alfista skrev:
Din beskrivning av Squeezebox-systemet i denna tråd är bitvis missvisande och bitvis felaktig, men kontentan att det kan behövas lite pillande, åtminstone initialt, håller jag helt med om och det är kanske det centrala.
Det har exempelvis aldrig varit så att man måste koppla ifrån lokal server för att lyssna på onlinematerial (åtminstone inte om servern är rätt konfigurerad), tvärtom finns det äldre SB som endast kan komma åt onlinetjänster genom att gå via den lokala servern.
Att den inte jobbar direkt mot SMB eller liknande utan har sin egen servermjukvara har sin historiska förklaring och är på sätt och vis det systemets styrka, det ger en enorm flexibilitet, men är även en orsak till att det kan vara lite snårigare att få allt att lira. Å andra sidan är styrkan med flexibiliteten bara värd något om man använder den, än man nöjd med den funktion som finns inbyggd i ett stängt system så ger ju en öppen miljö inget mervärde.
Det finns säkert många som har en helt stabil miljö med Squeezebox, men det skall inte förnekas att den kan vara lite kinkig och jag skulle tro att de många får lägga lite tid då och då på att hålla systemet igång.
Ja, det är som sagt ett tag sedan jag senast pillade på mina SB så några fel kan finnas. Min erfaring är dock att man kan antingen vara tillkopplad sin lokala SqueezeServer eller MySqueezeBox.com - inte båda. Om detta är felaktigt får du mer än gärna rätta mig då det är en av orsakerna till att jag tycker bättre om Sonos.

Visst är det fint med ett öppet system och jag skulle gärna haft Sonos något mer öppet för oss "powerusers", men problemet är att så fort någonting är öppet bådar det för "trubbel". Det vore helt fantastiskt att ha en plugin arkitektur på f.ex. Sonos CR200 där man som tredjepartsutvecklare kunde skriva applicationer för RSS feeds eller fjärrstyrning av sin HTPC men jag förstår mycket väl varför det inte är så då Sonos target audience inte nödvändigtvis är geeks utan mer vanliga Svensson som vill ha musik i hela huset.

Sedan är ju Sonos helt uPnP styrt, så man kan få till många frankenbuilds där också, men eftersom flertalet Sonos användare är normala människor är det inte många som tagit sig tid att titta på det hela. Det finns dock en webkontroller som är hur bra som helst. Jag har rotat lite i firmwaren och vad jag kan se finns det ingen signaturskontroll vid uppdatering (verifikation sker genom callbacks istället) så om man verkligen vill borde det gå att öppna upp systemet något.

Men jag tycker fortfarande att svaret på vilket system som är bäst är helt individuellt och man kan inte göra ett [bra] beslut utan att ha testat båda.
 
Kan vara läge att vänta några månader tills alla tillverkare har uppdaterat sina produkter med Apples AirPlay (eller rättares sagt BridgeCos lösning). Det finns redan produkter ute från många av tillverkarna och de som har BridgeCo-hårdvara behöver tydligen bara en firmware-uppdatering för att få AirPlay.
Fördelarna med AirPlay är bland självkonfigurering (Bonjour/mdns) och att man inte beroende av en server. Alla enheter kan skicka fritt till andra.

http://www.engadget.com/2010/09/09/is-bridgeco-the-foundation-for-made-for-airplay-apple-accessor/
http://www.apple.com/itunes/airplay/
http://en.wikipedia.org/wiki/AirPlay
 
Redigerat:
emigrating skrev:
Ja, det är som sagt ett tag sedan jag senast pillade på mina SB så några fel kan finnas. Min erfaring är dock att man kan antingen vara tillkopplad sin lokala SqueezeServer eller MySqueezeBox.com - inte båda. Om detta är felaktigt får du mer än gärna rätta mig då det är en av orsakerna till att jag tycker bättre om Sonos.
Helt riktigt kan man bara vara kopplad till en server i taget, men man behöver inte byta från lokal server till MySqueezebox för att lyssna på webbradio eller andra tjänster online och så har det alltid varit.

emigrating skrev:
Visst är det fint med ett öppet system och jag skulle gärna haft Sonos något mer öppet för oss "powerusers", men problemet är att så fort någonting är öppet bådar det för "trubbel". Det vore helt fantastiskt att ha en plugin arkitektur på f.ex. Sonos CR200 där man som tredjepartsutvecklare kunde skriva applicationer för RSS feeds eller fjärrstyrning av sin HTPC men jag förstår mycket väl varför det inte är så då Sonos target audience inte nödvändigtvis är geeks utan mer vanliga Svensson som vill ha musik i hela huset.
Själv är jag inte speciellt noga med om något bygger på öppen kod eller inte och en del av fördelarna med Squeezebox egen server hade funnits kvar även utan det, men utan tvekan är det en orsak till att Squeezebox ofta kräver lite tweakande.

emigrating skrev:
Sedan är ju Sonos helt uPnP styrt, så man kan få till många frankenbuilds där också, men eftersom flertalet Sonos användare är normala människor är det inte många som tagit sig tid att titta på det hela.
UPnP är dock inte enbart en välsignelse har jag förstått. Original är standarden ganska fattig med många begränsningar vilket lett till att många som implementerat protokollet med lite egna "förbättringar" vilket i sin tur lett till en hel del kompatibilitetsproblem. Jag kan bara anta att Sonos varit noga med att hålla sig till att bara använda grundläggande funktion som alla fått till rätt för jag har inte hört talas om några problem med dem.
 
Jag läste i någon recension att Sonos inte kunde spela skyddade låtar man köpt via Itunes. Stämmer det fortfarande, eller är detta något man har gjort något åt?
 
NikkoE skrev:
Jag läste i någon recension att Sonos inte kunde spela skyddade låtar man köpt via Itunes. Stämmer det fortfarande, eller är detta något man har gjort något åt?
Stämmer säkert. Något system (jag kommer inte ihåg vilket) kan omkoda on-the-fly, men då krävs en dator med iTunes som mellanhand. Att låta utenheter avkoda FairPlay kommer inte att hända. Då kommer Apples privata nycklar på vift. Ev. löser sig allt detta med AirPlay och då är Sonos med på tåget.

Alternativet är att uppgradera sin musik till DRM-fri i iTunes Store. Man får då även 256 kBit AAC på köpet. Har för mig att det kostar 3:- per låt och 30:- per album. Jag gjorde det direkt i och med att min bilstereo bara klarar mp3 och jag var hänvisad till DRM Dumpster (eller NoteBurner på Windows) för att "ta bort" DRM-skyddet.
 
Det låter ju som en bra lösning. VET du att det räcker att göra så för att det ska funka med Sonos, eller är det någon annan som har erfarenhet av att det funkar genom att uppgradera till iTunes Plus? Jag har köpt ganska många låtar och vill givetvis ha tillgång till allt.
 
Liten kommentar till detta:

"Nackdelen med Sonos är att allt är låst. Vill man ha Spotify f.ex. får man vädja till Sonos att få detta inlagt i systemet (dock är de rätt duktika på att lyssna/uppdatera) med mindre man klarar sig med Line-In lösningen där man enbart kan lyssna och måste springa till en dator för att kontrollera vilken musik Spotify spelar. Men som sagt ovan är detta samtidigt fördelen med Sonos då det betyder att allt är testat och fungerande. Till SB finns det en uppsjö hacks/tweaks som fungerar mer eller mindre bra."

Tänkte bara klargöra att för att lägga till Spotify så behöver man inte fråga nån om nåt utan det är bara lägga till kontot i programmet så finns det där.
Funkar riktigt bra och smidigt. Kul att man kan blanda sina egna låtar och spotify i samma låtlistor med :)

//Benke
 
benke_berguv skrev:
Tänkte bara klargöra att för att lägga till Spotify så behöver man inte fråga nån om nåt utan det är bara lägga till kontot i programmet så finns det där.
Nu ja. Men det är sannolikt för att många tryckte på för att Sonos skulle ordna saken och när det skrevs fanns det ännu inte, det var dock utannonserat att det skulle komma. Så i detta fallet menades med "fråga om" att eventuella nya finesser i Sonos är något man måste be Sonos ordna fram, inget glada entusiaster kan lösa på egen hand.
 
alfista skrev:
Nu ja. Men det är sannolikt för att många tryckte på för att Sonos skulle ordna saken och när det skrevs fanns det ännu inte, det var dock utannonserat att det skulle komma. Så i detta fallet menades med "fråga om" att eventuella nya finesser i Sonos är något man måste be Sonos ordna fram, inget glada entusiaster kan lösa på egen hand.
Jo, tänkte bara så ingen läser och tror att man måste göra så fortfarande :)

En av de största fördelarna med sonos, som jag ser det är nog att just att det är så "styrt". Inget "ställa in och mickla" själv utan bara stoppa in sladden och köra. Vill man hålla på leka så ska man nog köpa SB istället tror jag Vill man ha nåt otroligt användarvänligt och alltid fungerande så kör på sonos!

//Benke
 
benke_berguv skrev:
Jo, tänkte bara så ingen läser och tror att man måste göra så fortfarande :)
Grejen är ju att man aldrig behövt göra det eftersom det handlade om något annat.
benke_berguv skrev:
En av de största fördelarna med sonos, som jag ser det är nog att just att det är så "styrt". Inget "ställa in och mickla" själv utan bara stoppa in sladden och köra. Vill man hålla på leka så ska man nog köpa SB istället tror jag Vill man ha nåt otroligt användarvänligt och alltid fungerande så kör på sonos!
Tja, inte leker jag med min SB, jag installerade prylarna och har sen inte rört något (annat än uppgraderingar). I mitt handlade det som att ladda ner och installera servern, skapa ett konto på Mysqueezebox, ge spelaren ett namn och peka ut för servermjukvaran var min musik finns lagrad, enda som var halvmeckigt var att mata in WPA-nyckeln för WLAN. Säkert mer än Sonos men ändå inte särskilt krångligt (jag ber en stilla bön att jag någon gång i livet får uppleva en skrivare som är lika enkel att få igång), tog under en kvart allt som allt. Grejen är att man kan pilla själv - om man vill.
Sonos prylar känns gedigna, och trots att det mesta i SB är öppet så kan Sonos nog faktiskt vara mer framtidssäkert, många tvivlar på att Logitech satsar långsiktigt på SB-familjen och utan centrala servrar (Mysqueezebox) tappar systemet en del i värde.
 
Hej!! Skulle vilja säga att det skiljer vad för typ av enheter man är intresserade av.
SB Har ju tex. ingen med inbyggd förstärkare för passiva högtalare. Som Sonos har med sin Zp120. Det tycker jag är en av de största nackdelarna med SB.
Man vill ju inte ha en separat förstärkare där man vill ha inbyggnadshögtalare eller liknande.
Det gör att jag idag överväger att gå på Sons.
 
freddijonsson skrev:
Man vill ju inte ha en separat förstärkare där man vill ha inbyggnadshögtalare eller liknande.
Jag är inte säker på att alla tänker som du, kan tänka mig att en del vill (eller måste kunna) välja förstärkare själv i det fallet, eller i alla fall inte ser det som ett problem med separat förstärkare. Men det är mycket riktigt ett hål i SB-programmet.
 
alfista skrev:
Jag är inte säker på att alla tänker som du, kan tänka mig att en del vill (eller måste kunna) välja förstärkare själv i det fallet, eller i alla fall inte ser det som ett problem med separat förstärkare. Men det är mycket riktigt ett hål i SB-programmet.
Det har du nog rätt i men ack så viktigt om man vill ha ett smidigt system som även frugan/sambo samt barn ska kunna hantera. Man måste ju även kalkylera in en förstärkare i kostnaden. SB duet plus förstärkare mot en Zp120, då blir prisskillnaden inte densamma som säkert många beräknar.

Tänk då även att man ska kunna slå på/av förstärkaren eler stå på dygnet runt. Det är för mig ingen optimal lösning.

Nöjer man sig med SB´s radio & boom modeller så är ju SB ganska prisvärt.
 
Stor del av SB:s koncept bygger väl på att man skall utnyttja befintlig förstärkare och högtalare. Har man inga sådana så är säkert Sonons koncept bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.