A
Det var ju verkligen en bra jämförelse.... Om någon tänkt ta sig upp på världens hösta berg och frågar vilken skateboard som är bäst för ändamålet så tror jag inte att personen är mottaglig för en utbildning i hur syrgas och frystorkat kött fungerar. (OBS! Detta gäller till mångas stora förvåning även om man beskriver det med en kort, kärnfull och koncis punktlista!)

Vi har här en person som är så aningslös att han tänker utsätta sig för uppenbar livsfara, utan att veta om det, och han får som svar bla. vilken klammer som funkar bäst för ändamålet. Ni ser verkligen inget konstigt med det?
 
  • Gilla
devavi och 1 till
  • Laddar…
aldrigklar skrev:
Om någon tänkt ta sig upp på världens hösta berg och frågar vilken skateboard som är bäst för ändamålet
Denna liknelse vann internet, stäng tråden! :-D
 
Mikael_L
Såhär är väl på ett ungefär kunskapsnivån när man börjar lära sig.
Jag tror det även gäller de elektriker som börjar på gymnasieskolan.

Några år senare kopplar dom plötsligt 400kV, är driftelektriker på kärnkraftverk, lägger in 240 mm2 matningar på affärscentrum.

Tycker någon helt ärligt att dessa blivande elektriker inte bör få ta del av någon kunskap bara för att deras startnivå är för låg?
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Såhär är väl på ett ungefär kunskapsnivån när man börjar lära sig.
Jag tror det även gäller de elektriker som börjar på gymnasieskolan.

Några år senare kopplar dom plötsligt 400kV, är driftelektriker på kärnkraftverk, lägger in 240 mm2 matningar på affärscentrum.

Tycker någon helt ärligt att dessa blivande elektriker inte bör få ta del av någon kunskap bara för att deras startnivå är för låg?
Fast de börjar väl inte utbildningen att oövervakade installera starkströmsuttag lite på känn?
 
Mikael_L
Varför är kunskap så farligt?

Känns liksom lite som den medeltida katolska kyrkan, väldigt viktigt att vanliga människor undanhölls kunskap om olika saker och ting,
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
osiris skrev:
Fast de börjar väl inte utbildningen att oövervakade installera starkströmsuttag lite på känn?
Om vi (och du) ger TS mycket och bra information så blir det väl inte så mycket på känn ... eller?

Jag har liksom en stor inre övertygelse om alla människors önskan att göra bra och rätt. Och får de då veta bra saker att tänka på så tänker man på detta.

Denna, min övertygelse, ger i förlängningen att det är allra bäst att man överöser den som undrar, och är lite osäker, med information om korrekt utförande samt varningar om vad som kan gå snett.
Sen ökar chansen att den som undrar antingen utför saken bättre, eller överlåter det till någon annan.

Men kunskap kan väl inte vara något ont?



Men vad det gäller ordentliga råd i denna fråga så har jag faktiskt inte så mycket att tillägga förutom det HSP skrev.
Ja förutom att det några saker kanske inte var helt självklara, typ " vad dosan betjänar" eller lämpliga saker att koppla med.
Och då är det bara för TS att fråga på lite mer.
Om TS (Kevin Andersson) bara vill, och ställer alla relevanta följdfrågor när någon osäkerhet finns, så finns det all chans i världen att detta blir en installation som inte blir sämre på minsta vis än om en elfirma kommer och fixar det.
 
  • Gilla
larsrydell
  • Laddar…
Ok, här tycker vi olika. Kunskap är varken farligt eller fel, men att bara göra ett utsnitt av det absolut viktigaste åt någon som signaler grundläggande okunskaper i elementära moment kan vara att invagga i falsk trygghet.

HSPs genomgång är verkligen föredömlig, men jag skulle själv inte chansa med den typen av uppmuntran och jag skulle bli ganska förvånad om installationen blir i klass med en elfirmas.

Kunskap i sig är dock bra - är det något som det här forumet har fått mig att inse är hur komplicerade elinstallationer faktiskt är och att hålla mig till saker jag faktiskt behärskar. Jag råder TS att läsa en massa eltrådar här för att lära sig mer eller inse att någon annan kanske gör jobbet säkrare och bättre.
 
Mikael_L
Läser man alla eltrådar på detta forum och lyckas ta till sig all info så når man högre kunskaper än många ABL-behöriga (det är jag säker på iom att jag har mött några ABL-behöriga och i viss mån kunnat bedöma deras kunskaper).

Sen kan man ju aldrig bli lika snabb som de på att välja en lösning och göra själva jobbet, utan att ha flera års praktisk erfarenhet. Men det är liksom en annan sak.


Jag har också insett hur komplicerat och framförallt mångfacetterat det kan vara med elinstallationer.
Men håller man det till nivån egnahemsel, med max 25A mätarsäkring, så är det inte så otroligt komplext längre.
 
Redigerat:
A
Mikael_L skrev:
Varför är kunskap så farligt?

Känns liksom lite som den medeltida katolska kyrkan, väldigt viktigt att vanliga människor undanhölls kunskap om olika saker och ting,
Om du tror att det här handlar om att undanhålla information så har du verkligen inte förstått. Att börja jämföra med katolska kyrkan är bara barnsligt.

Du förutsätter att TS är tillräckligt engagerad, tillräckligt motiverad och framförallt har tillräckligt med baskunskap, för att kunna ställa rätt sorts följdfrågor. Du får lyfta blicken lite och titta på vad det egentligen handlar om för situation. Många här på byggahus verkar tycka att de gör någon slags rebellisk hjälteinsats varje gång de säger "ja alltså, det är olagligt, men här är hur man gör...".
Att spela moralpoliskortet och raljera med att det här med elinsallationer inte är svart magi är alltid en enkel utväg om någon börjar höja på ögonbrynen.

I den så hyllade instruktionen som HSP postade framgår det till exempel inte någonstans att man ska klippa strömmen. Ni förutsätter att TS förstår detta själv. Ni gör därmed livsfarliga antaganden till förmån för att kunna köra lite ryggdunkning om hur ni minsann klarar detta själva.

Om ni nu verkligen vill berätta för TS hur han ska göra installationen själv, varför är det efter två sidor
fortfarande ingen som berättat om riskerna? Vet TS om att man ska klippa strömmen först? Vet han hur man gör? Vet han hur man verifierar att det är strömöst? Vad händer om han glömmer? Det kan väl inte vara så noga? 230V borde ju vara som asbest, dvs lite tillfällig exponering kan väl inte vara så farligt? Det kittlar väl bara lite roligt i fingerspetsarna om det blir galet? Hur kontrollerar han i efterhand att det blev rätt kopplat? Det är uppenbart att han inte har någon aning om detta, vilket du helt väljer att bortse från.

Du tycker inte att det här är saker man bör behärska innan man går kursen i vilken klammer eller kabeltyp som passar bäst? Varför inte ens nämna riskerna? Om man inte berättar om dem så finns de kanske inte?
Eller för att tala ditt språk - varför undanhåller ni information?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Måste ändå säga att om inte " Vet du inte vad du gör så låt bli......" är väl den tydligaste varningen man kan komma med eller måste man hota med " ond bråd död" alla gånger? Om det är fallet, så skulle det ju gälla nästan alla aktiviteter vid husbygge t.ex takarbete, ställningsbygge, trädfällning, användning av diverse redskap osv. osv.
 
A
Det är en enorm skillnad mellan "du får egentligen inte, men gör såhär..." och "du bör låta bli, därför att ...".

Din jämförelse är dålig. Alla förstår att det är farligt att trilla ner från en hög byggställning eller att hamna under ett vältande träd, det är en naturlig instinkt som inte kräver någon utbildning. Riskerna är konkreta och enkla att förstå. Alla förstår att man utsätter sig för risk om man utför arbetet själv. Långt från alla förstår att det är farligt att börja rycka i strömförande kablar, och än mindre hur man modifierar en sådan installation på ett säkert sätt. Det betyder inte att det är raketforskning att montera ett eluttag men har man ingen koll så kan det gå riktigt illa.

I de hyllade instruktionerna finns inte ett ord om åtgärder som måste vidtas för att undvika att dö. Det förutsätts att man har grundläggande men avgörande kunskap om hur elsystem fungerar, trots att det är visat med all tydlighet att så ej är fallet. Att börja prata om materialval och dimensionering är inte den kunskap som då behövs i första hand, även om den är tekniskt korrekt.

Det är skillnad mellan att hota med ond bråd död och att informera om risker.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Dessa eltrådar...
Känsligt ämne
 
harry73
HSP förklarar på ett betydligt bättre sätt än alla andra svar varför TS inte ska koppla elen själv. Han listar upp saker som TS tydligen inte hade tänkt på. Han nämner även andra saker som man ska ha koll på utan att förlara exakt hur.
TS borde nu veta varför det är svårare än bara drar en kabel från ena uttaget till andra.

Det är inte info som ts fick i alla andra svar med varningar. Skulle det nu visa sig att TS är tjockskallig och ändå vill göra jobbet själv, då skapar HSPs svar bättre förutsättningar att det blir bra en alla andra svar i tråden.
 
Redigerat:
  • Gilla
larsrydell och 2 till
  • Laddar…
aldrigklar skrev:
Om du tror att det här handlar om att undanhålla information så har du verkligen inte förstått. Att börja jämföra med katolska kyrkan är bara barnsligt.

Du förutsätter att TS är tillräckligt engagerad, tillräckligt motiverad och framförallt har tillräckligt med baskunskap, för att kunna ställa rätt sorts följdfrågor. Du får lyfta blicken lite och titta på vad det egentligen handlar om för situation. Många här på byggahus verkar tycka att de gör någon slags rebellisk hjälteinsats varje gång de säger "ja alltså, det är olagligt, men här är hur man gör...".
Att spela moralpoliskortet och raljera med att det här med elinsallationer inte är svart magi är alltid en enkel utväg om någon börjar höja på ögonbrynen.

I den så hyllade instruktionen som HSP postade framgår det till exempel inte någonstans att man ska klippa strömmen. Ni förutsätter att TS förstår detta själv. Ni gör därmed livsfarliga antaganden till förmån för att kunna köra lite ryggdunkning om hur ni minsann klarar detta själva.

Om ni nu verkligen vill berätta för TS hur han ska göra installationen själv, varför är det efter två sidor
fortfarande ingen som berättat om riskerna? Vet TS om att man ska klippa strömmen först? Vet han hur man gör? Vet han hur man verifierar att det är strömöst? Vad händer om han glömmer? Det kan väl inte vara så noga? 230V borde ju vara som asbest, dvs lite tillfällig exponering kan väl inte vara så farligt? Det kittlar väl bara lite roligt i fingerspetsarna om det blir galet? Hur kontrollerar han i efterhand att det blev rätt kopplat? Det är uppenbart att han inte har någon aning om detta, vilket du helt väljer att bortse från.

Du tycker inte att det här är saker man bör behärska innan man går kursen i vilken klammer eller kabeltyp som passar bäst? Varför inte ens nämna riskerna? Om man inte berättar om dem så finns de kanske inte?
Eller för att tala ditt språk - varför undanhåller ni information?
Kan du på ett begripligt sätt beskriva vad du försöker säga i denna tråden? Den började väldigt enkelt med en fråga ur vilken tex du verkar kunna dra mycket långtgående slutsatser krinng TS (trollets?) förmågor kring denna. Finns många liknande enkla frågor ställda och på olika sätt besvarade och belysta här på BH som du säkert sett, varför verkar du så fastna just i denna?

Kom gärna själv in med en alternativ, eller kompletterande beskrivning som korrigerar den av HSP skrivna i kort, kärnfull och koncis punktform. Vi behöver varken hoppa i Atlanten under storm eller skateborda mot gravitationen för att på ett vettigt sätt belysa TS enkla fall i min mening.

Jag brukar själv skriva lite kring el här på BH och det med tanken att om någon ställer en rimlig fråga där jag ev har någon insikt, kunskap så svarar jag efter förmåga eller inte alls, att börja dra upp det ständiga behörighetstuggandet eller det förnumstiga pekpinneriet får andra sköta (ger det öht några mervärden tror du?).
 
A
Jag har sagt det flera gånger men jag testar igen. Som ett tydligt exempel finns det ingenting i era eminenta instruktioner som säger att man ska klippa strömmen innan man börjar. Ni förutsätter att mottagaren har kunskap som den av allt att döma inte har, ni förutsätter att den har det bara för att det är underförstått och självklart för er. Att du fortsätter prata om komplettering av instruktionerna visar att du inte förstår vad jag menar. TS behöver inte finjusterade tips om hur man klamrar kabel, vad han behöver är information om varför det hela är en dålig idé från första början.

Jag sammanfattar:
Om man som helt okunnig på området följer man era eminenta instruktioner så dör man.

Är det begripligt nog?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.