Kallson Kallson skrev:
Var på lokala XL-bygg idag och köpte två reglar 45x70 (5.4m). Hittade en rak och den andra hade en böj sista metern men tänkte det är OK (ville inte stöka till mera i bunten). Det facila priset för dessa båda reglar blev 408 kr, dvs nästan 40 kr/m!

Tänkte därför roa mig med att hitta ett ännu värre exempel. Mitt bidrag blir en OSB-skiva från Beijer och utmaningen till forumet blir att överträffa med något ännu värTre

Byggde 17 m2 attefalsutbyggnad i Maj juni med 25 m2 terrass. Materialet gick på närmare 200000. Dvs närmare 12000 m2. Hade kalkylerat hälften. Hade tur då guldpriset stack i juni med 30%.
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Köpte virke för att bygga en uthängd altan bakom verkstaden. Elva 45x170 på 4,2m, tre limträstolpar 90x90 på 3m, trall 34x70 o 34x45 plus skruv, allt i tryckt. 11800.- .Då hade jag fått avdrag på trallen för jag köpte tabberas o det var lite krokigt. . Det blir cirka 983kr/m2. Hon på Karl Hedin ursäktade sig nog tio gånger vid betalningen. Så nu drar jag mig för att åka o köpa de där fyra bitarna som fattades för att spika klart hela däcket……
 
T Ejmelie skrev:
Råspont är ju nästan lika dyrt :(
[bild]

Picka har jag redan :cool:
[bild]
vad kostar vanlig takråspont ? dvs plank ?
 
Verkar som OSB går ner i pris nu?

Skärmdump från Bauhaus webbsida med priser och bilder på OSB-skivor i olika storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Morpal
  • Laddar…
Snailman
S skaraborgsfakir skrev:
vad kostar vanlig takråspont ? dvs plank ?
Byggmax tar 9,95 metern för 17*95, det går åt 11,4 meter per kvadratmeter.
Jag har råspont under gipsen på mitt hus (därför jag aldrig blir klar ;)) Den har blivit 2kr dyrare sista halvåret (möjligen 3kr?)

Men 20*95 kostar 10,95 per meter, så det skiljer bara en krona metern mellan 17 och 20, tidigare skilde det minst 2 kr metern dem emellan.

Så 17mm råspont är billigare kvadraten än osb numera.

Jag har nåt tiotal osb skivor stående som jag ska ha i fönstersmygarna och de köpte jag när Cheapy fanns för 105kr styck 1,20*2,40
 
Redigerat:
Xl bygg kungsbacka...
 
  • Prisetikett för OSB-skiva med produktdetaljer och pris i byggvaruhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Det är nu det känns surt att jag fick hem 1,5 paket 2500 OSB-skivor istället för 2400 :p
Tur att de var billiga när de inhandlades :)
Har ju fått kapa bort en hel del liksom :p
 
K kallabaz skrev:
Xl bygg kungsbacka...
Storstadspriser.
 
JLyck JLyck skrev:
Storstadspriser.
Ja, det känns lite skumt när parketten jag lägger har lägre kvmpris.
 
  • Haha
  • Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
Alla Coronaåtgärder världen över samt att vi har en ny president i USA som var tvungen att lova bort 1000 mdr dollar gör att inflationen kommer ta fart. Därefter kommer räntan. Blir inte mycket byggande med en ränta på 3-4% således minskar efterfrågan men skogen måste sågas vilket leder till överskott och sjunkande priser.
 
1,65 euro metern för sågade 2x4 med vankant hos den lokala lantbruksaffären, bygger förrådet av den dimensionen så mycket jag kan.
 
Helt sjuka priser på ffa OSB gjorde att jag valde att inte bygga det jag tänkt i år. Hoppas att det kommer ner till lite mer rimliga nivåer till nästa år så man slipper råna en bank för att bygga på pumphuset lite :)
 
Har en bekant som skulle bygga ett nytt hus i lösvirke i somras. Priserna skenade och han fick inte ens offert på en hel del av virket. Det var inte ens säkert att han skulle få virket vid avtalad tid. Så han blev tvungen att lägga det på is. Med snickare som kostar 600:-/tim som inte har virke att jobba med och virkespriser som stigit x2 eller x3, går det bara inte. Nu tittar han i stället på möjligheten att bygga i lättbetong och köpa det från Baltikum eller Polen. Samma tillverkare. Frakten är inte mycket att skrämmas av. Som marknaden ser ut går det inte att projektera ett hus i lösvirke idag. Lättbetongen är ju det vanligaste materialet i Europa och det är inte känsligt för konjunkturen i USA. Det har många andra fördelar också.
 
S steve5432 skrev:
Jag förstår att sågverk säljer till högstbjudande, och att dessa finns i t.ex. USA där man betalar galna priser för virke. Däremot har jag svårt att förstå att det inte finns någon sorts mekanism som gör att det inhemska behovet inte tillgodoses först, men det är ju såklart omöjligt i en marknadsekonomi, då får man ha en semi-marknadsekonomi likt den i Kina... där man från styrande håll hade sett att inhemska projekt hade prioriterats, oavsett vad tillverkare hade fått utomlands.

Oavsett vilket har jag fått mig en tankeställare...

/S
Det finns ju i någon mån i form av tullar mellan länder/kontinenter. De är till för att skydda den inhemska marknaden. Frihandelsavtal är ju inte uppenbart fördelaktigt för alla länder.
 
Undrar vad försäkringsbolaget säger om att man kör runt med stöldbegärligt gods som inte är fastlåst:crysmile:
 
  • Lång träplanka otryggt fastsatt ovanpå en bil med hjälp av orange spännband, parkerad framför en tegelbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
guggen och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.