AndersMalmgren skrev:
Okejdå, visst om vi börjar prata avstånd utanför Sverige så spelar ju självklart avståndet roll
Fast vi behöver inte gå utanför Sverige. Om du exempelvis använder en server i Umeå är bara "ljustransporttiden" ca 5 ms, dvs fem gånger mer än din pingtid mot "alla (publika) svenska servrar".. ;)
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Om man vill mäta sin uppkopplings prestanda är det väl lämpligare att pinga en IXP, typ netnode.se. Om en spelserver har dålig respons lär det bero på vägen från IXP till servern.
 
AndersMalmgren skrev:
Okejdå, visst om vi börjar prata avstånd utanför Sverige så spelar ju självklart avståndet roll, men ännu mer att då även hoppen ökar

edtit: Får iof under 40ms till tykland så går hjälpligt att spela även på dem
OT: I ditt resonemang vad gäller latency så verkar du missa en sak; serverns placering. Det är ju inte så att alla spelservrar står i Sverige...så att du skulle ha 1 ms latency mot ebn server i Polen, USA, eller annat ställe tror jag inte ett skvatt på :) Sedan har du ytterligare en parameter; spelets teknik. COD tex så är en av spelarna host och därmed blir det den uppkopplingens egenskaper som appliceras på alla deltagarna.
Kort sagt; dina argument mot hp rämnar ganska mycket. Det enda som står kvar är att det inte finns 1 gb hastighet än.
 
Men var har jag sagt att jag får under 1 ms till spelservrar utanför Sverige? Jag har däremot aldrig stött på en med mer än 1 ms i Sverige.

Hur som helst, trist att utrustningen lokalt ska sänka den möjligheten
 
Ojdå, här var det nerlusat med bara-nästan-on-topic-svar :)

Jag brukar klassa mig som de 1% konsumterna som vill ha lite edge i tekniken, men i det här fallet så vill jag ha en enkel men tillräckligt bra lösning. Ska kolla på iptv (eller nja, svtplay för att vara specifik) i första hand och får väl se om det kommer att funka.

Hur vet man om två uttag befinner sig på samma fas i elnätet...? Har en gammaldags elcentral med "riktiga" proppar i, den har tre rader á 11-12 proppar.
 
Skruva ur en huvudsäkring och se om strömmen försvinner i uttagen.
 
"Det är ju på gång att DC ska bli standarden i hemmen då både lampor (Leds) och utrustning (datorer etc) är DC. Sedan kommer ju 3 fasen etec behövas finnas kvar för de stora förbrukarna"
?????
Anders, kan du förklara!!!!!!
 
lat skrev:
"Det är ju på gång att DC ska bli standarden i hemmen då både lampor (Leds) och utrustning (datorer etc) är DC. Sedan kommer ju 3 fasen etec behövas finnas kvar för de stora förbrukarna"
?????
Anders, kan du förklara!!!!!!
Det är säkert något internt i fastigheten..dom kanske fixar ett eget litet kärnkraftverk av en kaffebryggare eller något.:p
 
tommib
magda136 skrev:
Ojdå, här var det nerlusat med bara-nästan-on-topic-svar :)

Jag brukar klassa mig som de 1% konsumterna som vill ha lite edge i tekniken, men i det här fallet så vill jag ha en enkel men tillräckligt bra lösning. Ska kolla på iptv (eller nja, svtplay för att vara specifik) i första hand och får väl se om det kommer att funka.

Hur vet man om två uttag befinner sig på samma fas i elnätet...? Har en gammaldags elcentral med "riktiga" proppar i, den har tre rader á 11-12 proppar.
Normalt är faserna fördelade radvis i en gängsäkringscentral, så första raden är en fas, andra raden nästa och tredje raden sista. Du kan kolla detta genom att titta på hur spisens säkringar sitter eftersom det nästan alltid är en trefasmatning. Enl ovan borde de då sitta i en kolumn. Titta på gruppförteckningen, den borde berätta vilen säkring som går till vilka uttag. Det finns också fasbryggor att montera som hjälper prestandan på just HomePlugs. Tror att Kjelle säljer en. Denna monteras i elcentralen (av en behörig elektriker) och hjälper signalen mellan faserna. Hur bra det fungerar vet jag inte, jag kör Cat6 till alla rum och skulle inte röra PowerLine om jag inte hade en pistol mot huvudet. Inte bara för prestandan utan också för att jag inte vill ha stora fula klumpar överallt där jag behöver nätverk.
 
Nästan alla förbrukare i ett modernt hem är 12 eller 24 volt. Det har ju Snackats om att man därför ska börja dra mer övervägande lågspänning i fastigheterna så att man slipper alla switchade nätadaptrar och pluggar in prylarna direkt i fastighetens DC nät

lat skrev:
"Det är ju på gång att DC ska bli standarden i hemmen då både lampor (Leds) och utrustning (datorer etc) är DC. Sedan kommer ju 3 fasen etec behövas finnas kvar för de stora förbrukarna"
?????
Anders, kan du förklara!!!!!!
 
Tyvärr överväger nog nackdelarna med lågspännt DCnät fördelarna. Dyra grova kablar, svårt att hålla spänningsnivåerna om vi börjar prata kabellängder.

Dessutom måste du i alla fall omvandla spänningen i din dator. 12VDC 5 VDC 3,3VDC. och då är det i alla fall billigare att börja med AC.

Jag är skeptisk om det kommer slå igenom, men framtiden får visa hur det blir.

Fast vi är grymt OT
 
Har du missat mitt inlägg om att nästa generatuon moderkort kommer ta 12 DC? PSU tillverkarna är inte glada
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
tommib
Fast det har ju absolut inget att göra med DC-nät i hushåll, där det finns väldigt stora nackdelar och få fördelar. För att mata din dator t.ex. skulle man vehöva dra kablage som klarar en sådär 50-60A. Något opraktiskt kanske...
 
Fan kommer inte ihåg vilken branschtidning jag läste detta och jag hittar itbe så mycket när jag googlar, får kolla
 
Anta att vi haren kraftfull maskin som behöver 480W, den drar 40A om vi har 12V DC-matning och då pratar vi 6kvadratskablar till en dator. Idag kan du ha 5 sådana datorer på 1 1,5kvadratskabel säkrad 10A,
Sen finns det andra problem med att ha ett lågspänningsnät.

Jag är tveksam till iden om att ha en central DC-matning som lastar ut bortåt 250-400A, vilket skulle behövas med dagens teknik.

Men det finns ju inget som säger att 400/240 VAC 50Hz kommer vara det härskande för all framtid. Trots allt har vi gått från DC till AC127V till AC 380/230 till AC400/230

Fast en Sinuskurva är snyggare än ett rakt streck på Oscilloskåpet :D

Så vi får se vad som händer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.