Hemmakatten
Tycker det blev mycket bättre nu med badrummet!

De sneda öppningarna in till köket är bara max 90 cm, ev. mindre om du inte ritat in väggtjockleken. Är det verkligen godkända mått, osäker.

Lite synd att inte ha det lite mer öppet mot vardagsrummet.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tycker det blev mycket bättre nu med badrummet!

De sneda öppningarna in till köket är bara max 90 cm, ev. mindre om du inte ritat in väggtjockleken. Är det verkligen godkända mått, osäker.

Lite synd att inte ha det lite mer öppet mot vardagsrummet.
Jag är osäker på vad som krävs i öppning. Men det går ju att flytta bak kyl och frys 1 dm om man så vill. Eller minska hallväggen 1 dm. Jag måste kolla vad som gäller.

Öppet eller inte mot vardagsrummet, det är en smaksak. Vi vill inte ha det som ett öppet hav.
 
BirgitS
Jag är inte någon bygglovshandläggare men tycker att det inte kan krävas en större öppning än om det skulle ha funnits en dörr i öppningen och med en godkänd dörr i modul 9 så är öppningen ung. 76 cm. Bredare mått i korridorer, mellan köksbänkar och liknande är för att det ska gå att vrida rullstolen 90 grader eller vända med den.
 
  • Gilla
Låset
  • Laddar…
Blir det inte lite snett när nästan en tredjedel av boan går åt till ett dubbelgarage och sedan blir resten av huset ganska trångt? Halverat garage, och större gemensamhetsutrymmen istället så att man kan få in fler än sex personer på middag och slipper sitta i köket! Om man inte har två Ferrari eller Lambo som måste stå inne!
 
H Hammarenmittitummen skrev:
Blir det inte lite snett när nästan en tredjedel av boan går åt till ett dubbelgarage och sedan blir resten av huset ganska trångt? Halverat garage, och större gemensamhetsutrymmen istället så att man kan få in fler än sex personer på middag och slipper sitta i köket! Om man inte har två Ferrari eller Lambo som måste stå inne!
Att bygga ett för litet garage känns onödigt. Det är långa kalla vintrar här med mycket snö. Dessutom är det skönt att ha mycket förvaringsytor i ett varmgarage utan att det blir för trångt.

Sen kan jag hålla med om att huset i sig inte är enormt, men det går om man vill att möblera långbord i vardagsrummet dom 2 gånger per år som det behövs. Resterande tid kommer vi sitta i köket och äta, och det känns rymligt nog. Det går utan problem in ett bord för 8 där.

Så för våra behov så känns det som att nuvarande planlösning är bra.
 
  • Gilla
Hammarenmittitummen
  • Laddar…
Det är säkert en stor skillnad på garagebehov i norr jämfört med i söder, här nere i Småland snöar det inte särskilt ofta och en carport till andrabilen är lyx nog. Själv har jag inte carport men kör ändå inte in bilen i garaget. Känns som ett onödigt moment då det sällan snöar men jag kanske borde bli bättre på det när man vet att snö är på väg! ;)
 
H Hammarenmittitummen skrev:
Det är säkert en stor skillnad på garagebehov i norr jämfört med i söder, här nere i Småland snöar det inte särskilt ofta och en carport till andrabilen är lyx nog. Själv har jag inte carport men kör ändå inte in bilen i garaget. Känns som ett onödigt moment då det sällan snöar men jag kanske borde bli bättre på det när man vet att snö är på väg! ;)
Ja, mitt vad det är så står man där om några år med två bilar, en skoter och en snöslunga :rofl:
 
  • Gilla
Hammarenmittitummen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fundera på om det blir bättre att spegelvända skåpraden, dvs. byta plats på ho och häll, då får man närmare mellan förvaringen och hon vilket är en vanligare sträcka än mellan förvaringen och hällen.
Jag har funderat lite på det här.
Vanligast är att hämta mat från kyl/frys och lägga på bänkytan mellan ho och häll, får jag för mig. Om sen hon är på ena eller andra sidan av bänkytan är inte jätteviktigt.

Det jag däremot funderar på, om man gör bytet, är att då kommer diskmaskinen bli lite mer i vägen när den är öppen.
Nu finns det ju folk som hävdar att diskmaskinen aldrig är öppen förutom när man plockar i eller ur den, men våran har en liten tendens att stå öppen lite nu och då.
 
BirgitS
L Låset skrev:
Vanligast är att hämta mat från kyl/frys och lägga på bänkytan mellan ho och häll, får jag för mig. Om sen hon är på ena eller andra sidan av bänkytan är inte jätteviktigt.
Okej, när vi hämtar mat så läggs allt som ska skölja/skalas på den sida av hon som är närmast kylen och när det är sköljt/skalat så läggs det på andra sidan (mot hällen) för att skäras etc. Det gör att man vet vad som är sköljt och man blandar inte jordig potatis med det som är rent.
 
Vad föredrar ni:

Ritning av kökslayout med beteckningar för diskmaskin (DM), kyl (K), frys (F) och måttangivelser för arbetsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller
Ritning av ett kökslayoutförslag med bänkytor, skyltat för diskmaskin, kyl och frys samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänker alltså på om man vill ha en större sammanhängande bänkyta, eller lite mer yta till vänster om hon, plus att man då kan stå på två olika sidor när man plockar ur diskmaskinen.

Kom gärna med era synpunkter :D
 
  • Ritning av kökslayout med öar, diskmaskin (DM), kyl (K), frys (F) och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Har en släkting som har i storleksordningen 180 cm mellan hon och hällen och det är inte praktiskt, man måste flytta ingredienserna genom att gå med dem. Alltså när man lägger det som är sköljt/skalat bredvid hon och så tar man ett kliv åt sidan och står där och skivar dem, men sen kan man inte därifrån lägga dem i kastrullen/stekpannan utan man måste gå iväg med dem till hällen. Det blir också långt att gå när man ska hälla ut pasta- och potatisvattnet.

Men jag skulle nog hellre ha 60 cm till höger om hällen än 60 cm till vänster om diskmaskinen. Lite mer plats för matkassar, fryslådor och ugnsplåt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har en släkting som har i storleksordningen 180 cm mellan hon och hällen och det är inte praktiskt, man måste flytta ingredienserna genom att gå med dem. Alltså när man lägger det som är sköljt/skalat bredvid hon och så tar man ett kliv åt sidan och står där och skivar dem, men sen kan man inte därifrån lägga dem i kastrullen/stekpannan utan man måste gå iväg med dem till hällen. Det blir också långt att gå när man ska hälla ut pasta- och potatisvattnet.

Men jag skulle nog hellre ha 60 cm till höger om hällen än 60 cm till vänster om diskmaskinen. Lite mer plats för matkassar, fryslådor och ugnsplåt.
Okej ,tack!

Kanske kan sätta DM inne i hörnet ändå, sen flytta spisen åt vänster så får man mer utrymme till höger om spisen?
Att ha tex 30 cm till vänster om DM känns opraktiskt, man kan då inte stå på den sidan och tömma, och då får man ett överskåp som är svårt att nå från högra sidan av DM. Så 60 cm till vänster om DM, eller närmast väggen, känns bäst.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej igen!
Det har gått ett tag sedan sist. Jag kastar ut den senaste ritningen
Arkitektonisk ritning av en husplan med anmärkningar om storlek och layout, inklusive sovrum, bad och bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det mesta känns bra just nu, förutom stora badrummet med bastun.

Jag gillar inte riktigt placeringen av WC och handfat.

Nytt förslag nr 1:
Ritning av badrum med WC, handfat och bastu samt placering av dörr och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nytt förslag nr 2:
Ritning över badrum med bastu, WC och handfat, dörrar flyttade, möjligt fönster mot tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I båda dom nya förslagen har jag flyttat dörren in till badrummet lite nedåt i bild.

Dörren in till bastun kommer mestadels vara stängd, så det kommer nog inte upplevas lika trångt som på bilden med öppen dörr.

Observera att vi funderar på att ha ett frostat fönster mellan badrummet och tvättstugan, för att få in lite ljus i badrummet.
Vet dock inte om det är en bra ide eller inte. Någon med erfarenhet?


Lilla WCn:
Klarar den tillgänglighetskraven? Den är 2,5x1,7 m, men jag vet inte om den måste vara bredare än 1,7 m?
Med nytt förslag 2 på stora badrummet kanske det klarar kraven?

Hittar ni andra förbättringsförslag utöver badrummen, hojta till :D
 
  • Ritning över badrum med bastu som visar placering av WC, handfat och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av badrumsplanlösning med WC, handfat och bastu, inklusive en flyttad dörrposition och ett markerat fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
L Låset skrev:
Lilla WCn:
Klarar den tillgänglighetskraven? Den är 2,5x1,7 m, men jag vet inte om den måste vara bredare än 1,7 m?
Du kan i alla fall inte rita in rullstolscirkeln rakt över toaletten, däremot över badkaret eftersom man tar bort det om det behövs.

Känns som ett par kvm helt oanvänd yta i stora badrummet, alltså det som är närmast dörren.

Bra broschyr om de regler som gäller: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

Lite tråkigt att man inte kan se ut rakt igenom huset just när man kliver in genom ytterdörren.

Ser ut som väldigt lite förvaringsutrymmen i köket när det inte finns några överskåp.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan i alla fall inte rita in rullstolscirkeln rakt över toaletten, däremot över badkaret eftersom man tar bort det om det behövs.

Känns som ett par kvm helt oanvänd yta i stora badrummet, alltså det som är närmast dörren.

Bra broschyr om de regler som gäller: [länk]

Lite tråkigt att man inte kan se ut rakt igenom huset just när man kliver in genom ytterdörren.

Ser ut som väldigt lite förvaringsutrymmen i köket när det inte finns några överskåp.
Cirkeln: jo jag vet, den ska ritas på rätt ställe.

Stora badrummet: ja, det är det som känns sämst just nu.. Försöker hitta nya lösningar.

Sikt från hall: det är inget jag upplever som konstigt i hus jag varit in i. Här kan man dock se in till vardagsrummet om man står lite till höger i entrén. Jag tror det blir bra.

Kök: det är överskåp från yttervägg fram till spis/fläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.