kallun skrev:
Jag har senaste veckorna haft funderingar på att addera ett uttag i mitt arbetsrum och tänkt att det kan ju omöjligt vara särskilt svårt. Dock inte fått arslet ur vagnen. Efter att ha läst HSPs post ovan har jag fattat att detta skall jag definitivt inte ge mig på!

Jag tackar således för denna information som tydligt klargjort för mig vad jag kan och bör ta mig an och ej. I detta fall ett tydligt ej.
Det är heller inte omöjligt eller svårt i de allra flesta fallen om man har grundläggande kunskaper och färdigheter.

Det som talar emot är att det formellt krävs en bedömning av ett stort antal punkter enligt reglerna vilket kräver kunskaper och erfarenhet, det kan ju finnas hinder som inte är så lätta att inse. Å andra sidan kan ett tränat öga göra dessa bedömningar på en grisblink, inkl "remote" via bilder och beskrivning, så det är absolut inget oöverstigligt problem.

Några gamla trådar i ämnet som beskriver omfattningen lite mer:
https://www.byggahus.se/forum/el/196428-el-i-fristaende-uterum.html
https://www.byggahus.se/forum/el/206213-ta-strom-fran-kolo-dosa.html
https://www.byggahus.se/forum/el/208257-hjalp-med-att-fa-ut-el.html
 
Anders_Nilsson skrev:
Men jag tror att det som triggat åsikterna är det faktum att TS har gjort ett enda inlägg på BH och att hans språk får borsten att resa sig på de flesta som kan något om el. "Trefärgat eller tvåfärgat kablage" andas liksom bara total okunnighet om etervågornas fenomen.
Ja, eller troll. Men i vilket fall så finns det i stort sett två sätt att hantera affischnamnen för Dunning-Krueger-effekten. Det är

a) Att säga att de är idioter på finare eller mindre finare sätt, eller

b) att förklara i detalj vilka moment som behöver genomföras och därigenom vilken kunskap som behövs.

Gissa vilket som brukar fungera bäst... (Och gissa också vilken metod som brukar vara vanligast i ett väldisciplinerat samhälle som Sverige...)

Jo, för de som inte orkar läsa länken, det är alternativ a) som är svaret på fråga a). De som saknar förmåga tenderar nämligen att kraftigt överskatta sin egen förmåga, inte att underskatta den. Så ett påpekande om vilken kunskap som saknas har alltså bäst chans att nå fram. Sedan så kan man naturligtvis bara leda hästen till vattnet, man kan inte tvinga den att dricka, men det är med elektricitet som med bergsklättring; det problemet brukar lösa sig själv vad det lider. "Evolution in action" kallade vi det inom klättringen, det kan väl passa här med...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Bo.Siltberg skrev:
Vi har dock ännu inte sett några underbyggda och vederhäftiga synpunkter från dig på varför man ska lägga locket på i dylika frågor
Det stämmer, för jag har nämligen inte någon gång hävdat att locket på är det jag vill.
Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har förklarat det vid det här laget men jag vet att detta var den sista.
 
Ja, har du ingen ståndpunkt då finns ju inte mer att diskutera.
 
Ja du aldrigklar, det som är obehagligt är att det fortfarande finns personer som använder härskarteknik och tror att det fortfarande fungerar 2015. DET är obehagligt om något men mycket är möjligt bakom pseudonym på ett forum utan att behöva ta ansvar för sina åsikter?

För att möta ditt inlägg sakligt så har jag försökt läsa ut din frustration enligt följande:
1. Anledningen som jag försökte mig på att förklara till att låsa tråden är att TS blivit idiotförklarad och dessutom fått en text till halv bok med tjafs om huruvida erfarna ska ge förklaring eller ej till mindre erfarna om hur elinstallationer ska utföras. Det är långt ifrån din ide om att jag vill låsa tråden för att du och jag har olika åsikt. (Som du dessutom inte har en aning om eftersom jag inte uttryckt den i sak.)

Hur vet du då vad jag tycker? Jag har endast påstått att dina inlägg inte ger TS svar på sina frågor eller råd i ämnet över huvudtaget. Det du ägnar dig åt enligt min tolkning är ju att ge dig på de som försökt att svara. Alldeles oavsett vad jag tycker hade du väl chansen att i ditt första inlägg tala om för TS att han borde ta hjälp av någon som kan det där med färger på kablarna?

2. Din tolkning är alltså att jag är dum i huvet som inte förstår din åsikt. Min tolkning är den att du inte vill förstå att andra har andra åsikter än dina egna -tråkigt för din skull. Ingen har enligt vad jag kan se hetsat en forummedlem att begå något alls, vissa har försökt att förklara hur det borde vara för att i min tolkning, ge vederbörande en chans att göra rätt på egen hand eller att, vilket verkar bäst o detta fall, ta hjälp av de som kan det där med färger på kablar. Dina åsikter om metodiken antar jag att TS inte är intresserad av öht.

3. Prestige i det där med att göra själv vs att anlita elektriker är väl själva kärnfrågan egentligen så där slog du huvudet på spiken. Jag vill dock upprepa så att din missuppfattning inte uppfattas av andra som en sanning, INGEN, har uppmanat TS att göra detta själv, tvärtom, lämpligheten *att göra detta själv har ifrågasatts flera gånger.*

4. Din sista kommentar om hierarkier, forumgudar, hetstryckande på gilla-knappar snarare förstärker min tolkning av att du inte förstår att andra inte delar din uppfattning om hur informationssökande fungerar 2015. Du hade sakligt kunnat egenhändigt döda tråden genom att skriva:

"Vänligen käre TS, min uppfattning är att du borde ta hjälp med dina extra uttag av en utbildad elektriker eftersom min känsla är att du kan utsätta dig själv och din familj för livsfara genom att koppla in uttag felaktigt i din bostad."

Du hade sen kunnat välja att diskutera med de som delat sin kunskap, på enligt dig felaktigt sätt, direkt med dessa genom ett PM?

Det finns såklart också möjligheten till att länka till forumreglerna på:*
https://www.byggahus.se/forum/el/73820-regler-att-diskutera-el-i-byggahus-forum.html

Vänligen Lasse Rydell
 
Redigerat:
Lite metafunderingar, dvs resonemang om resonemanget, inte om den eltekniska sakfrågan.

Ännu har inte den nya medlemmen Kevin Andersson återkommit, efter sitt första och enda inlägg på detta forum.

Så fort jag såg trådstarten i förrgår fick jag en känsla att stå inför en maskirovka, dvs en välregisserad vilseledande manöver.

Så jag förväntade mig, att om manövern hade lyckats fullt ut, få se en skandalartikel i Aftonbladet eller Expressen, kanske till och med i TV eller höra på radio, om hur Bygga Hus-forumet lär ut olagliga elarbeten till okunniga hus- och lägenhetsägare och därmed motarbetar lagstiftningens och Elsäkehetsverkets intentioner att hålla elarbeten inom de utbildades och certifierades skrå för att minska elolyckorna i samhället.

För frågan i trådstarten var ju så inskränkt att vi alla borde insett att den var riggad för att locka fram alla råd att begå olagligheter som tänkas kan. Och det lyckades ju delvis också.

Så jag skulle vilja råda alla, ingen nämnd och ingen glömd, att inte vara alltför blåögd inför rena idiotfrågor.
Speciellt inte när de kommer som första och enda fråga från en nyregistrerad "användare" på forumet.

Men visst, det skulle vara kul med lite återkoppling från Kevin om hur det gick med eluttagen.
För han är väl inte redan avliden hoppas jag.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
harry73
Visst på sommaren får man ju skapa nyheterna själv om man vill fylla tidningen :D Men det lyckades han alltså inte med.

Efter att ha läst El-forumets regler för första gången tycker jag fortfarande att tråden håller sig inom ramarna för vad som får diskuteras här (även om det blev rätt så mycket off topic).
Kanske en behörig moderator kan ge sin syn på saken, eller det har de kanske gjord genom att lämna tråden ifred
 
KnockOnWood skrev:
Lite metafunderingar, dvs resonemang om resonemanget, inte om den eltekniska sakfrågan.

Ännu har inte den nya medlemmen Kevin Andersson återkommit, efter sitt första och enda inlägg på detta forum.

Så fort jag såg trådstarten i förrgår fick jag en känsla att stå inför en maskirovka, dvs en välregisserad vilseledande manöver.

Så jag förväntade mig, att om manövern hade lyckats fullt ut, få se en skandalartikel i Aftonbladet eller Expressen, kanske till och med i TV eller höra på radio, om hur Bygga Hus-forumet lär ut olagliga elarbeten till okunniga hus- och lägenhetsägare och därmed motarbetar lagstiftningens och Elsäkehetsverkets intentioner att hålla elarbeten inom de utbildades och certifierades skrå för att minska elolyckorna i samhället.

För frågan i trådstarten var ju så inskränkt att vi alla borde insett att den var riggad för att locka fram alla råd att begå olagligheter som tänkas kan. Och det lyckades ju delvis också.

Så jag skulle vilja råda alla, ingen nämnd och ingen glömd, att inte vara alltför blåögd inför rena idiotfrågor.
Speciellt inte när de kommer som första och enda fråga från en nyregistrerad "användare" på forumet.

Men visst, det skulle vara kul med lite återkoppling från Kevin om hur det gick med eluttagen.
För han är väl inte redan avliden hoppas jag.
Påminner mig om en magnifik trollning från en forumkollega på ett gitarrforum som gästspelade lite på ett vidrigt forum som handlar om att hämta hem tjejer från Thailand (med tonen "eftersom svenska tjejer har så höga krav"). Han citerades senare i Aftonbladet :)

Tror dock mer på "vanlig" trollning i detta fall snarare än någon kvällstidningskonspiration...
 
tommib
KnockOnWood skrev:
För frågan i trådstarten var ju så inskränkt att vi alla borde insett att den var riggad för att locka fram alla råd att begå olagligheter som tänkas kan. Och det lyckades ju delvis också.
Fast så upplever faktiskt inte jag elforumet alls. Jag har tvärtom sett (och själv skrivit i några fall) att frågeställaren, när det rör sig om så här uppenbara kunskapsluckor, bör höra av sig till elektriker. Det är väldigt sällan, för att inte säga aldrig, som jag har sett någon uppmuntra till dumheter (och lagbrott) när frågeställningarna är så grundläggande.
Nu har jag visserligen inte varit medlem så länge men jag tycker det är väldigt hög kvalitet på svaren på elforumet när man ställer en specifik välformulerad fråga. De gånger man inte gör det har jag sett att de mer erfarna kompletterar med frågor så att bilden klarnar.
 
  • Gilla
osiris och 3 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Fast så upplever faktiskt inte jag elforumet alls. Jag har tvärtom sett (och själv skrivit i några fall) att frågeställaren, när det rör sig om så här uppenbara kunskapsluckor, bör höra av sig till elektriker. Det är väldigt sällan, för att inte säga aldrig, som jag har sett någon uppmuntra till dumheter (och lagbrott) när frågeställningarna är så grundläggande...
Du kanske missförstod mig, eller så uttryckte jag mig luddigt bara.
Jag menar inte att de kunniga här ger dåliga råd, tvärt om!
Här finns otroligt värdefull kunskap, som kan hjälpa folk med den rätta viljan på traven att få bra lösningar på sina problem. Ofta med ett bra pedagogiskt anslag också.

Men någon gång kan det ju gå snett, om man skall följa forumreglernas lite naiva inställning att "Ingen fråga är för dum att ställa".
Redan anslaget i frågan "Skulle behöva lite nya vägguttag i huset" tycker jag borde få oss att ana oråd.
Här är det inte fråga om ett vägguttag för den nya hallampan, här är det något större på gång.

Nåväl, hoppas att vi får höra av Kevin snart igen.
 
tommib
Jag vände mig mot formuleringen att elforumet skulle uppmuntra till lagbrott (öppet alltså). Jag vänder mig också mot att det skulle uppmuntra till att koppla över egen förmåga. Hänvisningen till Dunning-Kruger var i och för sig klockren men de fall som ligger på omedvetet okunnig brukar avslöjas ganska snabbt med följdfrågor, som i min erfarenhet nästan alltid ställs.
 
tommib skrev:
...Hänvisningen till Dunning-Kruger var i och för sig klockren men de fall som ligger på omedvetet okunnig brukar avslöjas ganska snabbt med följdfrågor, som i min erfarenhet nästan alltid ställs.
Förhoppningsvis kanske vi kan dra slutsatsen att i detta fall lät trådskaparen tanken på hemmapul falla.
Några följdfrågor har vi ju inte sett till i alla fall.
 
harry73
Påminn mig att jag i fortsättningen kommer att gilla alla fall där TS ger återkoppling
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.