Vilken energiklass har mitt hus – och hur kan jag ta reda på det? Är det värt att uppgradera husets energiklass och hur går jag isåfall tillväga? Här får du veta mer om vad energiklassning av hus innebär.

Du kan läsa artikeln här: Energiklass hus - lönsamt att uppgradera?
 
  • Gilla
Runtrunt
  • Laddar…
Energiklasser är bara ett jippo.
Det enklaste sättet att förbättra sin energiklass är ju helt enkelt att skruva på parametrarna.

Kör ett år med 19 grader inne, få ner din förbrukning för att sedan ange att du hållt 22 grader inne.
Vips så har du troligtvis förbättrat en klass, kanske hävda lite elbilsladdning på vanlig schuko uttag också?

Det jag tycker är så himla konstigt är att man ofta på hemnet kan se bostadshus byggda runt 50/60/70 som inte har tilläggsisolerat överhuvudtaget och får energiklass B, medans ett nybyggt hus idag med bra mycket mer isolering får energiklass B baserat på beräkningar.
 
  • Gilla
ilcretzzo och 11 till
  • Laddar…
BirgitS
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Energiklasser är bara ett jippo.
Det enklaste sättet att förbättra sin energiklass är ju helt enkelt att skruva på parametrarna.

Kör ett år med 19 grader inne, få ner din förbrukning för att sedan ange att du hållt 22 grader inne.
Vips så har du troligtvis förbättrat en klass, kanske hävda lite elbilsladdning på vanlig schuko uttag också?
Ja, om folk håller på och ljuger så blir det ett jippo. Jag tror att de flesta inte ljuger eftersom de inte vill intyga att en lögn är sann (gissningsvis någon sorts brott).
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Det jag tycker är så himla konstigt är att man ofta på hemnet kan se bostadshus byggda runt 50/60/70 som inte har tilläggsisolerat överhuvudtaget och får energiklass B, medans ett nybyggt hus idag med bra mycket mer isolering får energiklass B baserat på beräkningar.
Det står att klassningen gjordes om för några år sen. Har du tagit hänsyn till när klassificeringen gjordes?
 
S
Jag har ett hus på 120m2 och ett uppvärmt garage på 100m2 och förbrukar 24000-28000kWh/år fjärrvärme. Jag har ca 15°C på vintern i garaget. Räknar jag då på 220m2? Isåfall hamnar jag på C med ett hus som är byggt 1920 talet där det endast är fönster som är bytt. Räknar jag med bi-arean blir det lite bättre.
 
Ja så länge det har varit krav på energi deklaration vid försäljning (och bra värde är positivt) blir det inte alltid rättvisande.
 
Bryr mig inte om energiklassen på nått hus, någonsin.. i nån bemärkelse. Det är totalt oviktigt vad som står på det pappret.. både för mitt eget hus och för eventuella hus jag vill köpa (får gärna stå sämsta redan från början.. utan några besiktningar/deklarationer) - de som tycker eenrgiklassningen är viktig vill iaf se över det hela själv och jag bryr mig inte alls (för jag vill också se över det hela själv - helst välja allt själv).

Sen det där om folks ärlighet.. nä.. den har jag inte mycket till övers för - för när det kommer till att "tjäna pengar" är folk lurigare än man kan tro! Kan de hitta en genväg, tar de gärna den.. utan att tveka och bryr sig inte alltid om några konsekvenser!

(det ser man på en del frågeformulär... som säljarna ofta fyller i vid försäljningen.. hur "ovetande" de är om allt.. oavsett om de bott 1 år eller där sedan huset byggdes.. - de frågorna skall alltid tas med en klackspark har jag lärt mig - folk är alltid "oskyldiga" och "vet inget")
 
  • Gilla
RufusHedman och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, om folk håller på och ljuger så blir det ett jippo. Jag tror att de flesta inte ljuger eftersom de inte vill intyga att en lögn är sann (gissningsvis någon sorts brott).

Det står att klassningen gjordes om för några år sen. Har du tagit hänsyn till när klassificeringen gjordes?
Själva jippot handlar väl också om att det finns flera firmor som utför energideklaration på distans för ett förmånligt pris på webben. Det osar ju inte seriositet kring ämnet då tycker jag. När energiklassen sedan kan användas i marknadsföringssyfte vid försäljning finns det incitament för ganska många att pusha och få en så bra deklaration som möjligt.

Vi kan ju bara ta random exempel från hemnet, https://www.maklarnadb.se/Beskrivning/OBJ29103_2024749481?utm_source=hemnet&utm_medium=referral

Kåk från 1950 utan vidare energiförbättrande åtgärder, energiklass B, rimligt?
 
  • Gilla
RufusHedman
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Energiklasser är bara ett jippo.
Det enklaste sättet att förbättra sin energiklass är ju helt enkelt att skruva på parametrarna.

Kör ett år med 19 grader inne, få ner din förbrukning för att sedan ange att du hållt 22 grader inne.
Vips så har du troligtvis förbättrat en klass, kanske hävda lite elbilsladdning på vanlig schuko uttag också?

Det jag tycker är så himla konstigt är att man ofta på hemnet kan se bostadshus byggda runt 50/60/70 som inte har tilläggsisolerat överhuvudtaget och får energiklass B, medans ett nybyggt hus idag med bra mycket mer isolering får energiklass B baserat på beräkningar.
Skulle det gå att ta fram en mer objektiv formel för uträkning av energiprestanda då?

Typ man mäter upp husets fullständiga area och volym, väggarna och takets tjocklek samt viktar det mot årsmedeltemperaturen? Då borde man kunna räkna ut husets värmebehov.

Eller att man bara mäter hur fort husets kyls ner när man stänger av uppvärmning och ventilation vid en given utetemperatur (när det är vindstilla och mulet)?
 
E Einh skrev:
Skulle det gå att ta fram en mer objektiv formel för uträkning av energiprestanda då?

Typ man mäter upp husets fullständiga area och volym, väggarna och takets tjocklek samt viktar det mot årsmedeltemperaturen? Då borde man kunna räkna ut husets värmebehov.

Eller att man bara mäter hur fort husets kyls ner när man stänger av uppvärmning och ventilation vid en given utetemperatur (när det är vindstilla och mulet)?
Är det ruttet runt om eller bara bitvis?

Jag har likadan stomme och sågade bort syllen med motorsåg och lade passbitar emellan för att hålla uppe stommen.
Sedan slog jag in ny syll.
 
C
E Einh skrev:
Skulle det gå att ta fram en mer objektiv formel för uträkning av energiprestanda då?
Problemet är delvis att det inte går att definiera energiprestanda objektivt.
Det finns alltför många (inte minst politiska) viljor kring vad som skall ingå och inte ingå i begreppet.
kWh/m² Atemp är i sig ganska missvisande (eller rättvisande beroende på hur man ser det) då golvytans relation till "klimatskalets" yta varierar med byggnadens storlek och form.
 
Det enda sättet man kan räkna ut energianvändningen för huset är ju genom att mäta energiförbrukningen på varje pryl - så att man vet vad som är vad. Sedan räknar man ut energiprestandan för det som man bestämmer skall ingå.

Mitt hus drar klart över snittet, men det är främst pga ungarnas användning av (spel-)datorer, min användning av datorer för programmering mm och inte att förglömma att vi har två eldrivna bilar. Snart också en badtunna.

Men eftersom prylar som inte är värme också läcker värme, så är det ju inte riktigt så enkelt att man kan räkna på bara den rena uppvärmningen heller...
 
BirgitS
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Vi kan ju bara ta random exempel från hemnet, [länk]

Kåk från 1950 utan vidare energiförbättrande åtgärder, energiklass B, rimligt?
Hur beräknas energiklassen för ett hus som i huvudsak värms med ved?
Det är i alla fall en elförbrukning på bara 6 260 kWh/år.

Sen ser det väl ut att vara en mexitegelfasad (och djupt liggande fönster) så det är ju extra isolering. Ljudisolerade fönster lär ju innebära att de är tätare nu än på 50-talet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
coconut
BirgitS BirgitS skrev:
Hur beräknas energiklassen för ett hus som i huvuds6ak värms med ved?
Det är i alla fall en elförbrukning på bara 6 260 kWh/år.

Sen ser det väl ut att vara en mexitegelfasad (och djupt liggande fönster) så det är ju extra isolering. Ljudisolerade fönster lär ju innebära att de är tätare nu än på 50-talet.
I detta fall är det beränat att uppvärmningen sker med 38m3 ved vilket är omräknat till 30400 kWh för uppvärmning och 1264 kWh för varmvatten. Sen är det viktat med 0,6 som viktningsfaktor för det är fast bränsle, vilket gav en primärenergianvändning på 19750 kWh.

Huset i fråga har en Atemp på 310 m2 vilket ger 64 kWh / m2 i primärenergital.
 
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
Mest förvånad över att klasserna inte är striktare.

5år sedan vi byggde och då var deklarationen på 38 kWh per kvadratmeter baserat på värme, ventilation och varmvatten.

Enbart värme var 5500 kWh på 187m2
Inkl ventilation och varmvatten var det 7000 kWh. Detta stämmer helt korrekt efter stenkoll på vad allt drar.

Det skulle alltså innebära högsta klass fortfarande?

Det byggs ju betydligt snålare hus än vårat som ändå är enplans med 3,3 m invändig takhöjd på halva huset och massa fönster inkl glaspartier på full höjd.

FLVP. (Bergvärme skulle kapa ca 1500 kWh på uppvärmning om man bara ser till förbrukningen, motiverade inte merkostnader på ca 100k i inköp samt ventilation skulle behövas fixas utöver)

Jag skulle ju lätt kunna tänka mig att hus ska ha minst 2 klasser bättre än vårt.
 
C
P Pligg85 skrev:
Det skulle alltså innebära högsta klass fortfarande?
Räknar du med primärenergifaktorn då som är 1,8 för elvärme?
Om inte blir det ju B, nästan C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.