J Jarlsgård skrev:
Aha! Då är jag med på banan.. fan du skulle haft 3 meter bredare tomt :crysmile: (och det du förlorat på bredden i garaget hade man kunnat lägga till på bredden istället ;))
Ja. Jag önskar att vi hade större tomt, den är typ 33x33 meter. Sen önskar jag att jag hade obegränsat med pengar också :geek:
 
Kan kort säga att skulle ni göra en klk i sovrummet så ha inte med det från början isåfall, för då kan ni inte möta tillgänglighetskraven :sweat:
 
J Jarlsgård skrev:
Kan kort säga att skulle ni göra en klk i sovrummet så ha inte med det från början isåfall, för då kan ni inte möta tillgänglighetskraven :sweat:
Ja, alltså, nu vill vi ju inte ha en WIC bakom sängen, men jag vill ändå komma i mål med tillgänglighetsfrågan, om man nu skulle bygga så.

Är inte följande godkänt?
Cirkel = 1,3 m i diameter

Ritning av sovrum med grönt markerat sängområde och runt utrymme med 1,3m diameter för tillgänglighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I rum med dubbelsäng måste måtten vara minst 3.8x3m.

70cm på ena sidan sängen, sedan 180cm säng och 120cm på andra sidan för tillgänglighet. Sen måste man ha 100cm framför säng.

Cirkeln behöver bara vara 120cm. Det är endast i badrum det är 130cm på villor.

Då ert sovrum är 4.7ish x 3.4ish stort så kan ni antingen ha sängen mot fönster väggen eller mot badrummet. Att ha sängen mot garaget är inte OK ut tillgänglighetsaspekt. Sen finns det ju inget som säger att ni inte kan ha det så sen :cool: Det räcker ju med att utrymmet går att inreda enligt rådande tillgänglighetsregler (y)
 
L lillanutten skrev:
ja, det var så jag tänkte med badrummet. Men bastun behöver kanske inte vara riktigt 1,90 och duschen är också väldigt stor? Jag tror alternativ 2 känns betydligt trängre att gå in i en ”korridor” förbi bastun in till klädkammare, på detta sättet ligger också toadelen lite åtskilt från bastun och avhängningsytan.

Förstår inte hur du menar med tillgängligheten på lilla toan? Jag tror det är precis tvärtom, just nu går ju rullstolscirkeln över toaletten vilket inte är godkänt, tvättstället är mindre djupt än toaletten alltså borde kraven kunna uppfyllas om man byter plats.

men då har ni tänkt till gällande fönstret i badrummet och planering av sovrum. Bara för att komma med lite fler idéer... har ni funderat på att ha en walk in closet bakom sänggaveln istället? Skulle ge mer förvaring och mindre döyta (vet dock inte om jag själv hade föredragit det men man kan ju fundera på det).

Angående bastuns storlek så räknar man 60 cm sittbredd per person. Så antingen bygger man 180 cm, eller 120, krasst.
Visst, man kan säkert tränga ihop sig 3 st på 150 cm, men det blir kanske nog så mysigt.

Jag mätte mig själv nu, och jag tar upp ca 45 cm sittyta.

Nu har jag ju ritat 190 cm, så jag kanske borde krympa till 180..
 
Ritningar som visar minimikrav för sovrum och badrumsutrustning i olika storlekar på bostäder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematiska ritningar som visar minimikrav på utrymmen för badrum och tvättstugor med måttangivelser, inklusive betjäningsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, där har ni lite av minimikraven (y)
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
I rum med dubbelsäng måste måtten vara minst 3.8x3m.

70cm på ena sidan sängen, sedan 180cm säng och 120cm på andra sidan för tillgänglighet. Sen måste man ha 100cm framför säng.

Cirkeln behöver bara vara 120cm. Det är endast i badrum det är 130cm på villor.

Då ert sovrum är 4.7ish x 3.4ish stort så kan ni antingen ha sängen mot fönster väggen eller mot badrummet. Att ha sängen mot garaget är inte OK ut tillgänglighetsaspekt. Sen finns det ju inget som säger att ni inte kan ha det så sen :cool: Det räcker ju med att utrymmet går att inreda enligt rådande tillgänglighetsregler (y)

Ah, okej, då är jag med (y)
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
[bild]
[bild]

Så, där har ni lite av minimikraven (y)
Snyggt där!
 
L Låset skrev:
Angående bastuns storlek så räknar man 60 cm sittbredd per person. Så antingen bygger man 180 cm, eller 120, krasst.
Visst, man kan säkert tränga ihop sig 3 st på 150 cm, men det blir kanske nog så mysigt.

Jag mätte mig själv nu, och jag tar upp ca 45 cm sittyta.

Nu har jag ju ritat 190 cm, så jag kanske borde krympa till 180..
Nej, man vill ju inte klibba I varandra :crysmile: men 180 låter ju rimligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.