Hahalj. Väldigt intressant resultat i och med att jag sitter lite i samma sits som dig.
Jag tror att du skall komplettera med något som har hög framledning. Jag har tittat på det här ganska mycket och att byta ut samtliga radiatorer och annat köper inte jag. Jag hade högt pris även när jag hade låg framledning. Min pump orkar nog helt enkelt inte.
Jag kommer att köpa in pellets istället och köra dessa under de kalla månaderna och sedan övergå till pumpen i mars-oktober.
 
Fick till uppgift av säljarna att värmepumpen är på 9 kW, men det är inte hela sanningen, det visar sig att själva värmepumpen är på 7 kW och elpatronen 9 kW vilket innebär att när det är kallt så kör den med tillsatsvärme mest hela tiden... blir lika dyrt som att köra en ren elpanna. Han sade om de hade sålt detta till vårt hus hade de installerat en värmepump på minst 10 kW, helst 12 kW, de hade räckt och blivit över.
Om teknikern har rätt så är inte systemet rätt injusterat alternativt felbyggt.
När elpatronen går in och stöttar skall värmepumpen gå konstant, går värmepumpen konstant?
Elpatronen skall aldrig ta över helt (om det inte är så kallt ute att pumpen stänger pga temperaturgräns), elpatronen skall bara stötta.
Hur ser ditt system ut? Vilka delar består det av, går pumpen mot en tank och shunt eller jobbar vp direkt mot elementen? Om direkt mot elementen, hur sitter elpatronen?
Hur styrs det när elpatronen skall gå in?
Det är ganska vanligt att vp´n går mot en tank och i samma tank sitter elpatronen och när elpatronen väl går igång så håller den tanken på en högre temp än vad som är vpn´s måltemperatur dvs ren elpatronsvärme :(
Är era problem "endast" hög elförbrukning, ni har inga problem att få det tillräckligt varmt?
 
hahalj
När elpatronen går in så går pumpen konstant ja, den tar aldrig över helt utan bara när pumpen inte klarar att ge den värmeeffekt som behövs. nVärmepumpen jobbar mot elementen och vv-beredaren, men de har såklart separata värmeinställningar. Hur elpatronen sitter i kedjan, tja, har inte satt mig in i alla detaljer hur det hänger ihop. Det är Daikin Altherma.
Har kommit fram till att jag klarar hålla 20 grader inne om jag sätter temp-kurvan till +55° vid -7° grader ute och +35° vid +15°. Har nu satt elpatronen att aldrig gå in om det är varmare än -5 grader. Blir det alltför kallt ute drar jag igång en 2kW elradiator i vardagsrummet som är det kallaste rummet, då klarar jag hålla 20° även när vintern biter till som mest.

Problemen vi har är som jag sagt två, hög elförbrukning och svårt att hålla värmen vid utetemperaturer < -5° (utan elradiator).
Det går nog inte göra så mycket mer med det VP-system vi har nu utan de åtgärder som måste till är att dels minska husets energibehov genom att isolera på rätt ställen samt att tillföra ytterligare en värmekälla, t.ex. en LLVP.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.