86 535 läst · 172 svar
87k läst
172 svar
Ert värsta exempel skenande byggmaterialpriser
Jag hörde från en som jobbar på sågverk att det var fyrdubbla priser på vissa dimensioner. Det är nog det ledet som håvar in pengar nu.
Jag renoverar lite i sommarstugan och var till den lokala bygghandeln och frågade om priset för jag behöver 10 st OSBskivor.
Men jag trodde att säljaren skämtade när han nämnde priset.
Så var dock inte fallet, så jag får hitta någon annan lösning
Men jag trodde att säljaren skämtade när han nämnde priset.
Så var dock inte fallet, så jag får hitta någon annan lösning
Tillbyggare
· Hallands län
· 385 inlägg
Var till Beijer förra veckan och köpte fönsterfoder till en liten utbyggnad, 28x95 gran. Lastade på 12 st 4,8 m plank på takräcket men höll på att få dåndimpen vid kassan. 67,20 kr metern gav det facila priset på 3870 kr! Visserligen mellanstruket, men ändå..
nu är det visserligen björklplywood, men 2440x1220x15 kostar över tusenlappen. Lokala byggmaxen har dubblat osb och plyfa jämfört med förra året. Varje månadsskifte nu under sommaren har inneburit en ökning om ca 20%. Etableras dessa priser måntro?S Staffan-N skrev:
känner till flera nyproduktioner som kraftigt reviderat sina kalkyler..
För två veckor sedan var jag på mitt lokala Byggmax i Borås och skulle köpa lite OSB.
För det första hade de endast 900×2100×11. Den kostade 359 kr/skiva.
För det andra låg det precis bredvid en stor hög 1200×2400×12 plywood.. som också kostade 359 kr/skiva!
Ja, jag köpte plywood istället.
För det första hade de endast 900×2100×11. Den kostade 359 kr/skiva.
För det andra låg det precis bredvid en stor hög 1200×2400×12 plywood.. som också kostade 359 kr/skiva!
Ja, jag köpte plywood istället.
Hoppas detta innebär en någorlunda snabb återanpassning.
Rätt glad att jag påbörjade mitt taklyft förra våren. Mesta inköpen precis innan Covid, blev rätt billigt. Köpte fortfarande OSB på Byggmax och Bauhaus för under 130:- :- i Maj. Nu återstår Reglar och OSB till ett par innerväggar. Får se om jag hinner fse någon vändning innan det är dags. Glädjer mig dock med att jag nog sparat in 200000:- mot om jag byggt nu istället för förra året
Rätt glad att jag påbörjade mitt taklyft förra våren. Mesta inköpen precis innan Covid, blev rätt billigt. Köpte fortfarande OSB på Byggmax och Bauhaus för under 130:- :- i Maj. Nu återstår Reglar och OSB till ett par innerväggar. Får se om jag hinner fse någon vändning innan det är dags. Glädjer mig dock med att jag nog sparat in 200000:- mot om jag byggt nu istället för förra året
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag har den sänkts med 25kr m² på BeijerKallson skrev:Var på lokala XL-bygg idag och köpte två reglar 45x70 (5.4m). Hittade en rak och den andra hade en böj sista metern men tänkte det är OK (ville inte stöka till mera i bunten). Det facila priset för dessa båda reglar blev 408 kr, dvs nästan 40 kr/m!
Tänkte därför roa mig med att hitta ett ännu värre exempel. Mitt bidrag blir en OSB-skiva från Beijer och utmaningen till forumet blir att överträffa med något ännu värre.
[bild]
Jag jobbar på Beijer och vi sänkte priserna igår...osb sänktes ned 25kr m²...men fortfarande sjukt höga priser...jänkarna och kanadensarna köper upp allt virke...och vi har inte kommit ikapp från förra årets försäljning. Därav priset ökat så mycketT Tsdoesds skrev:nu är det visserligen björklplywood, men 2440x1220x15 kostar över tusenlappen. Lokala byggmaxen har dubblat osb och plyfa jämfört med förra året. Varje månadsskifte nu under sommaren har inneburit en ökning om ca 20%. Etableras dessa priser måntro?
känner till flera nyproduktioner som kraftigt reviderat sina kalkyler..