Sängkläder av linne eller flanell ger väldigt mycket mer (synligt, fluffigt) damm jämfört med andra material. Märker stor skillnad när vi använder dessa, och dammet sprider sig i hela lägenheten. Skulle kunna dammsuga varje dag eller mer.
 
AXS
Köp 1-3 luftrenare, finns vettig modell på ikea för inte allt för mycket pengar. Sen hyr du eller lånar en kompressor och blåser noga igenom hela lägenheten med luftrenarna och dammsugare igång.

Tryckluft är grymt för att få bort damm!
 
T
S SABJÖRK skrev:
Haha, skulle kanske skrivit det. Sent 1800 är huset från.
OK. Vet inte om nån sagt det innan men det kan vara sågspån som dom ofta isolerade med förr, särskilt i golvbjälklag och vindsbjälklag. Inte ovanligt i gamla hus att mössen gör gångar i bjälklagsfacken (varmt och gott) och så dröser det ner här och var. Kan drösa ner och damma ändå även utan möss.
 
Läste här att kondensatorn i torktumlaren ska man göra rent. Hade aldrig gjort det tidigare (pga okunskap) men tog ur den och duschade den ren. Sen slutade det damma….
 
S SABJÖRK skrev:
har köpt en bäst i test luftrenare men verkar inte göra stor skillnad på hur snabbt det blir dammigt efter städning tyvärr.. kanske bara är vanligt damm bara att jag lägger märke till det mer nu efter jag försökt städa bort renovering och har bebis!
Var inte orolig. Barns immunsystem behöver lära sig från ung ålder. Det är moderna människans städmani som gör att allergier och astma ökat dramatiskt de senaste årtionden. Immunsystemet slår bakut när det träffar på vårens första pollen.
 
  • Gilla
ZeMa
  • Laddar…
G GabrielH skrev:
Var inte orolig. Barns immunsystem behöver lära sig från ung ålder. Det är moderna människans städmani som gör att allergier och astma ökat dramatiskt de senaste årtionden. Immunsystemet slår bakut när det träffar på vårens första pollen.
Det var det dummaste jag någonsin hört!
Ren medicinvetenskapligt, toxikologiskt osv finns inga sådana hållpunkter någonstans. Det är din egna subjektiva gissning.
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Det var det dummaste jag någonsin hört!
Ren medicinvetenskapligt, toxikologiskt osv finns inga sådana hållpunkter någonstans. Det är din egna subjektiva gissning.
Jag tycker inte alls det är så dumt, det ligger en hel del i saken. Förmodligen har det inte forskats så mycket utan vi litar på de flesta läkare som går på tomgång på gamla rön…
 
Jo det är lätt att fokusera på vissa saker. Förhöjda halter av någonting i en bostad är livsfarligt men samtidigt så ser man inte folk gå med gasmask i storstäder heller............
 
F FruNilsson skrev:
Det var det dummaste jag någonsin hört! Ren medicinvetenskapligt, toxikologiskt osv finns inga sådana hållpunkter någonstans.
Hur kan du rimligen veta det. Hur vet du att ingen bedrivit forskning där denna typ av slutsatser kommit fram. Känns lite dumt att tvärsäkert påstå att något inte existerar. Rätt svårbevisat kan jag tycka.

Däremot kanske @GabrielH kan presentera lite källor som stöder hans tes. För det finns. Den första men garanterat inte den bästa är från Aftonbladet men den studie de refererar kring torde vara publicerad på ett mer vetenskapligt trovärdigt sätt om någon ids leta.

Artikelrubrik som säger "Överdriven städning gör barnen allergiska" med publiceringsdatum och ingress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Fritz_85 skrev:
skulle nästan tippa på att det är vanligt damm. Jag märker det här hemma i sovrummen att det blir väldigt mycket damm snabbt. Har mörka golv så det syns vääääldigt tydligt. Men det är inte dumt att kolla över ventilationen och så det inte kommer något från där taklisten ej kommit upp än. Förstår din känsla då jag själv kan bli nojig över saker när jag väl tänker på dom
Ja när man går hemma och drar produceras en hel del damm. Märks mycket nu när man jobbar hemma och mellan delar av huset man använder och de som står "tomma".
 
AXS AXS skrev:
Köp 1-3 luftrenare, finns vettig modell på ikea för inte allt för mycket pengar. Sen hyr du eller lånar en kompressor och blåser noga igenom hela lägenheten med luftrenarna och dammsugare igång.

Tryckluft är grymt för att få bort damm!
Tryckluft är utmärkt att få dammet att flyga runt. Men de ska ju fångas upp också.

Jag brukar göra så man man får ju göra om detta med allt damm som sedan la sig på andra ställen än golvet. Och så produceras det nytt hela tiden.

Enklast är nog att bli damm-tolerant.
 
S SABJÖRK skrev:
Vi har renoverat i vår sekelskiftes lägenhet och främst i det som nu är vårt sovrum är det ständigt ett envist vitt damm på golvet. Delvis trådigt men även småprickigt. I detta rum har det rivits gammal platsbyggd garderob och sågats i innervägg och sen spacklats och målats. Det har också skruvats nytt trägolv ovanpå gammal plastmatta.
Vi är inflyttade i rummet med det saknas fortfarande taklist över väggen mot nästa sovrum (där de tidigare satt garderob).
Idag har jag torkat golvet med fiberduk torrt en gång och fuktigt två ggr och ändå nu på kvällen när jag testar dra en svart t-shirt mot golvet ser det ut såhär!! Teorier på vad det kan vara?

läste i en gammal tråd om vitt damm en teori att det kunde vara ”Fibrer från isolering på vind som läcker ner via öppningar och otätheter i innertak. Förekommer mest i mek vent hus (hus med undertryck).”
Vi har ju ingen taklist som sagt ovanför väggen mot nästa sovrum, kan det komma igenom gammal isolering där tro eller är detta damm ngt annat? Vi bor längst upp och det är vind ovanför.
Kan det vara Gammalt slipdamm som envist är kvar trots städning? Vi täckte aldrig för eller stängde av ventilationen men det ska vara bara tilluft så bör inte komma därifrån?
Eller kan det ha o göra med nya trägolvet på något sätt?

blir galen på detta o städar dagarna i enda. Har en bebis som sover i detta sovrum med oss därför extra mani över detta..

Vad kan det vara? tacksam för era kloka idéer!!
En robotdammsugare som kör där 24/7 borde hålla dammet borta från golvet ganska bra.
 
X
Klassiskt sovrumsdamm skulle jag säga.
Helt ofarligt.
Störs man av det så skaffa robotdammsugare (exempelvis Roborock S5 Max vilken är sjukt prisvärd och bra).
Har överaktivt barn så blir ännu värre här - dammsuger ofta två gånger varje dag, och det blir MYCKET damm, varje gång!
 
X Xanthopteryx skrev:
Klassiskt sovrumsdamm skulle jag säga.
Helt ofarligt.
Störs man av det så skaffa robotdammsugare (exempelvis Roborock S5 Max vilken är sjukt prisvärd och bra).
Har överaktivt barn så blir ännu värre här - dammsuger ofta två gånger varje dag, och det blir MYCKET damm, varje gång!
får du såhär dammigt på en dag?
 
  • Närbild på en dammig mörk yta med tydliga dammpartiklar synliga, vilket antyder kraftig dammuppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på dammpartiklar på en mörk yta med suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bitsen skrev:
Sängkläder av linne eller flanell ger väldigt mycket mer (synligt, fluffigt) damm jämfört med andra material. Märker stor skillnad när vi använder dessa, och dammet sprider sig i hela lägenheten. Skulle kunna dammsuga varje dag eller mer.
får du såhär dammigt hemma på en dag? Vi torkat tvätt i vardagsrummet också så tyvärr dammat det en hel del också..
 
  • Damm och textilfibrer synliga på en mörk yta, vilket indikerar inomhusdammbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljusa dammpartiklar syns på en mörk, blank yta som indikerar ett dammigt hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.