Vi har renoverat i vår sekelskiftes lägenhet och främst i det som nu är vårt sovrum är det ständigt ett envist vitt damm på golvet. Delvis trådigt men även småprickigt. I detta rum har det rivits gammal platsbyggd garderob och sågats i innervägg och sen spacklats och målats. Det har också skruvats nytt trägolv ovanpå gammal plastmatta.
Vi är inflyttade i rummet med det saknas fortfarande taklist över väggen mot nästa sovrum (där de tidigare satt garderob).
Idag har jag torkat golvet med fiberduk torrt en gång och fuktigt två ggr och ändå nu på kvällen när jag testar dra en svart t-shirt mot golvet ser det ut såhär!! Teorier på vad det kan vara?

läste i en gammal tråd om vitt damm en teori att det kunde vara ”Fibrer från isolering på vind som läcker ner via öppningar och otätheter i innertak. Förekommer mest i mek vent hus (hus med undertryck).”
Vi har ju ingen taklist som sagt ovanför väggen mot nästa sovrum, kan det komma igenom gammal isolering där tro eller är detta damm ngt annat? Vi bor längst upp och det är vind ovanför.
Kan det vara Gammalt slipdamm som envist är kvar trots städning? Vi täckte aldrig för eller stängde av ventilationen men det ska vara bara tilluft så bör inte komma därifrån?
Eller kan det ha o göra med nya trägolvet på något sätt?

blir galen på detta o städar dagarna i enda. Har en bebis som sover i detta sovrum med oss därför extra mani över detta..

Vad kan det vara? tacksam för era kloka idéer!!
 
  • Svart t-shirt med vitt damm och fibrer efter städning i nyrenoverat sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart t-shirt med vitt damm och fibrer efter städning, tecken på renoveringsrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart t-shirt med vitt, trådigt och småprickigt damm, efter städning i renoverat sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har ni självdragsventilation alltså?

Jag hade pratat med fastighetsskötare eller liknande.
 
Knepigt att hitta rätt orsak.
En sak att testa är ju att sätta en mild målartejp över de ställen där du misstänker att det kan komma in damm.

Annars är ju den "enkla" lösningen för att bli av med sånt där fint damm som återkommer att skaffa en bra luftrenare.
 
  • Gilla
Cdc- och 4 till
  • Laddar…
Renoveras det i andra rum just nu? Den mindre sortens dammpartiklar har en förmåga att sprida sig till andra rum och kan ta lång tid på sig att falla till golvet.

Kan också tipsa om att köpa en luftrenare om man renoverar hemma med små barn. Det ersätter inte behovet av att skärma av områden där det renoveras extremt noggrant med plast - men fångar garanterat upp en viss del partiklar i alla fall.
 
  • Gilla
Camsun och 2 till
  • Laddar…
T
Vilket sekelskifte pratar vi om?
 
  • Gilla
jonle336 och 2 till
  • Laddar…
H
har du någon ventil utifrån och in i rummet?
Finns det filter där isåfall eller helt öppet?
Tänkte på om dammet kan komma utifrån.
 
  • Gilla
Meriwether
  • Laddar…
Ser ut som vanligt damm som blir av att man lever i lägenheten sök hjälp för din mani.
 
  • Gilla
  • Arg
Eljena och 10 till
  • Laddar…
F
Asbest ?
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 8 till
  • Laddar…
F Fri som en fågel skrev:
Asbest ?
Inget som använts vid något sekelskifte.
 
  • Haha
  • Gilla
Hank_Ö och 3 till
  • Laddar…
V
F Fri som en fågel skrev:
Asbest ?
Men skärp dig. Ska du skrämma slag på ts
 
  • Gilla
henric78 och 6 till
  • Laddar…
Dammsug springorna och ventilationsöppningarna så det inte ligger kvar löst damm där. Sen är det bara att tvätta av allt. Fortsätter det att komma överdrivet mycket damm så får ni leta var det kommer ifrån. Tejpa för med maskeringstejp etc. Är ett alternativ. Fast dammet kan lika gärna komma från era möbler, sängkläder etc.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
F
Hep Hep skrev:
Inget som använts vid något sekelskifte.
Jodå, asbetsfibrer har varit iblandat drevningsmaterial vid isättande av fönster. Mitt råd till TS är att snarast evakuera lägenheten.
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
henric78 och 10 till
  • Laddar…
Om det är självdragsventilation i lägenheten. Kolla luftflödet i ventilationen, det kan vara baksug. Lättast är att hoppa upp på en pall, tända en tändsticka och blåsa ut elden så det ryker lite från stickan och sätta den framför ventilen. Då ser du lätt om röken går in i pipan eller att röken blåser in i rummet. Går röken in i rummet kan det komma damm från pipan, ofta är det som det dammet du har på tröjan. Går röken in i rummet måste ni öppna tilluftsventilerna! Kan sitta under fönsterbrädan, bakom element, över eller underkant fönster. Kontrollera eventuellt om det sitter något filter vid tilluften som är igensatt. Kontrollera luftflödet vid olika tider på dygnet. Det kan även hända att det blir baksug när man öppnar ytter/lägenhetsdörr eller när köksfläkten är igång!
 
  • Gilla
daVinci och 6 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Knepigt att hitta rätt orsak.
En sak att testa är ju att sätta en mild målartejp över de ställen där du misstänker att det kan komma in damm.

Annars är ju den "enkla" lösningen för att bli av med sånt där fint damm som återkommer att skaffa en bra luftrenare.
har köpt en bäst i test luftrenare men verkar inte göra stor skillnad på hur snabbt det blir dammigt efter städning tyvärr.. kanske bara är vanligt damm bara att jag lägger märke till det mer nu efter jag försökt städa bort renovering och har bebis!
 
Redigerat:
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
D dam-dam skrev:
Renoveras det i andra rum just nu? Den mindre sortens dammpartiklar har en förmåga att sprida sig till andra rum och kan ta lång tid på sig att falla till golvet.

Kan också tipsa om att köpa en luftrenare om man renoverar hemma med små barn. Det ersätter inte behovet av att skärma av områden där det renoveras extremt noggrant med plast - men fångar garanterat upp en viss del partiklar i alla fall.
nej vi är klara för tillfället så därför jag blir så frustrerad över att jag städar o städar o det ändå känns som det är lika dammigt igen på en minut..
har köpt en bäst i test luftrenare men verkar inte göra stor skillnad på hur snabbt det blir dammigt efter städning tyvärr.. kanske bara är vanligt damm bara att jag lägger märke till det mer nu efter jag försökt städa bort renovering och har bebis!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.