N Neni91 skrev:
Hej!

Jag är nyinflyttad i ett radhus sedan maj i somras (perfekt timing med uppgående boräntor och elpriser). Radhuset är från 1973 och värms upp med vattenburen elpanna. Vilken typ av elpanna det är vet jag ej och info/ manualer till den har jag inte men skulle tro att den varit där sedan radhuset byggdes.

Från maj-september har vi haft en stadig förbrukning månadsvis på ca 750 kWh. Då låg vredet på pannan på ca 0,3 (vredet går från 0-10). Då hade vi en inomhustemp på ca 20 grader (och upp mot 25 grader de varmaste dagarna i somras). I oktober började det bli kallt så vi höjde vredet för att få upp värmen lite till ca 1 av 10. Nu är tempen inomhus ca 22,5 grader.

Denna höjning har inneburit en ökning av månadsförbrukningen från 7-800 kWh/mån till 1700 kWh/mån. Övriga elkonsumtionsvanor har varit desamma, exempelvis användning av hushållsel, tvätt- och diskmaskin, duschtid etc.

För mig låter detta som en extrem höjning av elförbrukningen (över 100%) med tanke på att enda skillnaden är ett par graders varmare hem då övriga vanor är likadana. Jag har aldrig tidigare bott i hus, endast lägenhet, så jag vet inte om detta är normalt. Är det detta jag bör förvänta mig mellan sommar- och vinterhalvåret? Hur påverkar utomhustempen förbrukningen på pannan? Om jag sänker värmen med 2 grader, vad kan jag förvänta mig för resultat på förbrukningen?

Tacksam för lite input!
Jag tycker du skall titta noga på Tibber Smart Styrning och timprisavtal.
Bytte själv till Tibber Pulse +Ngenic i december 21 . Min årsförbrukning ser i år ut att komma ner mot 14000 kWh med en TOTAL elkostnad av ca 240 öre/kWh.
Jag värmer 210m2 enplan i område 3 med golvvärme och geopump.
 
A
M MrDizzy skrev:
Jag har redan pratat med mitt företags jurist som var med och satte upp GDPR reglerna hos oss (jag var iofs också med , men är inte jurist) på en lunch om motsvarande uppgifter.
Ett hus elförbrukning är inte att räkna som personuppgift.
Jag vet inte om jag fått ett bättre svar, men ett svar har jag fått. Vi betraktar inte uppgifterna som personuppgifter som skyddas av GDPR, men vi lämnar inte heller ut dem, eftersom det skulle leda till en massa ilskna kunder (fler än om vi inte lämnar ut dem).
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
På vilket sätt skulle tidigare förbrukning vara integrationskränkande eller räknas som personuppgift?

I så fall kan ju inte de som har bytt bostad under året få den planerade elpriskompensationen eftersom den bygger på tidigare ägares förbrukning.
Nu har jag funderat ett tag på den frågan. Den som köpt ett hus under året, ska väl inte ha ersättning för någon annans utgifter? Om jag köpte ett hus 1 mars, så ska väl förre ägaren ha ersättningen som baseras på förbrukningen 1/10-21 till 28/2 -22, sen får jag ersättning för perioden 1/3-21 till 30/9 -22? Allt annat känns ju helt fullständigt snett.
 
Jag förstår att man inte lämnar ut uppgifter av affärsmässiga skäl, men vilken kund blir arg på elbolaget av att få veta tidigare förbrukning?
 
A
useless useless skrev:
Jag förstår att man inte lämnar ut uppgifter av affärsmässiga skäl, men vilken kund blir arg på elbolaget av att få veta tidigare förbrukning?
Ingen kunde blir arg för att den får veta, men folk blir arga av allt möjligt, till exempel av att någon kan få veta hur mycket el de gjorde av med när de ägde huset. Därför har vi valt att inte lämna ut uppgifterna, vi har redan tillräckligt många hot och trakasserier av vår kundtjänstpersonal utan att behöva lägga till fler skäl. Inte rimliga skäl, men skäl som folk med bristande impulskontroll och sinne för vad som är vettigt och inte kan ha.
 
Scouten skrev:
Nu har jag funderat ett tag på den frågan. Den som köpt ett hus under året, ska väl inte ha ersättning för någon annans utgifter? Om jag köpte ett hus 1 mars, så ska väl förre ägaren ha ersättningen som baseras på förbrukningen 1/10-21 till 28/2 -22, sen får jag ersättning för perioden 1/3-21 till 30/9 -22? Allt annat känns ju helt fullständigt snett.
Du har fullständigt missförstått vad det är ersättning för. Ersättningen är för de höga elkostnaderna den hör vintern, inte förra. Den förra vintern har det redan kommit ersättning för (fruktansvärt dåligt utformat)
Att man baserar den på förra vinterns förbrukning är för att inte minska incitamenten att spara på el. Då utgår man från att förra årets förbrukning är ett rimligt mått på fastighetens normalförbrukning.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Du har fullständigt missförstått vad det är ersättning för. Ersättningen är för de höga elkostnaderna den hör vintern, inte förra. Den förra vintern har det redan kommit ersättning för (fruktansvärt dåligt utformat)
Att man baserar den på förra vinterns förbrukning är för att inte minska incitamenten att spara på el. Då utgår man från att förra årets förbrukning är ett rimligt mått på fastighetens normalförbrukning.
Aha! Då kommer försäkringskassan att få en utmaning att få ihop förbrukningarna för de som köpt och sålt under året, om de inte få alltihop inläst automatiskt.
 
Scouten skrev:
Aha! Då kommer försäkringskassan att få en utmaning att få ihop förbrukningarna för de som köpt och sålt under året, om de inte få alltihop inläst automatiskt.
Det behövs ingen lista över vilka som har köpt eller sålt. Elbolagen skickar in information om vem som äger fastigheten 17/11 tillsammans med totala elförbrukningen oktober 2021 till och med september 2022 och vilket elområde anläggningen tillhör.
 
Redigerat:
Scouten skrev:
Aha! Då kommer försäkringskassan att få en utmaning att få ihop förbrukningarna för de som köpt och sålt under året, om de inte få alltihop inläst automatiskt.
Nej, ersättningen betalas ut till den som står som abonnent på elnätsavtalet (uttagspunkten) dagen för brytpunkten (17 november 2022) oavsett vem som bott i huset föregående år. Det framgår under frågan "Vem får stöd när man har flyttat" på https://www.svk.se/stod-till-elanvandare/fragor-och-svar-om-stodet/
 
A
useless useless skrev:
Det behövs ingen lista över vilka som har köpt eller sålt. Elbolagen skickar in information om vem som äger fastigheten ett spcifikt datum nu i vinter tillsammans med totala elförbrukningen oktober 2021 till och med september 2022 och vilket elområde anläggningen tillhör.
Då förstår jag inte ditt påstående "I så fall kan ju inte de som har bytt bostad under året få den planerade elpriskompensationen eftersom den bygger på tidigare ägares förbrukning." för det är väl självklart att det är skillnad på att lämna ut uppgifter till en myndighet och att dela ut dem till kreti och pleti?
 
Scouten skrev:
Då förstår jag inte ditt påstående "I så fall kan ju inte de som har bytt bostad under året få den planerade elpriskompensationen eftersom den bygger på tidigare ägares förbrukning." för det är väl självklart att det är skillnad på att lämna ut uppgifter till en myndighet och att dela ut dem till kreti och pleti?
Det är ju skillnad på årsförbrukning och elförbrukning på timbasis.
 
Scouten skrev:
det är väl självklart att det är skillnad på att lämna ut uppgifter till en myndighet och att dela ut dem till kreti och pleti?
Om jag får 7376:- i elprisstöd och bor i SE3 så vet jag ju att huset har förbrukat exakt 14752 kWh oktober 2021 till och med september 2022. Är det mer integritetskränkande om elbolaget lämnar ut den uppgiften än om jag får den på ett utbetalningskort?
 
useless useless skrev:
Om jag får 7376:- i elprisstöd och bor i SE3 så vet jag ju att huset har förbrukat exakt 14752 kWh oktober 2021 till och med september 2022. Är det mer integritetskränkande om elbolaget lämnar ut den uppgiften än om jag får den på ett utbetalningskort?
Den siffran står ju på Mina sidor på nätbolaget också, i form av ”beräknad årsförbrukning”. Så den siffran finns redan tillgänglig för den nya husägaren, även efter försäljning.
 
Tror att jag släpper detta nu. Du har trasslat in dig i installationer som aldrig ens funnits i mitt i hus och drar dessutom slutsatser som alltså inte stämmer.
Min uppfattning om TS kvarstår.

Demmpa Demmpa skrev:
Var det inte när ni bytte från den elkonverterade förbränningspannan till en ren elpanna som ni sänkte elförbrukningen?



Innan bytet försvann en hel del värme från pannan upp genom skorstenen.
Efter bytet fanns ingen skorsten ansluten till (el)pannan å ingen värme kunde försvinna direkt från pannan ut genom skorstenen. Alltså sparar ni en massa energi.
Jag har inte ä

Demmpa Demmpa skrev:
Var det inte när ni bytte från den elkonverterade förbränningspannan till en ren elpanna som ni sänkte elförbrukningen?



Innan bytet försvann en hel del värme från pannan upp genom skorstenen.
Efter bytet fanns ingen skorsten ansluten till (el)pannan å ingen värme kunde försvinna direkt från pannan ut genom skorstenen. Alltså sparar ni en massa energi.
 
OlssonX OlssonX skrev:
Tror att jag släpper detta nu. Du har trasslat in dig i installationer som aldrig ens funnits i mitt i hus och drar dessutom slutsatser som alltså inte stämmer.
Min uppfattning om TS kvarstår.
Vad är det för några installationer jag har skrivit att du har/haft men som du inte har/haft?

Du skriver att en panna med skorsten slängdes ut på 80-talet och ersattes av en (el)lpanna.

En panna med skorsten är någon typ av förbränningspanna.

En förbränningspanna kan vara: oljepanna, vedpanna, gaspanna, etc.

Eller menar du att den Nibe-pannan som installerades på 80-talet är en värmepump?
För om det är det så har en värmepump betydligt lägre elförbrukning är elradiatorer, men det är inte jämförelse mellan värmepump och elradiatorer jag gjorde utan en jämförelse mellan elpanna och elradiatorer.

Edit:
Eller menar du att det bara var skorstenen som åkte ut på 80-talet och den elkonverterade förbränningspannan var kvar fram tills nyligen då den byttes ut mot en ren elpanna?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.