F Fri som en fågel skrev:
Asbest ?
vi har testat för det under renoveringen och det fanns ej!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
O Oaken skrev:
Om det är självdragsventilation i lägenheten. Kolla luftflödet i ventilationen, det kan vara baksug. Lättast är att hoppa upp på en pall, tända en tändsticka och blåsa ut elden så det ryker lite från stickan och sätta den framför ventilen. Då ser du lätt om röken går in i pipan eller att röken blåser in i rummet. Går röken in i rummet kan det komma damm från pipan, ofta är det som det dammet du har på tröjan. Går röken in i rummet måste ni öppna tilluftsventilerna! Kan sitta under fönsterbrädan, bakom element, över eller underkant fönster. Kontrollera eventuellt om det sitter något filter vid tilluften som är igensatt. Kontrollera luftflödet vid olika tider på dygnet. Det kan även hända att det blir baksug när man öppnar ytter/lägenhetsdörr eller när köksfläkten är igång!
Tack för detta! Ska testa!
 
T tobiast skrev:
Vilket sekelskifte pratar vi om?
Haha, skulle kanske skrivit det. Sent 1800 är huset från.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dammsug springorna och ventilationsöppningarna så det inte ligger kvar löst damm där. Sen är det bara att tvätta av allt. Fortsätter det att komma överdrivet mycket damm så får ni leta var det kommer ifrån. Tejpa för med maskeringstejp etc. Är ett alternativ. Fast dammet kan lika gärna komma från era möbler, sängkläder etc.
tack för bra svar!
. kanske bara är vanligt damm bara att jag lägger märke till det mer nu efter jag försökt städa bort renovering och har bebis!
Har aldrig testat tidigare såhär efter nytorkat golv i tidigare boenden utan man tar ju för givet att det är rent men upptäckte detta på mörka strumpor och svarta plagg som hamna på golvet nu och man har ju extra koll efter damm efter en renovering. Eller iaf jag nu med bebisen i hemmet.
 
  • Gilla
Shardlake
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Ser ut som vanligt damm som blir av att man lever i lägenheten sök hjälp för din mani.
kanske bara är vanligt damm bara att jag lägger märke till det mer nu efter jag försökt städa bort renovering och har bebis! vore jäkligt skönt om du har rätt !!

Har aldrig testat tidigare såhär efter nytorkat golv i tidigare boenden utan man tar ju för givet att det är rent men upptäckte detta på mörka strumpor och svarta plagg som hamna på golvet nu och man har ju extra koll efter damm efter en renovering. Eller iaf jag nu med bebisen i hemmet.
 
S SABJÖRK skrev:
kanske bara är vanligt damm bara att jag lägger märke till det mer nu efter jag försökt städa bort renovering och har bebis! vore jäkligt skönt om du har rätt !!

Har aldrig testat tidigare såhär efter nytorkat golv i tidigare boenden utan man tar ju för givet att det är rent men upptäckte detta på mörka strumpor och svarta plagg som hamna på golvet nu och man har ju extra koll efter damm efter en renovering. Eller iaf jag nu med bebisen i hemmet.
skulle nästan tippa på att det är vanligt damm. Jag märker det här hemma i sovrummen att det blir väldigt mycket damm snabbt. Har mörka golv så det syns vääääldigt tydligt. Men det är inte dumt att kolla över ventilationen och så det inte kommer något från där taklisten ej kommit upp än. Förstår din känsla då jag själv kan bli nojig över saker när jag väl tänker på dom
 
  • Gilla
stoffes
  • Laddar…
S SABJÖRK skrev:
kanske bara är vanligt damm bara att jag lägger märke till det mer nu efter jag försökt städa bort renovering och har bebis! vore jäkligt skönt om du har rätt !!

Har aldrig testat tidigare såhär efter nytorkat golv i tidigare boenden utan man tar ju för givet att det är rent men upptäckte detta på mörka strumpor och svarta plagg som hamna på golvet nu och man har ju extra koll efter damm efter en renovering. Eller iaf jag nu med bebisen i hemmet.
Har själv två små hemma, förstår oron. Men skulle inte oroa mig:heart: torkar av fönsterbrädor 2-3 gånger i veckan och det blir alltid tjockt med sånt damm, lever man ensam så blir det nog inte så men är man flera så blir det ju mer hud/ludd/smulor och sånt :)
 
B Bopåzoo skrev:
Ser ut som vanligt damm som blir av att man lever i lägenheten sök hjälp för din mani.
Knappast efter att TS Torkat golvet tre (3) ggr idag???
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
S SABJÖRK skrev:
kanske bara är vanligt damm bara att jag lägger märke till det mer nu efter jag försökt städa bort renovering och har bebis! vore jäkligt skönt om du har rätt !!

Har aldrig testat tidigare såhär efter nytorkat golv i tidigare boenden utan man tar ju för givet att det är rent men upptäckte detta på mörka strumpor och svarta plagg som hamna på golvet nu och man har ju extra koll efter damm efter en renovering. Eller iaf jag nu med bebisen i hemmet.
Har du dammat väggarna efter renoveringen? Fastnar mycket byggdamm där med som sedan släpper. Kolla med din svarta t-shirt.

Annars får du väl gå över till att använda vita t-shirts ;)
 
  • Gilla
ZeMa och 3 till
  • Laddar…
L Lindusfindus skrev:
Knappast efter att TS Torkat golvet tre (3) ggr idag???
Jo om man har barn så blir det ju så. Dammsög golvet 2 ggr igår och det är lika smutsigt idag. Även bäbisar smutsar ju ner, med skorv och likande :crysmile:
 
  • Wow
Lindusfindus
  • Laddar…
S SABJÖRK skrev:
kanske bara är vanligt damm bara att jag lägger märke till det mer nu efter jag försökt städa bort renovering och har bebis! vore jäkligt skönt om du har rätt !!

Har aldrig testat tidigare såhär efter nytorkat golv i tidigare boenden utan man tar ju för givet att det är rent men upptäckte detta på mörka strumpor och svarta plagg som hamna på golvet nu och man har ju extra koll efter damm efter en renovering. Eller iaf jag nu med bebisen i hemmet.
Har mörka golv hemma, vid vårt nybygge städade vi enormt ”maniskt” varje dag snickarna varit där och hade inget byggdamm överhuvudtaget efteråt (hade hört hur andra har det efter nybyggen eller renoveringar), tycker det är onormalt att din tröja är så smutsig när du torkat golvet flera ggr samma dag!
Jag skulle kanske få det så dammigt i sovrummet efter 4 dagar?
 
B Bopåzoo skrev:
Jo om man har barn så blir det ju så. Dammsög golvet 2 ggr igår och det är lika smutsigt idag. Även bäbisar smutsar ju ner, med skorv och likande :crysmile:
Jätteäckligt ju:rofl:
 
B Bopåzoo skrev:
Jo om man har barn så blir det ju så. Dammsög golvet 2 ggr igår och det är lika smutsigt idag. Även bäbisar smutsar ju ner, med skorv och likande :crysmile:
Skall sluta klaga på mina innekatter då :crysmile:
 
S SABJÖRK skrev:
Vi har renoverat i vår sekelskiftes lägenhet och främst i det som nu är vårt sovrum är det ständigt ett envist vitt damm på golvet. Delvis trådigt men även småprickigt. I detta rum har det rivits gammal platsbyggd garderob och sågats i innervägg och sen spacklats och målats. Det har också skruvats nytt trägolv ovanpå gammal plastmatta.
Vi är inflyttade i rummet med det saknas fortfarande taklist över väggen mot nästa sovrum (där de tidigare satt garderob).
Idag har jag torkat golvet med fiberduk torrt en gång och fuktigt två ggr och ändå nu på kvällen när jag testar dra en svart t-shirt mot golvet ser det ut såhär!! Teorier på vad det kan vara?

läste i en gammal tråd om vitt damm en teori att det kunde vara ”Fibrer från isolering på vind som läcker ner via öppningar och otätheter i innertak. Förekommer mest i mek vent hus (hus med undertryck).”
Vi har ju ingen taklist som sagt ovanför väggen mot nästa sovrum, kan det komma igenom gammal isolering där tro eller är detta damm ngt annat? Vi bor längst upp och det är vind ovanför.
Kan det vara Gammalt slipdamm som envist är kvar trots städning? Vi täckte aldrig för eller stängde av ventilationen men det ska vara bara tilluft så bör inte komma därifrån?
Eller kan det ha o göra med nya trägolvet på något sätt?

blir galen på detta o städar dagarna i enda. Har en bebis som sover i detta sovrum med oss därför extra mani över detta..

Vad kan det vara? tacksam för era kloka idéer!!
Nu skriver du trägolv på gammal plastmatta. Men jag lägger ändå in en text om felbehandlade linoleummattor. Polish på linoleum kan lossna från mattan och ge ett vitt damm, mjölning. Det är vanligast vid större slitage typ på skolor och kontor.
Det finns olika provtagningsmetoder om du vill testa dammet. ALS i Täby har ett tejpprov där man provtar mot ytor. Annars tycker jag övriga inlägg som tipsar om ventilationskoll och maskeringstejp vid tex takvinklar där dammet kan komma ifrån är bra. Lycka till.
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
När det är byggdamm torkar jag alltid med vatten och kalkbort eller kalkosan. Vet inte om det är inbillning, men det funkar varje gång. Kanske en skvätt ättika också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.