harry73
Det går ju inte att göra en bra energideklaration om huset bara används några veckor per år eller om huset är oanvänd i flera år.
Energiförbrukning är en viktig del i en energideklaration och om huset inte används på vintern finns det ingen riktig energiförbrukning
 
  • Gilla
pellefant
  • Laddar…
Visst är det så.
Men då skall det beräknas fram.
 
Nu börjar det bli väldigt rörigt ang. ansvaret för energideklarationen. VIlken instans/myndighet är det som har beslutsrätten att kräva en energideklaration för ett hus. Dvs OM en köpare vill kräva säljaren på ersättning för att energideklarationen inte är gjord, vem beslutar då om köparen har rätt eller fel?
 
Är energideklarationen ett absolut måste? Jag har dokumenterat min elförbrukning månadsvis sen år tillbaka. Allt en ev tänkbar köpare behöver veta finns där. Huset är ganska litet (70 m2) så en stor utredning om ventilation, isolering, mm, mm känns lite overkill.
Kan jag komma överens med köparen att mina uppgifter är nog och strunta i formalia?
 
Såvitt jag förstår så kan du inte det. Dvs du kan ju alltid göra en "gentlemans agreement", men köparen är inte bunden av det, och kan kräva dig på en "riktig" deklaration i efterhand. Den riktig deklarationen kan ju innehålla viktiga tips, typ att man kan minska energiåtgången geom att vädra mindre och liknande high tec tips.
 
  • Gilla
pellefant
  • Laddar…
hempularen skrev:
Nu börjar det bli väldigt rörigt ang. ansvaret för energideklarationen. VIlken instans/myndighet är det som har beslutsrätten att kräva en energideklaration för ett hus. Dvs OM en köpare vill kräva säljaren på ersättning för att energideklarationen inte är gjord, vem beslutar då om köparen har rätt eller fel?
Den som ska tillse att energideklarationer utförs är byggnadsnämnderna, eller motsvarade i respektive kommun. Det är även dom som FÅR utge vite om lagen om energideklaration ej följs.
Vad jag vet så har inget blivit tilldömd vite ännu.

Hur byggnadsnämnderna ska veta vilka hus som sålts är en gåta för mig.
Boverket kanske anser att de ska kolla hemnet eller ringa runt till mäklare?

Att kräva säljaren på kostnaden för en energideklaration är något som Boverket anser att man kan göra, då de skriver så regelsamlingen.
Varför Boverket skriver så har jag och de flesta andra ingen aning om. Boverket kan ju inte bestämma då de inte är en part i husköpet. Vad som ingår i husköpet borde väl vara upp till parterna att avtala om.

SÅ här rörigt blir det när Boverket bestämmer om saker de inte har kunskap om.
 
Redigerat:
pegee skrev:
Är energideklarationen ett absolut måste? Jag har dokumenterat min elförbrukning månadsvis sen år tillbaka. Allt en ev tänkbar köpare behöver veta finns där. Huset är ganska litet (70 m2) så en stor utredning om ventilation, isolering, mm, mm känns lite overkill.
Kan jag komma överens med köparen att mina uppgifter är nog och strunta i formalia?
Då det är en lag så gäller den oavsett vad du, jag och andra tycker, tråkigt men sant.
 
D
Fast Ehrngren har fel när det gäller energideklaration och fritidshus.

I förordningen om energideklaration SFS 2006:1592 lyder paragraf 2:

Undantag från skyldigheten att energideklarera byggnader
2 § Följande typer av byggnader är undantagna från skyldigheten att energideklareras.
1. Byggnader som inte kan bli föremål för någon åtgärd enligt 9 § första
stycket 4 lagen (2006:985) om energideklaration för byggnader på grund av
att de
a) förklarats som byggnadsminnen enligt 3 kap. 1 § lagen (1988:950) om
kulturminnen m.m. eller 1 § förordningen (1988:1229) om statliga byggnadsminnen m.m., eller
b) inte får förvanskas enligt 3 kap. 12 § plan- och bygglagen (1987:10) för
att de är särskilt värdefulla från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller
konstnärlig synpunkt eller ingår i ett bebyggelseområde av sådan karaktär.
2. Byggnader som huvudsakligen används för andakt eller religiös verksamhet.
3. Industrianläggningar och verkstäder.
4. Fritidshus med högst två bostäder.
.
.


Och paragraf 5 i samma förordning:

5 § Boverket får meddela närmare föreskrifter om undantag enligt 2–4 §§.

Och sedan tittar vi slutligen "Regelsamling för energideklaration med kommentarer, 2010" från Boverket:

Fritidshus med högst två bostäder
Vad är ett fritidshus? Terminologicentrum (tidigare TNC) har en definition på fritidshus som lyder ”småhus som inte är inrättat för hel-årsboende”. Enligt fastighetstaxeringslagen är fritidshus med högst två bostäder tilldelade typkod 221. Denna registrering stämmer inte alltid utan det kan finnas byggnader som har registrerats som fritidshus, men där ägaren har bosatt sig permanent utan att registreringen har ändrats och vice versa.

Fritidshus med högst två bostäder är möjliga att undanta från kravet på energideklaration och i linje med tidigare tolkningar så är det användningen av byggnaden som styr, även om taxeringen ofta kan ge en fingervisning.

Om en person är folkbokförd på en fastighet där en byggnad som anses vara ett fritidshus är belägen, är det en omständighet som gör att byggnaden inte bör anses vara avsedd att användas som fritidshus. Byggnaden bör därmed inte heller omfattas av det möjliga undantaget för fritidshus.


Alltså kan vi fastslå följande:

1. Fritidshus är undantagna från lagen om energideklaration.
2. Förordningen om energideklaration fastslår att Boverket är den instans som har rätt att utforma detaljerna om detta undantag.
3. Boverket har i sin regelsamling skrivit att det är ANVÄNDNINGEN av byggnaden som styr och inte taxeringskoden.

Ehrngren har alltså fel när han säger att:
1. Det är taxeringskoden som bestämmer.
2. Boverket har ingenting att säga till om utan det är kommunerna som bestämmer.
 
Du va mig en envis en.....
Det som menas med att "Boverket får meddela närmare föreskrifter om undantag enligt 2–4 §§." är att Boverket och ingen annan får ge ut föreskrifter avseende energideklarationer.
Det är byggnadsnämnden, eller motsvarande, i respektive kommun som är tillsynsmyndighet för energideklarationer, Boverket sätter reglerna inget annat.

Du skriver
"3. Boverket har i sin regelsamling skrivit att det är ANVÄNDNINGEN av byggnaden som styr och inte taxeringskoden."

NEJ, Boverket skriver, sin vana trogen, BÖR och MÖJLIGA ATT UNDANTA, inte att det är så.
(Jag tycker att det är uselt av Boverket att inte sätta klara regler.)

Hur tycker du det ska gå till rent praktisk med "användningsvarianten"??
Är det ett fritidshus som säljs eller är det ett småhus, och VEM tycker du ska avgöra det?

Hur den tidigare ägaren har använt sitt hus har väl inget att göra med hur den nya ägaren kommer att använda sitt hus.

För att avsluta denna tråd så råder jag den som är osäker att tala med "sin" byggnadsnämnd.
 
D
Har du något som helst bevis för det du säger. Jag har presenterat författningstexten och Boverkets regelsamling. Jag tycker min tolkning är solklar och jag tror inte ett dugg på det du säger och är VÄLDIGT övertygad om att jag har rätt. Det som menas med "Boverket får meddela närmare föreskrifter om undantag enligt 2–4 §§" tycker jag är solklart. Paragraf 2-4 handlar just om undantag om tvånget på energideklaration och Boverket får utforma detaljerna om dessa untantag. Hur du får detta till att det handlar om HUR energideklarationerna skall se ut övergår mitt förstånd.

Däremot, så misstänker jag att du arbetar kommersiellt med energideklarationer och tjänar pengar på att utföra sådana. Så det är ju inte konstigt om du vill propagera för att det görs onödiga energideklarationer.

Du skriver ju själv att det är Boverket som utformar reglerna för energideklarationerna. Det är även de som utformar undantagsreglerna för när energideklarationer behöver göras. Det kan mycket väl hända att det är kommunerna som är tillsynsmyndighet när det gäller energideklarationer men det spelar ju ingen som helst roll, eftersom kommunerna bara har att rätta sig efter de regler som Boverket sätter. Så det är ju inte upp till kommunerna att bestämma att taxeringskoden skall vara avgörande om Boverket i sina regler säger någonting annat.

Jag håller inte heller med om att Boverkets regler är på något sätt otydliga eller tvetydiga. Boverket skriver t.ex.

"Det är alltså inte taxeringen av byggnaden eller fastigheten som styr kravet på energideklaration för den här kategorin byggnader, utan verksamheten i byggnaden."

och sedan vidare

"i linje med tidigare tolkningar så är det användningen av byggnaden som styr, även om taxeringen ofta kan ge en fingervisning"
 
Redigerat av moderator:
Vad du, eller jag, tycker är inte relevant.

Det känns som du jobbar på Boverket, då du anser att Boverket är tydliga.

Ja jag arbetar kommersiellt med energideklarationer Oktober ut därav mina inlägg i ämnet.
Vilken merit har du?

Skälet till att vi inte fortsätter efter Oktober är att vår kostnad vida överstiger det vi kan tjäna på energideklarationer. Anledningen är Boverkets fullständigt odugliga förordning som möjliggör oseriösa aktörer, just på grund av sin otydlighet.

Jag råder råder alla som är osäkra på vem som skall ha en energideklaration att kolla med "sin" byggnadsnämnd.
 
Redigerat av moderator:
D
Ja, jag anser det tydligt. Det är fastighetens användning som avgör om den skall energideklareras och inte taxeringskod. Om du tycker det är otydligt så faller det nog mer tillbaka på dig själv än på Boverket i det här fallet.

Vilka meriter jag har? Jag kan läsa. Det räcker i det här fallet.
 
ridax skrev:
Ja, jag anser det tydligt. Det är fastighetens användning som avgör om den skall energideklareras och inte taxeringskod. Om du tycker det är otydligt så faller det nog mer tillbaka på dig själv än på Boverket i det här fallet.

Vilka meriter jag har? Jag kan läsa. Det räcker i det här fallet.
Man jag vill gratulera dig till att du tillhör ungefär 0,00001% av den svenska befolkningen som anser att Boverket är tydliga.

Fråga: Vilken det av ordet BÖR är det som du inte förstår?
 
Redigerat av moderator:
D
Jag förstår vad bör betyder vilket tydligen inte du görveftersom du tycker det är otydligt? För övrigt står inte ns ordet "bör" i det avsnittet där det står att det är användningen som styr och inte taxeringskoden. Däremot används det i nästa avsnitt där de behandlar huruvida folkbokföringen skall kunna ge en indikation om förhållandena. Inte heller här är det peciellt otydligt.
 
D
Är det inte du som nu i flera inlägg har skrivit att du avlutar diskussionen men ändå kommer det hela tiden mer och mer från dig? Du låter ju bitter som bara den. Boverket förstör dina affärer och du skall sluta med energideklarationer för att de är inte lönsamma eftersom det finns en massa oseriösa aktörer säger du? Vad är problemet? Konkurrensen är för stor så du kan inte ta ut ännu högre priser för en tjänst som nästan ingen vill ha? Och eftersom ingen vill ha tjänsten du erbjuder så vill du i alla fall få så många som möjligt att tro att de måste ha den?

Jag hoppas att även resten av dltgarna här på forumet är läskunniga och kan läsa att förordningen skriver att Boverket skriver reglerna och att Boverkts regler säger att det är användningen som avgör. Med det i bagaget så torde det inte vra något svårt beslut att strunta i energideklarationen när man säljer in fritidsfastighet, då varken kommun eller köpare torde kunna sätta någon i fängelse när man visar upp regelverket.

De som bor i ett hus klassat som fritidshus som de skall sälja kan ju å andra sidan tro på Ehrngren och strunta i energideklarationen med hänvisning till honom så minimerar vi dnna totalt onödiga verksamhet. :wow:
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.