Jag håller på kollar på bastutunnor från thermasauna, nån som har köpt dem? De är ju nästan 20000 kr billigare än andra jag kollat på så undrar om nån har köpt de och kan berätta?
 
N nej_simon skrev:
Hej!

Vi tänkte bygga en bastustuga i trädgården under sommaren eftersom risken är stor att det blir hemmasemester. :/

Vi har kikat på olika leverantörer och en som vi fastnat är för är ThermoTub (se [länk] eller deras sida på blocket [länk]) eftersom de är snygga och verkar vara prisvärda. Med den utrustning vi vill ha blir priset runt 10 000 mindre än en bastustuga från en mer känd leverantör. Men jag kan inte hitta några recensioner av varken företaget eller dess produkter på nätet. Tydligen tillverkas de i Litauen. När jag söker på företagets adress på google maps kommer jag till ett litauiskt villaområde.

Vad tror ni?
Hej
Har ni handlat en bastu? jag skulle vilja se på dom så jag vet fall jag ska handla av dom eller ej?
Kan det vara möjligt? om ni ligger runt STh?
Hälsningar
Peter
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
J Jonas J-sson skrev:
Hej,
Jag köpte en bastu av dem förra året. Allt fungerade bra och leveransen/uppbyggnaden skedde enligt plan. En observation är att det inte är några riktiga fönster utan glasskivor som de bygger in. Så här ett år efter leveransen har lister etc slagit sig lite och då finns risk att det regnar in.
Hej
Har ni handlat en bastu? jag skulle vilja se på dom så jag vet fall jag ska handla av dom eller ej?
Kan det vara möjligt? om ni ligger runt STh?
Hälsningar
Peter
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
Peter Salomonsson Peter Salomonsson skrev:
Hej
Har ni handlat en bastu? jag skulle vilja se på dom så jag vet fall jag ska handla av dom eller ej?
Kan det vara möjligt? om ni ligger runt STh?
Hälsningar
Peter
Hej!

Vi har inte köpt någon ännu men funderar på att göra det snart. Först ska vi förbereda platsen och så är det upp till 2 veckors leveranstid så den kan vara på plats först om kanske 2-3 veckor. Vi bor i Uppsala-området så det är i alla fall hyfsat nära stockholm.
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
Peter Salomonsson Peter Salomonsson skrev:
Hej
Har ni handlat en bastu? jag skulle vilja se på dom så jag vet fall jag ska handla av dom eller ej?
Kan det vara möjligt? om ni ligger runt STh?
Hälsningar
Peter
Hej,
Vi har heller inte köpt ännu, men räknar med att göra det inom ett par veckor. Så förhoppningsvis leverans under oktober. Vi tänker oss en 5XL och placeras i Skebobruk, ca 8 mil från Sthlm.
 
Peter Salomonsson Peter Salomonsson skrev:
Hej
Har ni tittat på dom och hur kvalitén är?
Nej, jag har inte tittat på dom, men utifrån bilder jag har sätt på FB och på deras hemsida, samt omdömet från Mellorman så utgår jag ifrån att den har en normal bra kvalité. Fönstren får man ev. täta enligt tidigare omdöme och dörren är enkel. Men jag tror ändå att den är värd pengarna då liknande färdigbyggda svenska är dubbelt så dyra. Det är ju trots allt en bastu och inget annat...
 
murak
Får man be om lite invändiga bilder på golvet/avloppslösningen?
 
  • Gilla
TF83
  • Laddar…
Hur fungerar skorstenslösningen på dessa? Ser ut som det bara är ett hål ut i sidan på väggen - räcker det verkligen som skorstenslösning?
 
Peter Salomonsson Peter Salomonsson skrev:
Skorstenen som jag kommer beställa går ut på taket
Vilken modell planerar du att köpa och ingår skorstenen i den eller är det något du har fått välja till?

När jag kikade på bilderna på hemsidan är det bara en, ThermaSauna M, som har en skorsten men jag tänkte att de bara klippt bort den tillsammans med bakgrunden på de andra bilderna och tog för givet att alla skulle ha en motsvarande skorsten. Så det skulle vara intressant att höra från er som köpt en bastu! En skorsten måste man ju ha, annars blir väl ytterväggen nedsmutsad av sot.
 
Hej Jag ska nog handla 5XL och det ingår skortsen.
Sen valde jag till en isolerad då kostar den extra.
Men maila dom och säg vad du vill ha dom ändrar ju fönster o dörrar mm efter önskemål
 
  • Gilla
Marcus395
  • Laddar…
Peter Salomonsson Peter Salomonsson skrev:
Hej Jag ska nog handla 5XL och det ingår skortsen.
Sen valde jag till en isolerad då kostar den extra.
Men maila dom och säg vad du vill ha dom ändrar ju fönster o dörrar mm efter önskemål
Tack för svaret! Jag pratade med dem och de sa att standard-skorstenen är dragen igenom väggen. Väljer man till en isolerad skorsten dras den igenom taket istället. Eftersom vi funderar på en mindre modell så blir det nog en oisolerad för oss eftersom vi inte vill att den ska ta plats på insidan.
 
Det lutar åt att vi köper en Thermasuna L till hösten! Oturligt nog för oss så skickar de inte längre skickar ut snickare som bygger upp den på plats p.g.a. covid-19 (trots att det står så på hemsidan). Så nu håller jag på att planerar för leveransen och avlastningen.

Därför har jag några frågor till alla som har köpt och fått en bastu levererad:
Hur gick själva leveransen till? Hur lastade ni av den? Gick det att lyfta den direkt från flaket med en hjullastare eller hade ni något annat upplägg? Om ni har bilder på leveransen och avlastningen så posta dem gärna!
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
N nej_simon skrev:
Det lutar åt att vi köper en Thermasuna L till hösten! Oturligt nog för oss så skickar de inte längre skickar ut snickare som bygger upp den på plats p.g.a. covid-19 (trots att det står så på hemsidan). Så nu håller jag på att planerar för leveransen och avlastningen.

Därför har jag några frågor till alla som har köpt och fått en bastu levererad:
Hur gick själva leveransen till? Hur lastade ni av den? Gick det att lyfta den direkt från flaket med en hjullastare eller hade ni något annat upplägg? Om ni har bilder på leveransen och avlastningen så posta dem gärna!
Vi har beställt och får leverans i nästa vecka.
Då dom inte har kranbil (ännu) levererar dom till en lokal fraktfirma som lastar av / om och som sen kör ut bastun till vårt fritidshus.
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.