lars_stefan_axelsson skrev:
Jaha. Så man ställer krav på att något skall göras, men man har alltså ingen åsikt om vad som skall uppfyllas för att det skall anses gjort? (Vi pratar inte om hur här, utan om när målet kan vara anses uppfyllt.)

Och jag antar att du tycker att det är bara precis som det skall vara och inget att åbäka sig över?
Det är korrekt. Eftersom det är en omöjlighet att reglera hur en kontroll ska utföras, varje elinstallation är ju unik, så har lagstiftaren valt att inte reglera det alls. Elinstallatören får faktiskt göra sig besväret att ta reda på i vilken mån elinstallationen behöver kontrolleras och sedan utföra kontrollen med det som underlag. Självfallet kan man använda del 6 i elinstallationsreglerna när man väl gjortklar för sig omfattningen av kontrollen.
 
Fredrik Sjödin skrev:
Om man betänker att det är lagt ner ett otroligt arbete med att ta fram en standard så är det lätt att inse att det är en grannlaga uppgift att hitta sätt att kringgå den på ett sätt som ändå visar att säkerhetsnivån blir tillräckligt hög.
Du jag har suttit med och tagit fram mer omfattande standarder. Så tillåt mig både småle och tvivla när det kommer till "otroligt arbete". Ja dvs, nog är arbetet i en standardiseringsorganisation ofta otroligt, men inte på det sättet... ;)

Då talar vi om säkerhetsaspekterna som sådana. Jag kan garantera att man exv. inte gjort riktiga säkerhetsanalyser av den typ som görs i andra industrier och standarderna innehåller många skönhetsfel (exv. 16A Schuko för att bara ta ett exempel ur luften). Tyvärr så är säkerhetsforskningen inom elkraftområdet eftersatt jämfört med många andra nyare tekniska områden. Man kör till största del på som man alltid gjort, eftersom det fungerar tillräckligt bra. Det finns inga djuplodande tankar bakom det mesta av det. Bara gammal vanlig byråkratisk tröghet.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Du jag har suttit med och tagit fram mer omfattande standarder. Så tillåt mig både småle och tvivla när det kommer till "otroligt arbete". Ja dvs, nog är arbetet i en standardiseringsorganisation ofta otroligt, men inte på det sättet... ;)

Då talar vi om säkerhetsaspekterna som sådana. Jag kan garantera att man exv. inte gjort riktiga säkerhetsanalyser av den typ som görs i andra industrier och standarderna innehåller många skönhetsfel (exv. 16A Schuko för att bara ta ett exempel ur luften). Tyvärr så är säkerhetsforskningen inom elkraftområdet eftersatt jämfört med många andra nyare tekniska områden. Man kör till största del på som man alltid gjort, eftersom det fungerar tillräckligt bra. Det finns inga djuplodande tankar bakom det mesta av det. Bara gammal vanlig byråkratisk tröghet.
Jag tänker inte gå i polemik med dig om detta, utan konstaterar bara att du pratar mot bättre vetande i detta fallet. Vilka tekniska komitteér inom SIS/SEK har du suttit med i? Jag blir nyfiken.
 
ITU spec. 3GPP. (Och i viss mån IETF) Vi pratar inte om några taffliga nationella sammanslutningar... ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
ITU spec. 3GPP. (Och i viss mån IETF) Vi pratar inte om några taffliga nationella sammanslutningar... ;)
Okej , du har alltså ingen erfarenhet av internationellt standardiseringsarbete inom IEC eller CENELEC?
 
Fredrik Sjödin skrev:
Okej , du har alltså ingen erfarenhet av internationellt standardiseringsarbete inom IEC eller CENELEC?
Det är inte lönt Fredrik.
Jag blev avfärdad i en annan tråd som en som lekte med ord när jag för vår vän här skulle förklara en sådan elementär sak som att det är omöjligt att delegera bort ett ansvar.
Något som borde vara hur självklart som helst för en, vad det verkar på denne själv, bland det absoluta toppskiktet när det kommer till säkerhet och framtagande av standards.

Jag småler inte, jag garvar så tårarna sprutar...
 
w1shmast3r skrev:
Det är inte lönt Fredrik.
Jag blev avfärdad i en annan tråd som en som lekte med ord när jag för vår vän här skulle förklara en sådan elementär sak som att det är omöjligt att delegera bort ett ansvar.
Ja. Men till mitt försvar så var jag långt ifrån ensam... ;)
 
Fredrik Sjödin skrev:
Okej , du har alltså ingen erfarenhet av internationellt standardiseringsarbete inom IEC eller CENELEC?
Nej. Det sade jag aldrig. Hurså? Har du?
 
Jag får ett mail varje gång ni svarar i denna tråd. Skapa en ny tråd kanske?
 
Müssli skrev:
Jag får ett mail varje gång ni svarar i denna tråd. Skapa en ny tråd kanske?
Ja, det är irriterande. Men det är lätt att stänga av. Kolla under "bevakningar" kryssa i rutan efter ämnet. Välj längst ner på "valda ämnen", där kan du stänga av email, prenumerationen helt och hållet osv.

Bara ett tips.
 
Müssli skrev:
Jag får ett mail varje gång ni svarar i denna tråd. Skapa en ny tråd kanske?
Man kan ställa in sånt, det är ganska praktiskt faktiskt... :)
 
w1shmast3r skrev:
Det är inte lönt Fredrik.
Jag blev avfärdad i en annan tråd som en som lekte med ord när jag för vår vän här skulle förklara en sådan elementär sak som att det är omöjligt att delegera bort ett ansvar.
Något som borde vara hur självklart som helst för en, vad det verkar på denne själv, bland det absoluta toppskiktet när det kommer till säkerhet och framtagande av standards.

Jag småler inte, jag garvar så tårarna sprutar...
Du kan även få bli avfärdad i denna tråd då du fortfarande lever i tron att ansvar inte kan delegeras. :) Men nu vet vi din åsikt om det igen iaf.

Man skulle väl kunna säga att tråden spårat ut, frågan var intressant men dessa uttagen lever möjligen något i gråzonen, är jord framdragen och isolerad i dosan tycker inte jag det finns nåt att anmärka på.
 
Slugge skrev:
Du kan även få bli avfärdad i denna tråd då du fortfarande lever i tron att ansvar inte kan delegeras. :) Men nu vet vi din åsikt om det igen iaf.
Ja, man undrar var de får det ifrån? Eftersom man aldrig hör några argument, utan bara upprepande av orden "ansvar kan aldrig delegeras" så får man väl anta att de läst det i någon standard... ;)

(Och jag har aldrig hävdat att jag är någon standardiseringsexpert, långtifrån---skulle seriöst överväga att ta livet av mig än jobba mer med det ;). Vad gäller säkerhet så har vi trots allt en redan handfull professorer i landet, och jag jobbar fortfarande på min docentur, så även där får jag erkänna mina tillkortakommanden. ;))
 
Jag misstänker att wishmaster kanske syftar på straffansvar.

Är TS kvar tro..?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det sade jag aldrig. Hurså? Har du?
I ena posten påstår du att du mer eller mindre personligen tagit fram tunga standarder, medan du i nästa erkänner att du inte deltagit inom vare sig nationell eller internationell standardisering. Det ger ett något motsägelsefullt intryck. ITU och IETF är för övrigt inga standardiseringsorgan.

Jag sitter med i både nationella och internationella komitteér, om det nu är intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.