långa tråd.
Du (Husare 17) kan hjälpa oss att hjälpa dig genom att redovisa de övriga offerter du har fått för samma, eller i stort sett samma arbete. Då kan ett rimlighetstest göras och det blir lättare att se hur din hantverkares offert förhåller sig gentemot de övriga. Vi är också behjälpta av någon form av specifikation på de (höga) tillkommande kostnader du vill bestrida) för att kunna kommentera vettigt.

Jag rekommenderar också starkt (liksom Jörgen O har gjort) att inte gå till domstol utan istället förhandla fram en förlikning. Den som har egen erfarenhet av processer vet att det nästan alltid blir 2 förlorare i alla civilprocesser. Det kostar otroligt mycket energi, oro och pengar att genomlida dessa utdragna processer.
 
  • Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
S Seaknight skrev:
Om jag offererar, vilket jag gör ibland. Oftast är det löpande räkning.

Då skall eventuellt tillkommande stå ihop med slutsumman.
Om du kan offerera det som eventuellt är tillkommande vid tidpunkten för den första offerten, så behöver förstås arbetet inte vara "tillkommande" och du kan inkludera det från början.

Här för man ju anta att företagets avsikt var att exkludera material som vid offererandet inte var känt till mängd och därmed kostnad, alternativt för riskfyllt att uppskatta.

Att i efterhand tillkommande arbete och material inte är specificerat är således inte konstigt. Men, du kanske menade att posterna, utan pris, ska vara angivna vid slutsumman? Det är rimligt.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
P
F frityreldarn skrev:
Har företagaren skrivit i offerten "exkl material" på vissa rader, så går det väl inte att få det tydligare? Förstår att detta upplevs olika, men skriv istället hur det skulle varit skrivet? Kan ju tycka att som extra förtydligande kunde hantverkaren skrivit även nere vid totalsumman "plus ovanstående extra tillkommande arbete och material, där så skrivits" men det står ju tydligt att det är tillkommande.
Att lämna en offert på ett arbete men sen utelämna stora delar som garanterat kommer att tillkomma så undrar jag vad syftet med en sån offert är.. hade den som anlitat kunnat och vetat allt om jobbet så hade den knappast anlitat någon för att utföra jobbet.. dom flesta som hyr in folk att utföra jobb förväntar sig att fakturan ska överensstämma till så stor del som möjligt med offerten så långt det på något vis går att förutse. Det som avviker måste hantverkaren tydligt förklara vad den menar och vad det är som tillkommer på priset. misslyckas man som hantverkare och företagare med denna biten så har man enligt mig ett större ansvar än kunden att lösa problemet och att jobba tydligt för att det aldrig ska hända igen.

Men det är lite typiskt svenskt att bara betala även fast man känner sig lurad som kund och att det blev dubbelt så dyrt mot offert och att hantverkaren gör lika hela tiden för att man är hotfull och lägger ansvaret på kunden att "den var så dum så den inte förstod bättre"

Har själv hamnat i liknande problem och kan inte folk som har det som yrke klara av att lämna en korrekt offert och förklara vad man menar så får man stå sitt kast som företagare. Dags att folk tuffar på sig lite och betalar det man kommit överens om från början och liknande offert som trådskaparen fått bör belönas med att man bara fick betalt för det man offererat korrekt..
 
  • Gilla
Husare17 och 1 till
  • Laddar…
H Husare17 skrev:
Se offert. Vid fakturering tillkom nästan 63.000 i olika materialkostnader, el/vvs/spån/skruv osv. Vi bestrider såklart, men han är kaxig och säger att material i offert endast gäller snickerier. Jorå, det borde vi ju absolut förstått, framför allt när vi inte var nöjda med den första offerten på 150.000...

Vi tycker att offerten tydligt visar en uppdelning av arbete och material längst ner. Varför skriver man så klantigt om det inte är så man menar? Vi lär ju inte vara de förstaspm sedan reagerar. Detta gäller ett mindre kök.[bild]
Uppdelningen har han gjort för att kunna visa en uträkning av ROT-avdraget då det endast innefattar arbete. Det står ganska tydligt i offerten till vilka av arbetsmomenten material ingår och inte ingår. Det låter som mycket och ni bör absolut be om en spec på det tillkommande materialet så ni verkligen kan se vad det är.
 
  • Gilla
Husare17 och 1 till
  • Laddar…
Är hantverkare själv och ser inget fel i den offerten. Dock så meddelar man alltid kund om förändrdingar/kostnader som kommer utöver anbudssumman som då okejar eller bromsar.
 

Bästa svaret

Hej!

- Jag vill köpa en ny bil, med vinterdäck, dragkrok och färgen blå.
- Ok, det kostar 200 000 kr exklusive tillägg
- Tillägg: 30 000 kr
- Ok bra det tar jag!

Varsågod här får du bilen, den landade på 380 000 kr
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Peternow och 10 till
  • Laddar…
Jag hade personligen tolkat snickarens offert som snickaren förklarat och avsett. Dvs det kommer att tillkomma mer material (främst el & VVS samt material för flytt ventilation på vind med hörnlösning).

Snickaren skriver ”Material... Beräknad till i offert” dvs det material mm som redan ingår/täcks i själva offerten. Där snickaren uttryckligen alltså skriver/förtydligar att t ex elmaterial och VVS-material och material för flytt/ventilation hörnlösning vind tillkommer utöver offerten.

Sen tolkar jag det som att ALLA kostnader för arbetet (snickeri, el, VVS osv) täcks av offerten så att man i förväg kan räkna fram/specificera ROT-avdrag.

Så jag tycker det är tydligt att priset längst ner i offerten INTE är ett totalpris som täcker ALLT utan att det kommer att tillkomma en kostnad för visst material. (Specat/undantaget ovan) Där jag antar att snickaren inte vill/törs offerera vad ”okända” grejor och grejor från rörmokaren och elektrikern kommer att kosta.

SEN kan jag personligen tycka att 63000kr låter lite högt MEN det beror på vad som ingår och där ska man självklart som kund kunna få en detaljerad uppställning på det som man betalar för.

Sen verkar det som arbetet inledningsvis redan haft lite diskussioner fram/tillbaka om pris med just den hör hantverkaren. Då TS skriver ”...framför allt när vi inte var nöjda med den första offerten på 150000kr”. Då är det naturligtvis extra tråkigt att båda parterna inte redan i det skedet gjort sig mån om att gå igenom offeren mer i detalj för att undvika eventuella missförstånd.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Jag hade personligen tolkat snickarens offert som snickaren förklarat och avsett. Dvs det kommer att tillkomma mer material (främst el & VVS samt material för flytt ventilation på vind med hörnlösning).

Snickaren skriver ”Material... Beräknad till i offert” dvs det material mm som redan ingår/täcks i själva offerten. Där snickaren uttryckligen alltså skriver/förtydligar att t ex elmaterial och VVS-material och material för flytt/ventilation hörnlösning vind tillkommer utöver offerten.

Sen tolkar jag det som att ALLA kostnader för arbetet (snickeri, el, VVS osv) täcks av offerten så att man i förväg kan räkna fram/specificera ROT-avdrag.

Så jag tycker det är tydligt att priset längst ner i offerten INTE är ett totalpris som täcker ALLT utan att det kommer att tillkomma en kostnad för visst material. (Specat/undantaget ovan) Där jag antar att snickaren inte vill/törs offerera vad ”okända” grejor och grejor från rörmokaren och elektrikern kommer att kosta.

SEN kan jag personligen tycka att 63000kr låter lite högt MEN det beror på vad som ingår och där ska man självklart som kund kunna få en detaljerad uppställning på det som man betalar för.

Sen verkar det som arbetet inledningsvis redan haft lite diskussioner fram/tillbaka om pris med just den hör hantverkaren. Då TS skriver ”...framför allt när vi inte var nöjda med den första offerten på 150000kr”. Då är det naturligtvis extra tråkigt att båda parterna inte redan i det skedet gjort sig mån om att gå igenom offeren mer i detalj för att undvika eventuella missförstånd.
Mycket bra skrivet Skogstomten, jag håller helt med dig.
 
K katten1234 skrev:
Hej!

- Jag vill köpa en ny bil, med vinterdäck, dragkrok och färgen blå.
- Ok, det kostar 200 000 kr exklusive tillägg
- Tillägg: 30 000 kr
- Ok bra det tar jag!

Varsågod här får du bilen, den landade på 380 000 kr
Exakt. Finns några hantverkare här som med glädje skulle tänka "solklart" om detta, de skulle inte se några fel med den offert de accepterat. och säkert gladeligen betala 380 000kr. :crysmile:
 
  • Gilla
Husare17
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Så jag tycker det är tydligt att priset längst ner i offerten
Jag läser också offerten som du gör, men givet att hälften av alla i denna tråd tolkar den annorlunda så får man ju acceptera att "tydligt" inte är ett ord som fungerar i beskrivningen av detta....:)
 
  • Gilla
Husare17 och 2 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Jag hade personligen tolkat snickarens offert som snickaren förklarat och avsett. Dvs det kommer att tillkomma mer material (främst el & VVS samt material för flytt ventilation på vind med hörnlösning).

Snickaren skriver ”Material... Beräknad till i offert” dvs det material mm som redan ingår/täcks i själva offerten. Där snickaren uttryckligen alltså skriver/förtydligar att t ex elmaterial och VVS-material och material för flytt/ventilation hörnlösning vind tillkommer utöver offerten.

Sen tolkar jag det som att ALLA kostnader för arbetet (snickeri, el, VVS osv) täcks av offerten så att man i förväg kan räkna fram/specificera ROT-avdrag.

Så jag tycker det är tydligt att priset längst ner i offerten INTE är ett totalpris som täcker ALLT utan att det kommer att tillkomma en kostnad för visst material. (Specat/undantaget ovan) Där jag antar att snickaren inte vill/törs offerera vad ”okända” grejor och grejor från rörmokaren och elektrikern kommer att kosta.

SEN kan jag personligen tycka att 63000kr låter lite högt MEN det beror på vad som ingår och där ska man självklart som kund kunna få en detaljerad uppställning på det som man betalar för.

Sen verkar det som arbetet inledningsvis redan haft lite diskussioner fram/tillbaka om pris med just den hör hantverkaren. Då TS skriver ”...framför allt när vi inte var nöjda med den första offerten på 150000kr”. Då är det naturligtvis extra tråkigt att båda parterna inte redan i det skedet gjort sig mån om att gå igenom offeren mer i detalj för att undvika eventuella missförstånd.
Helknasigt.
"tydligt att priset längst ner i offerten INTE är ett totalpris som täcker ALLT"

Men du lägger till att det finns undantag.
(Specat/undantaget ovan)

HUR kan något vara tydligt,
när det finns underförstådda undantag?



 
  • Gilla
Husare17 och 1 till
  • Laddar…
Om vi bortser från den urusla offerten så är ju grunden till problemet hur snickaren ens kan tänka sig ett scenario där en kund önskar få ett arbete utfört, utan att presentera vad det hela kommer att kosta.
Om man ska ge honom tolkningsföreträde, så har han endast offererat en delfaktura till arbetet och sen lämna det öppet till att bli hur dyrt som helst, trots att han är totalentreprenör.

Jag tycker definitivt TS ska fortsätta bestrida alla övriga krav (exklusive summan i offerten) och gladeligen låta tingsrätten tolka offerten.
 
  • Gilla
Husare17 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.