frycke99 frycke99 skrev:
Den mörka delen misstänker jag är Björk plywooden som du nämnde i ett inlägg ovan. Du ser ju limmresterna som går som en våg. För det är just det som händer när jag råkade slipa för mycket, man börjar se limmresterna mellan faneret och plywooden
OK ser nu att du redan passerat ett fanérlager, du är mycket riktigt i limskiktet, zigzaglinjen är lim i skarven mellan fanérbitar. Då är du redan nere i andra fanérlagret vid kanten (också av bok).
Den mörka delen är definitivt också av bok, det ser du på de "mörka korta strecken" som är typiskt för bok. Alltså är minst två lager av bok, man kanske lagt på ett extralager på grund av någon defekt?
 
hscn hscn skrev:
OK ser nu att du redan passerat ett fanérlager, du är mycket riktigt i limskiktet, zigzaglinjen är lim i skarven mellan fanérbitar. Då är du redan nere i andra fanérlagret vid kanten (också av bok).
Den mörka delen är definitivt också av bok, det ser du på de "mörka korta strecken" som är typiskt för bok. Alltså är minst två lager av bok, man kanske lagt på ett extralager på grund av någon defekt?
Får höra med morsan om hon vet något angående det, jag har dock svårt att tro det. Ok, men då kör jag ner ned till det andra lagret då tycker faktiskt inte att det ser så dumt ut.
 
frycke99 frycke99 skrev:
Får höra med morsan om hon vet något angående det, jag har dock svårt att tro det. Ok, men då kör jag ner ned till det andra lagret då tycker faktiskt inte att det ser så dumt ut.
Nja är det ett extra lager är det gjort redan vid tillverkningen, kan också vara så att skivan är gjord av solid bok som sedan fanérats.
 
Hur är det med slipa första lagret lack med finare korn typ 240 är det något som jag behöver/ska göra?
Alltså när jag lackar om stolen
 
frycke99 frycke99 skrev:
Hur är det med slipa första lagret lack med finare korn typ 240 är det något som jag behöver/ska göra?
Alltså när jag lackar om stolen
Perfekt underlag, bara att ta bort damm och lacka.
 
hscn hscn skrev:
Perfekt underlag, bara att ta bort damm och lacka.
Hur menar du?
 
frycke99 frycke99 skrev:
Hur menar du?
Dammsug och torka av bitarna innan du lackar, blir gärna små fula upphöjningar i lacken annars
 
hscn hscn skrev:
Dammsug och torka av bitarna innan du lackar, blir gärna små fula upphöjningar i lacken annars
Ah jo det förstår jag. Men behöver jag även göra en mellanslipning mellan lackvarven?
 
frycke99 frycke99 skrev:
Ah jo det förstår jag. Men behöver jag även göra en mellanslipning mellan lackvarven?
Eller är lack rätt väg att gå, ska man kanske olja in stolen i stället? Som sagt jag har verkligen 0 koll på detta. Så all hjälp uppskattas
 
Du ser om mellanslipning behövs, tycker du att det ser jämnt och fint ut behövs det inte. Använd inte maskin om du mellanslipar behövs normalt bara mycket lätt slipning för hand.
 
hscn hscn skrev:
Du ser om mellanslipning behövs, tycker du att det ser jämnt och fint ut behövs det inte. Använd inte maskin om du mellanslipar behövs normalt bara mycket lätt slipning för hand.
Ok, men vad har du för åsikt angående lacka eller olja?
 
En "smaksak", men att olja är enklare.
Dock, för att behandling med olja ska bli bra förutsätts att all gammal lack är bortslipad, även på kanter.
 
Lack är att föredra.. iallafall mina småbarn kladdar ner otroligt mycket..lack är lättare att hålla rent då.
 
C chrille-gäddan skrev:
Ett tips innan du lackar/betsar:
Min fru målade om en gammal tripp-trapp till vår dotter.
Då passade vi på att smalna av ryggbrädorna så att moderna tillbehör passar på stolen.
Du kan mäta på en stol i en butik och sedan ta bort underst på ryggbrädorna.
Ååhhh va smart!! Köpte mig en begagnad stol som var alldeles för gammal för nya tillbehören. Du råkar inte veta hur mkt din fru tog bort? Slipade hon av längst ner på översta ryggspjälan eller flyttade hon på dem?
SÅ tacksam för svar!
 
Ellenherrlin Ellenherrlin skrev:
Ååhhh va smart!! Köpte mig en begagnad stol som var alldeles för gammal för nya tillbehören. Du råkar inte veta hur mkt din fru tog bort? Slipade hon av längst ner på översta ryggspjälan eller flyttade hon på dem?
SÅ tacksam för svar!
Vi är inte hemma så kan inte mäta på den gamla stolen. Dock skall underkanten av båda ryggspjälorna kapas bort så att de blir lika smala som nya spjälor.
Jag gottade en ny tripp-trapp som vi har i stugan vi är i nu.
 
  • Mätning av bredden på en stolrygg med en tumstock, julgran i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jenny Frank och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.