elmont skrev:
Jag tror säkert att man får bättre svar om man undviker att tala om att man kan nått, det är allt för många som först frågar och säger sig kunna sedan efter lite motfrågor (så att man kan bilda sig en uppfattning om kunskap och projekt) visar sig vara helt noviser.
I alla fall jag ger hellre råd till någon som verkar helt ärlig än till någon som jag misstänker far med osanning.
Jag var iaf helt ärlig med min fråga. Sen tog jag frågan på det språk jag själv förstår när det gäller el och iom att jag endast är hempulare när det gäller det. När jag läser frågan igen ser jag inget konstigt med den eller att jag på något sätt antyder att jag är expert på detta för då hade jag heller inte ställt frågan.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus.se mobile app
 
Bo.Siltberg skrev:
Du får nog ta åt dig lite av den cirkus som denna tråd skapade. Vad var det egentligen du hade för fråga med kan man göra så - ta ström från en kulodosa?

- Får jag...?
- Kan jag...?
- Fungerar det...?
- Bryter det mot någon regel...?
- Får det plats i dosan...?
- Går proppen...?
- Annat?

Frågan gav inte intryck av den insikt som du senare visade att du har.
Ja visst de kanske var lite luddigt men i så fall själva beskrivningen då en bild kanske hade varit på sin plats. Frågan var väl ganska klar: Kan jag och hur ska det i så fall kopplas i kulodosan. Sen skrev jag ju i frågan hur jag själv trodde jag skulle göra för att kunna bli tillrätravisad om jag var helt fel ute eller om jag tänkte rätt kanske få ett enkelt svar som t.ex ja de ska funga under dessa omständigheter....

Sent from my GT-I9300 using Byggahus.se mobile app
 
Jag är inte elektriker men har tillräcklig kunskap för att koppla.......
Skrev du i inlägg #5 då reagerade jag och i övrigt hänvisar jag till tidigare inlägg.
 
elmont skrev:
Jag är inte elektriker men har tillräcklig kunskap för att koppla.......
Skrev du i inlägg #5 då reagerade jag och i övrigt hänvisar jag till tidigare inlägg.
För att koppla in ett eluttag skrev jag, och det har jag om jag får hjälp med den teoretiska biten som var huvudfrågan. Fortfarande 100% ärligt skrivna inlägg.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus.se mobile app
 
Du får förlåta mig men ursprungfrågan är (även efter att läst om mer än en gång) skriven så att jag utan tvekan tolkar det som om du saknar all kompetns/förståelse. Frågan är så enkel och självklar att alla med lite insikt borde veta svaret, därför blir jag lite senare lite fundersam när jag uppfattar det som att du talar om att du besitter en viss kunskap. Må vara att du kunde mer än vad jag trodde, men det har jag fortfarande lite svårt att tro.
Ps
Nu avslutar jag mina inlägg i den här frågan
 
Jag skriver ju exakt det jag är osäker på, och förklarar i ett senare inlägg att jag har nog med kompetens för att koppla ihop det som ska göras bara jag får hjälp med FRÅGAN som jag ställde. Och självklart har jag inte samma kompetens som en elektriker men det jag menar är att jag klarar av att byta ett eluttag, strömbrytare mm och det behöver man inte vara världsmästare för att klara av.
Nu orkar inte jag heller tjaffsa nå mer om detta så vi lägger ner tråden nu.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
sukke2k skrev:
Den med kulodosan uppe i hörnet vid limträbalken är det jag har tänkt ta ström i från. Tyvärr har jag ingen bild på den öppen men den är korrekt kopplad så då bör ju ni elektriker i alla fall kunna föreställa er hur det ser ut innanför locket.
[bild]
Det här tycker jag är humor..... :D
Ser inte doktorn att jag har ont i magen......
 
  • Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
EDIT: Såg inte dina bilder. Dina färdigheter ser ju att vara utmärkta. Det krävs linjal och kurvmall för att påvisa något här, och de flesta hinder mot detta uttag ser ut att falla också.
Nja, vet inte om jag kan hålla med där... åtminstone installationen av uttaget ser väldigt amatörmässigt ut. Däremot bilden med taklamputtaget verkade se okej.
Möjligtvis att det ser lite konstigt ut att gå in i sidan istället för mitt i lamputtaget, men det är väl mest en smaksak.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
LGG-01 och 1 till
  • Laddar…
Dessutom skulle man kanske önska en lite mer distinkt böj in i uttaget och klamret lite tidigare, innan böjen "startar", det är inte fel men ser lite amatörmässigt ut ;)
 
  • Gilla
LGG-01 och 1 till
  • Laddar…
Ni jämför en hempulares praktiska färdigheter med erfarna yrkesmän - det är hårda bud! Men ok...det är viktigt att det "ser" bra ut.
 
Bo.Siltberg skrev:
Ni jämför en hempulares praktiska färdigheter med erfarna yrkesmän - det är hårda bud! Men ok...det är viktigt att det "ser" bra ut.
också (oxå)(y)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Ni jämför en hempulares praktiska färdigheter med erfarna yrkesmän - det är hårda bud! Men ok...det är viktigt att det "ser" bra ut.
Men du vet väl att Patrik siktar på SM-guld i kabelklamring och bedömer andra efter den måttstocken! ;):p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.