En kompis bor i bostadsrätt och där har någon satt in ett extra vägguttag. Det är kopplat från vardagsrummet och där finns ingen jord.
Dock sitter det nya uttaget i köket men lösningen har varit att sätta ett Eljo-uttag med fyra europakontakter på sidorna. Alltså inget jordat uttag men eftersom man bara kan få i platta europakontakter så kan man ju aldrig sätta i någon ojordad kontakt.
Är det ok att ha kvar uttaget?

Frågan kom upp eftersom de har haft en elbesiktning och det klassades som fel och måste åtgärdas snarast. Jag tycker dock att det borde vara ok.
 
Enligt reglerna får man inte ha jordade och ojordade uttag i samma rum, undrar om det kan vara det? Jag har svårt att se det praktiska problemet. Som du säger kan man ju aldrig få en apparat med europakontakt jordad ändå. Dessutom borde ju ett sånt här uttag då per definition vara otillåtet.
8871985774622.jpg
 
Jag har ett 4vägsuttag med europa kontakter i köket..

Låter som sagt märkligt att det skulle vara ett "fel"

Men jag kommer följa tråden och vänta på de gamla el rävarna..

Personligen känns det lugnt iaf.
 
Det är inget fel. Det går ju endast att ansluta dubbelisolerade apparater i ett eurouttag/klass II-uttag och de är ju tillåtna i en jordad miljö.

//Patrik
 
pelpet skrev:
Enligt reglerna får man inte ha jordade och ojordade uttag i samma rum, undrar om det kan vara det? Jag har svårt att se det praktiska problemet. Som du säger kan man ju aldrig få en apparat med europakontakt jordad ändå. Dessutom borde ju ett sånt här uttag då per definition vara otillåtet.
[bild]
Ja, det där uttaget är ju otillåtet att montera om det inte finns jord framdraget.

//Patrik
 
Sedan kan man ju iofs. fråga sig om det är så användbart i ett kök. Det får ju max gå 2,5A i en europlugg. De flesta elapparater i ett kök drar betydligt mer än så.
 
hempularen skrev:
Sedan kan man ju iofs. fråga sig om det är så användbart i ett kök. Det får ju max gå 2,5A i en europlugg. De flesta elapparater i ett kök drar betydligt mer än så.

tre elvispar och samtidigt laddar man telefonen.. klart det är nödvändigt..
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Det är nog ett sånt här uttag som monterats:
86556-9-1830881.jpg
Någon fara med detta är svårt att se. Man behöver vara riktigt grinig för att hävda den regel som faktiskt finns (412.2.3.2) att skyddsjord ska finnas framdragen även till dessa uttag om det sitter i ett jordat rum. En innehavare utan behörighet får ju byta uttaget, och skulle kunna montera ett schukouttag.
 
Vad är egentligen motiveringen till att man inte får ha jordat och ojordat i samma rum? Tänker man sig att man kan bli elektrifierad om man råkar tafsa på ett skyddsjordat hölje och en fas på samma gång?
 
pelpet skrev:
Vad är egentligen motiveringen till att man inte får ha jordat och ojordat i samma rum? Tänker man sig att man kan bli elektrifierad om man råkar tafsa på ett skyddsjordat hölje och en fas på samma gång?
Ett fel på en apparat ansluten till det ojordade uttaget kan göra höljet spänningsförande, samtidigt som apparater anslutna till jordade uttag har jordade höljen. Eftersom apparaterna mycket väl kan hamna nära varandra när uttagen är i samma rum blir risken för stor. Det krävs bara fel på en enda apparat för att det ska bli livsfarligt. Har man bara ojordade uttag måste det vara fel på två apparater samtidigt för att det ska bli farligt.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det är nog ett sånt här uttag som monterats:
[bild]
Det är ett sånt uttag som sitter där.
Det är placerat på en vägg under en trappa, alltså inte vid diskbänken. Det är väl tänkt att användas till radio, mobilladdare osv. Jag ser inte att det skulle vara fel enligt föreskrifterna.
 
Müssli skrev:
Det är ett sånt uttag som sitter där.
Det är placerat på en vägg under en trappa, alltså inte vid diskbänken. Det är väl tänkt att användas till radio, mobilladdare osv. Jag ser inte att det skulle vara fel enligt föreskrifterna.
Det är åtminstone ingen omedelbar fara att ha det uttaget. Visst, någon skulle kunna byta mot ett annat uttag så det blir fel, men i sådana fall skulle ju denne någon i princip lika gärna kunna byta andra uttag och glömma skyddsjorden eller förväxla jordat/ojordat. Finns väl förstås även en risk att den som ger sig på bytet inte inser att det är spänning på detta uttag även om man brutit strömmen till övriga uttag i köket.
 
Fast risken att en person som lagenligt byter ett uttag utan att ha koll på om strömmen är bruten finns ju alltid. Det får man anta ingår i begreppet "nödig kännedom". Dvs. missar man att bryta (och kontrollera) så hade man inte kännedom om hur man skall göra, och får därför inte utföra ett byte. Ett tråkigt sätt att bli informerad.
 
Det är svårt att skydda sig mot att folk gör farliga saker långt utanför sin kompetenszon utan att själva begripa det. Då kan ju en liten elchock kanske ha en pedagogisk effekt :)
 
Tack för den här tråden förresten. Jag kom på att jag har ett sånt här vackert och barnvänligt uttag i köket. Alla andra uttag är givetvis jordade.
20130219270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr finns ingen skyddsjord framdragen, så nu är det pluggat tills dess att jag hunnit skaffa ett sånt här att ersätta det med.
Foto3854_1.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.