jontte skrev:
...
Med strömmande menar jag att jag vill inte ha den varianten att jag måste "bära" mitt musikbibliotek med mig eller att jag måste ha en dator igång för det. ...
Det går inte att styra annat än en aktiv iTunes. NAS:ars "iTunesserver" är egentligen hacket daap som bara kan skicka musik, inte film.
 
Misstänker att du menar airplay och det vill jag inte köra för jag vill kunna lyssna på olika saker på olika ställen och det går inte med det vad jag vet.

Nya apple tv har ingen egen hårddisk om jag fattat det rätt. Vilket innebär att det krävs ett hyfsat nät för att slippa lagg i hd filmerna.
 
jontte skrev:
Misstänker att du menar airplay och det vill jag inte köra för jag vill kunna lyssna på olika saker på olika ställen och det går inte med det vad jag vet.
Det går bra att spela olika källmaterial i olika högtalare. Även från samma delade bibliotek. Jag och frugan gör det just nu. Både AirTunes och Airplay (AirTunes v.2)

Nya apple tv har ingen egen hårddisk om jag fattat det rätt. Vilket innebär att det krävs ett hyfsat nät för att slippa lagg i hd filmerna.
720p h.264 spikar kanske på 19-20MBit/s med en medianhastighet på runt 4-5MBit/s. Kablat nät är alltid bra, men med g-nät funkar det om du inte har för mycket störkällor.
 
Stämmer det där verkligen. Läste detta på apples sida.
Question: Can iTunes send different AirTunes streams to different AirPort Express stations?
Answer: No. iTunes only sends the same stream to multiple AirPort Express units.

Är det inte så att du kan endast spela upp från en källa men distribuera ut det till flera högtalare?
Sedan kan man ha flera källor som Itunes, apple tv.

Det var det jag lyckades med när jag testade.
 
jontte skrev:
Stämmer det där verkligen. Läste detta på apples sida.
Question: Can iTunes send different AirTunes streams to different AirPort Express stations?
Answer: No. iTunes only sends the same stream to multiple AirPort Express units.

Är det inte så att du kan endast spela upp från en källa men distribuera ut det till flera högtalare?
Sedan kan man ha flera källor som Itunes, apple tv.

Det var det jag lyckades med när jag testade.
Jo, naturligtvis är det så. Jag tänker lite snabbt ibland. Skillnaden var att det var en Mac mellan servern och Airplay-mottagaren på den ena strömmen. Frugan körde direkt server-till-Airplay-mottagare.
 
Jag väntar in leksakerna med Airplay som kommer snart. Flera kommer presenteras på CES kommande veckan.
 
Ser att Komplett (och därmed även InWarehouse) fått in Sonos i sitt sortiment nu. Hur förhåller sig deras priser mot vad ni hittat på andra ställen? Har ingen erfarenhet av var man kan köpa dem, men en snabb koll på nätet så verkar de inte vara mycket dyrare än andra ställen. Hur ser det ut med priser om man köper dem från andra länder?
 
Hejsan! Jag bumpar lite och undrar lite saker! Sonos verkar onekligen smidigt och om jag förstår saken rätt så kan man sätta te x 4 st connect amp (ZP 120 ) i 4 rum koppla in dom till separata högtalare i varje rum! Det jag undrar är att Connect amp har 2 nätverksanslutningar och vart man/skall man koppla dom? Tror mer på att driftsäkerheten är bra mycket bättre med kabelanslutning men undrar vad man skall dra dom till? Dator ? förstärkare?
 
Nätverksanslutningarna kan användas ganska fritt... Minst en sonos-enhet måste vara fysiskt kopplat till ditt befintliga nät, sen skapar sonos sitt eget trådlösa "mesh-nätverk". Du kan om du vill ansluta andra saker till sonos nätverksportar, så är det precis som att de grejerna är kopplade till din router.

Själv så har jag skippat trådlös-biten i Sonos och använder nätverksportarna till att koppla in mina Sonos-enheter i min router.
 
stefancrs skrev:
Nätverksanslutningarna kan användas ganska fritt... Minst en sonos-enhet måste vara fysiskt kopplat till ditt befintliga nät, sen skapar sonos sitt eget trådlösa "mesh-nätverk". Du kan om du vill ansluta andra saker till sonos nätverksportar, så är det precis som att de grejerna är kopplade till din router.
Åhå, Sonos-systemet blir en trådlös brygga i hemmet? Kan vara användbart...
 
Njae, som svar till Nyfniken så är det nog som så att Sonos-spelarna "bygger" ett trådlöst nätverk med ett proprietärt protokoll (tydligen en variant av 802.11n standard i sonos net 2.0). Det innebär att man tyvärr inte kan använda Sonos enheterna som bryggor eller accesspunkter.
De vanliga nätverksportarna i spelarna är precis sim stefancrs säger vanliga switchportar, så dem kan man använda för att koppla in fler enheter (eller nåt annat man vill ha in i nätet).
För övrigt grymt bra prylar tycker jag.

//A
 
Tja, Android-telefoner kan ansluta direkt till SonosNET (som Sonos kallar sitt trådlösa nätverk), och de sonos-enheter som har ethernetportar blir ju i praktiken trådlösa bryggor. Du kan ju sätta en NAS direkt till en Sonos-enhet och sen en mediastreamer (eller whatever) i en annan och de kan prata med varandra. Men det har ju inget med vanligt wlan att göra.

Blir lite rörigt med begreppen... :)
 
Jo, men det är en relativt ny feature tror jag (några månader sedan) att android enheter kan ansluta direkt till SonosNET. I övrigt så kan du vad jag vet inte ansluta en platta eller laptop direkt till SonosNET.
Jag har själv inte testat att ansluta olika enheter till olika sonos spelare, men köper fullt ut att de kan nå varandra via SonosNET då det bryggar ihop alla spelare.
I slutänden är SonosNET och WiFi inte samma standard.
Blir efter ett tag lite rörigt med begreppen som du säger :x:)
 
Ante78 skrev:
Njae, som svar till Nyfniken så är det nog som så att Sonos-spelarna "bygger" ett trådlöst nätverk med ett proprietärt protokoll (tydligen en variant av 802.11n standard i sonos net 2.0). Det innebär att man tyvärr inte kan använda Sonos enheterna som bryggor eller accesspunkter.
Ok.

(Nu när jag läser det jag citerade igen så förstår jag inte hur jag kunde få det till att man skulle kunna använda dem som bryggor...)
 
Nyfniken skrev:
Ok.

(Nu när jag läser det jag citerade igen så förstår jag inte hur jag kunde få det till att man skulle kunna använda dem som bryggor...)
Hejsan,
Nog fungerar en Sonos-enhet som en accesspunkt? Läser följande på bl.a Hifiklubbens hemsida:
Utöka ditt trådlösa nätverk

Ytterligare en bonus är att du också kan använda BRIDGE som en smidig förlängning av ditt trådlösa hemnätverk. På baksidan finns nämligen en Ethernet-anslutning som du – utöver din eventuella nätverkshårddisk – även kan ansluta dator, nätverksskrivare eller något annat till. Då är du inte beroende av att det ska finnas nätverksuttag i väggen eller att din trådlösa nätverksrouter ska nå ända ut i de mest avlägsna delarna av huset.

*edit*
Och efter att ha läst om/läst rätt så är ju svaret helt riktigt att det inte är en (trådlös) accesspunkt ... Precis som Ante78 säger ovan... Drabbades visst också av begreppsförvirringen :rolleyes:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.