Bo.Siltberg skrev:
Vem dömer vem inför ellagen då? Vilket slags brott skulle det handla om om vi pratar elinstallationsarbete? Även ett "brott" mot elinstallatörsförordningen faller väl under ellagen?
Både starkströmsförordningen och elinstallatörsförordningen tar sitt lagstöd från 9 kap 1 § ellagen. Så det är helt korrekt. Men sedan så är det ju så att om brottet kan rubriceras som ett brott som ligger under brottsbalken så ska det ta över.
 
Nyfniken skrev:
Men var inte elen föreningens ansvar (eller blandar jag ihop trådarna?)

I så fall är det väl de som ska åtgärda uttaget? (det är klart, är det du som satt dit det...)
Sist jag bodde där (för ett år sedan) var fast installation föreningens ansvar och jag tror inte det har ändrats. Jag vet inte vem som har satt dit uttaget men det skulle lika gärna kunna vara jag. Fast jag vet inte om jag hade tänkt på just ett sådant uttag iof.
 
Fredrik Sjödin skrev:
Varje myndighet agerar självständigt och helt oberoende av eventuella straffrättsliga processer. Det krävs alltså formellt ingen fällande dom för fortkörning för att transportstyrelsen ska kunna återkalla körkortet.
Nej, och jag hoppas att du inte tror att jag sagt eller trott, eller tyckt något annat. Det finns som sagt många tillfällen där det *inte* begåtts något brott och man ändå bedöms olämplig att ha kvar sin behörighet av vilket slag det vara må. Om man förlorar synen så tycker t ex inte transportstyrelsen att man skall ha körkort, man behöver inte ha kört omkring blind och blivit fälld för det.

MEN, nu är ju praktiken än mer intressant, så hur ser situationen med indragningar av elbehörigheter ut? Hur ofta sker det, och varför?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Självklart skall en myndighet kunna dra in ett körkort, behörighet eller dyligt om det finns fog för det.
Det är när en myndighet drar in/inte beviljar något trots att man blivit friad för ett brott och inget annat föreligger.
T.ex så som tillståndsmyndigheten beter sig.

Men som föregående talare är jag också intresserad av att veta hur ofta man dragit in behörigheter och vilka överträdelser det gällt.
Detta måste väl gå att begära ut från verket?
 
Tittar man på Elsäkerhetsverkets hemsida så finns det fyra gamla elolycksfallutredningar, jag tycker man borde publicera alla eller låta bli annars ger det fel intryck enligt mig.

Detta med indragande av behörighet är ju också intressant, har det skett någon gång?

Man körde ju en extra kontroll av elinstallatörer för nåt år sen där det konstaterades finnas runt 30% felaktigheter i installationerna om jag minns rätt, har detta lett till vidare åtgärder eller man kommer undan med varning i väntan på det nya systemet?

Detta med juridiken runt vem som kan dömas enligt ellagen, hade varit intressant med lite verkliga fall om nån kan länka?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.