hempularen skrev:
Såvitt jag förstår så kan du inte det. Dvs du kan ju alltid göra en "gentlemans agreement", men köparen är inte bunden av det, och kan kräva dig på en "riktig" deklaration i efterhand. Den riktig deklarationen kan ju innehålla viktiga tips, typ att man kan minska energiåtgången geom att vädra mindre och liknande high tec tips.
Det finns inget som kallas för riktig energideklaration. Allt beror på om företaget som utför denna gör den på plats eller inte. Därför funderar man på att skärpa kraven.
Har själv gjort en, där företaget inte varit på plats. Det enda som man kräver idag är att ett godkänt firma räknar ut den totala förbrukningen i kWh / kvm/ år.
Då har man tagit hänsyn till golvyta samt förbrukning av: el, ved, olja, gas ... omräknat till kWh.
 
harry73
BigGitt skrev:
Det enda som man kräver idag är att ett godkänt firma räknar ut den totala förbrukningen i kWh / kvm/ år.
Då har man tagit hänsyn till golvyta samt förbrukning av: el, ved, olja, gas ... omräknat till kWh.
Och det borde räcka om man har ett nybyggt hus
 
harry73 skrev:
Och det borde räcka om man har ett nybyggt hus
Borde. Ja.

Nu är det så att LAGEN kräver det ;)
Dock kommer större krav att införas. Det blir krav på "på plats" deklaration. Dvs, man ska kräva förslag på förbättrande åtgärder. Och då blir det slut med deklarationer för en tusing. Därför har vi skaffat en.
Medan det går att "köpa" så billigt.
 
gingpa skrev:
Har köpt ett hus som fritidshus men huset är taxerat som:

Taxeringsenhet, typ: 220, småhusenhet, helårsbostad för 1-2 familjer.

Ringde mäklaren och frågade om huset ska ha en energideklaration men svaret blev att "fritidshus" inte behöver ha en sådan.

Hur ställer ni er till detta?
Om man läser hos Fastighetsmäklarnämnden så skriver de så här:

Undantag från skyldigheten att upprätta en energideklaration
Vissa typer av byggnader är undantagna från skyldigheten att energideklareras. Det gäller bl.a. fritidshus med högst två bostäder. För att betraktas som ett fritidshus skall det i normalfallet inte vara någon folkbokförd på fastigheten. Fastigheten ska även vanligtvis ha typkod 221 vid fastighetstaxeringen. Det är emellertid hur säljaren har utnyttjat byggnaden som är avgörande, vilket innebär att en fastighet med typkod 220 kan betraktas som ett fritidshus om säljaren enbart har nyttjat det som ett sådant. Motsvarande innebär detta att säljaren kan vara skyldig att energideklarera en fastighet med typkod 221 om säljaren har bott permanent i byggnaden.


När det gäller byråkratiska saker som fastghetstaxering och typkoder så måste det uppstå en väldig mängd gränsfall. Just fritidshus kan jag tänka mig används i perioder som permanentboende och i perioder bara på fritiden. Samma sak med permanentboenden, det kan ju mycket väl tänkas att någon köper ett permanentklassat hus och använder det som fritidshus.

Om du har köpt huset som ett fritidshus, varför efterlyser du en energideklaration? Jag tror att Boverket liksom mäklaren går med på att tolka huset som ett fritidshus och går med på att man inte gör en energideklaration vid försäljning.
 
Jag har raderat inlägg i den här tråden som var otrevliga och osakliga. Håll er till ämnet och gå inte till personangrepp.

Vad jag kan se har vi inga troll här utan bara medlemmar som tror på sin sak och argumenterar för den.
 
Jag kan av denna tråd ana att det inte är så lätt att förstå Boverkets regler i frågan "energideklaration". Efter att jag fått svar från en av Boverkets jurister ställde mäklaren samma fråga till en annan jurist hos Boverket och fick svaret att det är hur huset använts som ligger till grund, inte typkod! Så ense är juristerna på Boverket!
 
gingpa skrev:
Efter att jag fått svar från en av Boverkets jurister ställde mäklaren samma fråga
Vad svarade de dig?
 
Det låter ju helt orimligt att det är förra ägarens användning som styr. Vem sjutton bryr sig om någon annans energiförbrukning när man köper ett hus?

Eftersom det är helt orimligt så är det förmodligen precis så det är.
 
Nyfniken skrev:
Vad svarade de dig?
Så här ser svaret ut från Boverket:

Hej,
Jag kan lämna följande svar på din fråga.

Det är taxerings-/typkoden som avgör om byggnaden ska energideklareras. Det innebär att om typkoden är 220 "Småhusenhet, helårsbostad för 1-2 familjer" så ska byggnaden energi deklareras om det inte finns något annat undantag. Är typkoden 221 är det fråga om fritidshus och fritidshus med högst två bostäder är möjliga att undanta från kravet på energideklaration. Man kan ändra typkoden hos Skatteverket. Om typkoden är 220 ska således aktuell byggnad energideklareras under förutsättning att den inte ändras hos Skatteverket.

Ett annat undantag är också att, enligt 2 § p 7 förordningen (2006:1592) om energideklaration för byggnader, byggnader med en användbar golvarea (Atemp) som är mindre än 50 kvm omfattas inte av kraven på energideklaration.

Med vänlig hälsning

Paul Silfwerberg
Jurist
Boverket
 
harry73
Nyfniken skrev:
Det låter ju helt orimligt att det är förra ägarens användning som styr. Vem sjutton bryr sig om någon annans energiförbrukning när man köper ett hus?

Eftersom det är helt orimligt så är det förmodligen precis så det är.
Jag skulle vara väldig intresserad i husets energiförbruk + eventuella förbättringsförslag som spekulant. Att man sen måste ta hänsyn till hur sparsam de förra ägerna levde är en annan sak.

Det finns flera hus på hemnet med en energideklaration, och det ger en bra fingervisning på hur bra huset är (energimässig)
Sen är det alltid intressant att jämföra ens egen förbrukning med andra
 
gingpa skrev:
Så här ser svaret ut från Boverket:

Hej,
Jag kan lämna följande svar på din fråga.

Det är taxerings-/typkoden som avgör om byggnaden ska energideklareras. Det innebär att om typkoden är 220 "Småhusenhet, helårsbostad för 1-2 familjer" så ska byggnaden energi deklareras om det inte finns något annat undantag. Är typkoden 221 är det fråga om fritidshus och fritidshus med högst två bostäder är möjliga att undanta från kravet på energideklaration. Man kan ändra typkoden hos Skatteverket. Om typkoden är 220 ska således aktuell byggnad energideklareras under förutsättning att den inte ändras hos Skatteverket.

Ett annat undantag är också att, enligt 2 § p 7 förordningen (2006:1592) om energideklaration för byggnader, byggnader med en användbar golvarea (Atemp) som är mindre än 50 kvm omfattas inte av kraven på energideklaration.

Med vänlig hälsning

Paul Silfwerberg
Jurist
Boverket
Som jag hela tiden hävdat.......d^_^b
 
D
Vi har ju redan konstaterat att en jurist på Boverket har svarat fel. Sådant händer. Vad man kan undra är varför du svarar i en tråd som inte har rörts på nästan 2 månader, utan att tillföra något nytt?
 
ridax skrev:
Vi har ju redan konstaterat att en jurist på Boverket har svarat fel. Sådant händer. Vad man kan undra är varför du svarar i en tråd som inte har rörts på nästan 2 månader, utan att tillföra något nytt?
Ge dig nu.....
 
gingpa skrev:
Har köpt ett hus som fritidshus men huset är taxerat som:

Taxeringsenhet, typ: 220, småhusenhet, helårsbostad för 1-2 familjer.

Ringde mäklaren och frågade om huset ska ha en energideklaration men svaret blev att "fritidshus" inte behöver ha en sådan.

Hur ställer ni er till detta?
Men frågan är: vad ska du med deklarationen till? Du har redan köpt huset, du kan kolla själv om det är dåliga tätningslister i fönsterna. Visst kan du tvinga säljaren att bekosta en energideklaration om du vill vara taskig, men varför?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.