arneri68 skrev:
Finns det någon orsak att inte köra GB när alla datorer idag har GB port? Vi har flera datorer i hemmet och det är skönt att kunna göra snabba filöverföringar av bilder, filmer, backuper etc. Dessutom är våra Wifi AP kopplade med Ethernet.
Håller med dig, men då kan man ta det ett steg längre, finns det någon orsak att inte köra fiber hela vägen ;)
Svaret på de frågan är att det är svindyrt :D Rent teoretiskt kan även fiber införa latency när man använder det för korta sträckor som ett lan
 
Ok...varför skulle det inte gå att dra ner den på en 100 eller 300 Mbit-lina? Ja, det tar längre tid...men det tar ju inte speciellt lång tid.
Ja, dött som i denna situationen. Att dra nätverkskabel i rör, sätta nätverksuttag bredvid eluttag, osv. Det finns med största säkerhet lååååångt stabilare, snabbare och bättre modeller än den jag har, och vad framtiden håller vet vi inte. Därför menar jag att tp är dött i denna applikationen.
 
ca 50 minuter på 100mbit istället för 5 minuter på en gigabit. Sedan om man som jag är gamer vill man åt låg latency

edit: Därför menar jag att tp är dött i denna applikationen. Vad är denna applikation? Speficikt ditt hemmanätverk? Ja då kanske det är dött
 
arneri68 skrev:
Finns det någon orsak att inte köra GB när alla datorer idag har GB port? Vi har flera datorer i hemmet och det är skönt att kunna göra snabba filöverföringar av bilder, filmer, backuper etc. Dessutom är våra Wifi AP kopplade med Ethernet.
Finns det någon anledning att utesluta en lysande lösning för att man tappar 500-700 Mbit? Jag ytterst svårt att tro att du skulle märka någon större skillnad annars än när du sitter och tittat på progress-mätaren :)
 
AndersMalmgren skrev:
ca 50 minuter på 100mbit istället för 5 minuter på en gigabit. Sedan om man som jag är gamer vill man åt låg latency

edit: Därför menar jag att tp är dött i denna applikationen. Vad är denna applikation? Speficikt ditt hemmanätverk? Ja då kanske det är dött
Absolut är det så...men...tja...jag ser i alla fall inte de 45 minuterna som problem. Om du kommer upp i 300 så är det 10 minuter längre. Så bråttom har jag aldrig.
Jag spelar också...på en 2 mb uppkoppling. Funkar utmärkt.
 
ta upp cmd skriv ping sunet.se vad får du? :D
 
AndersMalmgren skrev:
ca 50 minuter på 100mbit istället för 5 minuter på en gigabit. Sedan om man som jag är gamer vill man åt låg latency

edit: Därför menar jag att tp är dött i denna applikationen. Vad är denna applikation? Speficikt ditt hemmanätverk? Ja då kanske det är dött
Ja, specifikt i ett nätverk i ett hus som används som ett hem. Skall man driva ett webbhotell, företagsserver, osv så är det en annan femma. Denna applikationen: byggahus.se-->ett forum för hus som är hem primärt-->där TS ställt frågorna.
 
Mikael_L
Jag håller med AndersMalmgren, vilket jag kanske inte skulle gjort för bara något enstaka år sedan.
Men jag har upptäckt vad storleken på data man för över på nätverket hela tiden blir allt större.
Och ibland känns 100mbit olidligt långsamt. Nu har jag förvisso allt för mycket andra flaskhalsar så även med 1Gbit så blir det i verkligheten ändå inte mer än kanske max 300Mbit hos mig.


Men sen ska det även ses i skenet av anledningen till att välja homeplug antagligen är att kabelinstallation blir för krånglig/dyr och 100mbit kanske räcker utmärkt till just den datorn.
 
AndersMalmgren skrev:
ta upp cmd skriv ping sunet.se vad får du? :D
Lååååångt OT, men 31 ms. Så vadå? Försörjer jag mig på att spela tv-spel? Nope. Är det allvar för mig? Nope. Klarar jag mig bra utan 1 ms? Japp. ;)
 
Mikael_L skrev:
Jag håller med AndersMalmgren, vilket jag kanske inte skulle gjort för bara något enstaka år sedan.
Men jag har upptäckt vad storleken på data man för över på nätverket hela tiden blir allt större.
Och ibland känns 100mbit olidligt långsamt. Nu har jag förvisso allt för mycket andra flaskhalsar så även med 1Gbit så blir det i verkligheten ändå inte mer än kanske max 300Mbit hos mig.


Men sen ska det även ses i skenet av anledningen till att välja homeplug antagligen är att kabelinstallation blir för krånglig/dyr och 100mbit kanske räcker utmärkt till just den datorn.
Precis. Smidighet kontra nyttjande. Och återigen; vad har vi för hastighet på home plug om 5 år? Om 10? Det är bara att byta ut pluggarna. Det kostar inte mycket.
 
Jaja, det duger säkert för 99% av konsumenterna... Men jag är den där sista 1% :p
 
AndersMalmgren skrev:
Jaja, det duger säkert för 99% av konsumenterna... Men jag är den där sista 1% :p
Hahahahaha! Så kan det ju vara, och det är vi alla inom något område :) Mitt är som sagt inte pakethastighet :)
 
Det finns faktiskt en stor anledning till; flexibilitet. Vad är det som säger att rummet där nätverkskontakten sitter nu används till data om 3 år? Med en HP så är det bara att flytta den med sig till det nya rummet ;)
 
AndersMalmgren skrev:
Jag har < 1 ms i latency till alla svenska servrar som tex sunet.
Ehh, knappast. Dom flesta i Stockholm kanske men knappast andra!
 
Cancerman_777 skrev:
Det finns faktiskt en stor anledning till; flexibilitet. Vad är det som säger att rummet där nätverkskontakten sitter nu används till data om 3 år? Med en HP så är det bara att flytta den med sig till det nya rummet ;)
Det där är som att säga, vad är det som säger att rummet behöver el om 3 år?
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.