Kan man göra så? Dvs ja ska ha ett till eluttag och har en lampa som är kopplad till en kulodosa, kan jag då dra en till kabel från eluttaget direkt till kulodosan? Så slipper jag ju ta dit en elektriker för att tjorva med att koppla nytt till elcentralen och dessutom blir det lite mindre kabel efter väggarna då uttaget är rätt långt bort från centralen. Då är det väl bara att koppla på nya kabeln på befintlig ström, nolla och jord i kulodosan?
 
Beror ju på om det finns fas i dosan, kanske bara finns tändtråd förutom nolla?

Posta gärna lite bilder.
 
Första frågan är om du kan göra så?, dvs om du har de kunskaper och färdigheter som behövs med tanke på att du är ansvarig för att det blir säkert utfört.

Sedan har vi frågan om du kan installera ett uttag där, matat ifrån denna kopplingsdosa. Ja, i 98 fall av 100 kan man det, men formellt finns ett stort antal punkter att beakta: http://www.byggahus.se/forum/el/196428-el-i-fristaende-uterum.html#post1547609

Några punkter till:
- Vad mer matas från denna grupp? Får ett uttag "plats" effektmässigt utan att säkring går? Vad ska uttaget användas till?
- Långt ifrån centralen säger du. Skyddas dosan av en JFB? Om inte kanske man behöver titta på utlösningsvillkoret.
- Jord eller inte? Uttagets placering?
- etc
 
snaggletooth skrev:
Beror ju på om det finns fas i dosan, kanske bara finns tändtråd förutom nolla?

Posta gärna lite bilder.
Jo det finns fas där, ja ska svänga förbi och ta någon bild (de är i stugan)
 
Bo.Siltberg skrev:
Första frågan är om du kan göra så?, dvs om du har de kunskaper och färdigheter som behövs med tanke på att du är ansvarig för att det blir säkert utfört.

Sedan har vi frågan om du kan installera ett uttag där, matat ifrån denna kopplingsdosa. Ja, i 98 fall av 100 kan man det, men formellt finns ett stort antal punkter att beakta: [länk]

Några punkter till:
- Vad mer matas från denna grupp? Får ett uttag "plats" effektmässigt utan att säkring går? Vad ska uttaget användas till?
- Långt ifrån centralen säger du. Skyddas dosan av en JFB? Om inte kanske man behöver titta på utlösningsvillkoret.
- Jord eller inte? Uttagets placering?
- etc
Jag är inte elektriker men har tillräcklig kunskap för att koppla in ett uttag. Det är endst lampan+strömbrytare på en 10a säkring. Allt är jordat. Jordfelsbrytare saknas men det ska kopplas in i samband med att badrummet blir klart då det är lagt el golvärme där. Det kommer göras av en elektriker.
 
Är du ännu en av alla som kan? jag undrar varför alla ni som kan måste fråga?????
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
sukke2k skrev:
Kan man göra så? Dvs ja ska ha ett till eluttag och har en lampa som är kopplad till en kulodosa, kan jag då dra en till kabel från eluttaget direkt till kulodosan? Så slipper jag ju ta dit en elektriker för att tjorva med att koppla nytt till elcentralen och dessutom blir det lite mindre kabel efter väggarna då uttaget är rätt långt bort från centralen. Då är det väl bara att koppla på nya kabeln på befintlig ström, nolla och jord i kulodosan?
Jag vill inte sätta mig på höga hästar MEN. Efter som du frågar om det "går att göra" så får i alla fall jag den känslan att du inte har sk. nödig kännedom, att sen arbetes art kräver o.s.v. (vill inte upprepa dessa krångliga regler igen) är ju något som många struntar i.
 
Redigerat:
elmont skrev:
Är du ännu en av alla som kan? jag undrar varför alla ni som kan måste fråga?????
Kanske för att vara säkra på att det dom ska göra är enligt reglerna?

Kan alla elektriker alla regler i huvudet och behöver aldrig fråga någon annan eller läsa sig till informationen?
 
Är förbjudet.Slut
 
perkaby, måste man fråga om nått så elementärt bevisar det att man inte kan eller vet. Och helt rätt man kan kanske inte ha alla regler i huvudet, men vissa helt basala måste man ha koll på. Klarar man inte det är det nog dags att byta yrke.
 
perkaby skrev:
Kanske för att vara säkra på att det dom ska göra är enligt reglerna?
Frågan var inte "HUR" utan "GÅR DET ATT GÖRA" svaret är det går ALLTID att göra med de rätta kunskaperna och med rätta matriel kundskaperna.
 
Är vi inte lite väl hårda nu? Förmaningar är på sin plats men det får inte leda till att folk låter bli att fråga, utan kopplar i alla fall.

Nu hoppas jag TS återkommer med en beskrivning mer i detalj på hur hen tänker utföra detta.
 
Bo.Siltberg skrev:
Är vi inte lite väl hårda nu? Förmaningar är på sin plats men det får inte leda till att folk låter bli att fråga, utan kopplar i alla fall.

Nu hoppas jag TS återkommer med en beskrivning mer i detalj på hur hen tänker utföra detta.
Klurigt formulerat, bra!
 
Vad som retar mig är INTE att han är tänkt att göra det själv, utan att han påstår sig ha nog med kunskap för "projektet". Måste han fråga om hur, ljuger han om sina "kvalifikationer" och då härsknar jag. Tala sanning och var ödmjuk så får ni hjälp.
 
Nu tycker jag att ni tar och läser lite noggrannare vad hen skriver, speciellt vad han klarar av. Det kanske går att tolka olika map just att "koppla" vs att bedöma alla punkter i elinstallationsreglerna ang om det är möjligt, men jag läser inget defintivt påstående om det senare.
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.