rockin_john rockin_john skrev:
hur reglerar man värmen på en vedeldad?
Med antal vedklabbar
 
  • Gilla
Peter Petterson och 2 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Med antal vedklabbar
Jo, men om kaminen är varm som attan hjälper det väl inte att bara lägga in ett trä istället för två
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
rockin_john rockin_john skrev:
Jo, men om kaminen är varm som attan hjälper det väl inte att bara lägga in ett trä istället för två
Då har man redan lagt in ett för högt antal. Man kan reglera uppåt eller hålla tempen stabil. Men neråt reglerar ugnen automatiskt - men det tar sin tid ;)
 
  • Gilla
rockin_john och 1 till
  • Laddar…
rockin_john rockin_john skrev:
Med ved då? Jag tänker att det borde gå ännu fortare med el?
Ja med ved, skulle tro det är i princip samma tid. Men billigare med ved.
rockin_john rockin_john skrev:
hur reglerar man värmen på en vedeldad?
Om min blir för varm, typ 90 grader så brukar jag bara öppna dörren några minuter så sjunker det ganska fort. man lär sig mata vedklabbar ganska kvickt. Tog mig bara typ 2-3 ggr så landa jag i att ligga runt 80 grader.
//U
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
T Tamford skrev:
Ja med ved, skulle tro det är i princip samma tid. Men billigare med ved.


Om min blir för varm, typ 90 grader så brukar jag bara öppna dörren några minuter så sjunker det ganska fort. man lär sig mata vedklabbar ganska kvickt. Tog mig bara typ 2-3 ggr så landa jag i att ligga runt 80 grader.
//U
Och ju mer vatten du kastar på stenarna desto snabbare sjunker tempen ;) - men rekommenderar nog rådet ovan :D
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
N nej_simon skrev:
Hej!

Vi tänkte bygga en bastustuga i trädgården under sommaren eftersom risken är stor att det blir hemmasemester. :/

Vi har kikat på olika leverantörer och en som vi fastnat är för är ThermoTub (se [länk] eller deras sida på blocket [länk]) eftersom de är snygga och verkar vara prisvärda. Med den utrustning vi vill ha blir priset runt 10 000 mindre än en bastustuga från en mer känd leverantör. Men jag kan inte hitta några recensioner av varken företaget eller dess produkter på nätet. Tydligen tillverkas de i Litauen. När jag söker på företagets adress på google maps kommer jag till ett litauiskt villaområde.

Vad tror ni?
Hej,
Samma för oss så jag kontaktade dem via tel men vi gick över till e-post.
Allt fungerade perfekt vi betalade först vid leveransen.
Vi beställde för 2 år sedan en L som vi designade tillsammans med dem via mail korrespondens.
Ritade på ett papper och fotade av hur vi ville ha den och fick tillbaka ett skissförslag som vi antog. Bastun levererades på utsatt dag och tid fast det var två vägfärjor till oss. Allt i perfekt skick och bra kvalitet. Vi håller till på Blidö om ni vill komma och titta. //Uffe

En rödmålad bastu med stort fönster och dörr, designad av kund och placerad utomhus i grönskande omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gumlan
  • Laddar…
G Gumlan skrev:
Hej, kan dock inte svara på om det är blir billigare att bygga i lösvirke.
Vi har en 5XL och är supernöjda. Dörr i trä med glas, dock lite tunnare än vanlig dörr men det är inga problem med det för oss.
Vår bastu finns för påseende i Roslagen, lite långt från Göteborg dock.
G Gumlan skrev:
Vi har vår bastu i Skebobruk, Roslagen, om någon vill kika på den.
 
Hej, vi har stuga i Riala och funderar på att köpa 5 eller 6 XL. Får vi möjligtvis kika på din bastu?/ Anne
 
  • Gilla
Gumlan och 1 till
  • Laddar…
S Stuga64 skrev:
Hej, vi har stuga i Riala och funderar på att köpa 5 eller 6 XL. Får vi möjligtvis kika på din bastu?/ Anne
Vi håller till på Blidö om ni vi komma och titta dock har vi en storlek L. Vi har varit 4 st utan att trängas. //Uffe
 
T Tamford skrev:
Vi håller till på Blidö om ni vi komma och titta dock har vi en storlek L. Vi har varit 4 st utan att trängas. //Uffe
stort tack! jag kollar lite om vi hittar på närmare håll, återkommer annars gärna om ok!/ Anne
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
S Stuga64 skrev:
Hej, vi har stuga i Riala och funderar på att köpa 5 eller 6 XL. Får vi möjligtvis kika på din bastu?/ Anne
Vi har en 5XL Bastu på Ljusterö Linanäs och är riktigt nöjda med den,
Om ni vill komma dit och titta.
070-2280703
Peter
 
S Stuga64 skrev:
Hej, vi har stuga i Riala och funderar på att köpa 5 eller 6 XL. Får vi möjligtvis kika på din bastu?/ Anne
Vi har en 5XL Bastu på Ljusterö Linanäs och är riktigt nöjda med den,
Om ni vill komma dit och titta.
070-2280703
Peter
 
Good-looking and practical tube sauna. We had it for two years now and it is still like new. In our case due to unusual humidity variations the doors needed adjustments which was done by Remvesta for free and, of course, at our premises. We vere worried before ordering if the sauna will hold in our climate (Södra Dalarna) but it did quite well. It is installed in the middle of the forest with a brook nearby but feels good anyway.

To summarize: if you as us worried before ordering about potential problems with support or weather conditions then nothing of this was a problem. We think Remvesta does a great job! Rund bastu med öppen dörr i snöig skogsmiljö, bredvid en bäck med röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en cylinderformad bastu med träbänkar och en bastuaggregat, utsikt mot ett snöigt skogslandskap genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av rund vedbastu med bänkar och hink, i skogsnära miljö med snötäckt mark synlig genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart, cylindrisk bastu med glasdörrar placerad i skogen nära en bäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En svart cylindrisk bastu med tältliknande tak placerad i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Allan J och 1 till
  • Laddar…
När jag så en nöjd bastubadare här nu kom jag att tänka på några detaljer jag noterat efter snart ett år med våran bastutunna.
Absolut inga allvarliga saker men detaljer att tänka på iaf

Det medföljande vedkaminpaketet med skorsten har en brist. (Eller jag som inte förstod monteringsanvisningen): förlängningsröret som ritter ovan tak på skorstenen leder in regnvatten in i isoleringen i den invändiga delen av skorstenen. Jag ”brände ur” så fukten försvann och tog bort förlängningsröret så hatten monteras lägre ner. Tycker höjden funkar iaf i mitt fall.

Man får justera ytterdörren lite då och då men det får man nog räkna med i en trätunna där det krymper och växer med årstiderna.

Den invändiga trallen är lite jobbig att soppa då den är ”räfflad”på tvären i tunnans längdriktning.
Tar ut dammsugare någon gång ibland för att städa upp ordentligt.

Vi beställde tunnan målad och nu under Påsken börjar man se att vi kommer behöva bättringsmåla där det torkar isär något. Men det är förväntat tycker jag.

Lägger upp en mörk bild där man kan ana skorstenen i sitt nu lägre läge. Ni kan ju jämföra med tidigare inlägg från mig hur nästan väl hög den var tidigare.
Bild 2 är hur kragen ser ut vilken inte håller vatten som rinner ned utmed förlängningsröret borta.

Bastutunna med tänd belysning i vinterlandskap vid skymning, skorsten i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en bastuskorsten med nedsänkt regnhatt på en våt yta, vilket förhindrar regnvatten från att rinna in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stenfan och 2 till
  • Laddar…
Peter Salomonsson Peter Salomonsson skrev:
Hej
Här är några bilder som jag hade i telefonen.
Jag tycker att det är bra kvallite.
Våran finns på Ljusterö ( Sth) om någon vill titta.
Vi har en 5XL som vi har 2 meter bastu och 3 meter relax. sen har vi dörren till höger.
Hej Peter! Tack för fina bilder! Vad heter ditt Harvia-aggregat som du lagt upp bild på? Är det tillhörande vattentank på röret eller ingår det i ditt aggregat? Hur många liter är det på?
Är detta något som Thermatub satte ihop åt dig?

Funkar bastun fortfarande lika kanon. Tänkte beställa en 4XL här i veckan och hoppas på snabb leverans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.