Låter som en bra plan Hahalj. Kan glädja dig med att du inte är ensam om att köpa ett äldre hus med ett värmesystem som på pappret skall vara bra. :x Jag kommer nog att komplettera mitt system med en pelletspanna som jag kör november-mars.
 
Kanske inget önskvärt alternativ, men en el flera småfläktar som ökar luftcirkulationen runt elementen ger ju samma resultat som större element. Kan vara en temporär men billig lösning?
Tror att det kan finnas denna typ av lösning att köpa.
Om inte annat så kan ju den experimentglade pröva i ett rum el så, och medelst den eminenta FLIR-mätaren + lite trixande med varmvattentemp & flöde se hur det påverkar systemet.

Sedan är det väl inte helt ovanligt i äldre hus att det inte sitter element under alla fönster? Det kan ju ge upphov till kallras som gör att man vill skruva upp värmen lite extra som kompensation. I så fall skulle komplettering med fler element både öka den värmeavgivande ytan, samt öka komforten, ev med möjlighet att därmed sänka innetemp något.
Vet inte hur det ser ut i ert hus, men det lät som det inte var så många element som skulle bytas?
 
hahalj skrev:
...hade jag efter nån timma ca 8-9 ° differens mellan in/ut på entrévåningen och ca 10-11° differens på övervåningen, det är ju iaf bättre än innan....
Vad är det som är bättre med högre diff? Var inte tanken att öka effekten från radiatorn? En radiators effekt avgörs av medeltempen och avgivande yta. Om du har en hög diff så sänker du medeltempen och minskar därmed avgiven effekten.
 
hahalj
Jo jag har sneglat på Elementfläkten, men vet inte om jag tycker det är rätt alternativ för oss. Känns ju lite som en tillfällig lösning, bättre spara dem pengarna till riktiga radiatorer då. Vill heller inte ha en massa kablar och strömförsörjningar liggandes utmed golv o väggar. Inbillar mig också att eftersom man sätter snurr på luften kan det upplevas som dragigt om man t.ex. sitter i TV-soffan precis vid elementet med fläktarna, även om luften blir nån grad varmare?

Vi har 8 st mindre effektiva sektionselement, original sedan huset byggdes. Om det blir så att vi byter ut dessa kommer vi se till att de nya blir en mer effektiv modell, och fysiskt större också. Några av de nuvarande elementen täcker inte riktigt hela fönsterbredden.

Ska försöka täta det som går i springor vid golv och väggar och försöka minska värmeläckaget så mycket som möjligt, kanske kan det göra en del.

Kommer också försöka isolera fönstren bättre, både med tätningslister men förmodligen också isolerplastskivor som det skrivs om i en annan tråd här i forumet.
 
hahalj
qvirre skrev:
Vad är det som är bättre med högre diff? Var inte tanken att öka effekten från radiatorn? En radiators effekt avgörs av medeltempen och avgivande yta. Om du har en hög diff så sänker du medeltempen och minskar därmed avgiven effekten.
Ja det var ju ett av råden jag fick, men det verkar ju inte alls stämma så du har helt rätt. Nu körs cirkulationspumpen med max flöde och 50°C framledningstemperatur och vi har knappt 21°C i rummen.
 
Inbillar mig också att eftersom man sätter snurr på luften kan det upplevas som dragigt om man t.ex. sitter i TV-soffan precis vid elementet med fläktarna, även om luften blir nån grad varmare?
Nej det tror jag inte. Vi hade en LLVP i vardagsrummet, där vi bl a tittar på tv, och det var aldrig dragigt och kallt när den körde (20-21C), utan tvärtom så var värmekomforten mycket bättre än med bara element. Golvet var varmt och skönt i hela rummet. (Tyvärr packade den ihop och tackade för sig för ett par veckor sedan. I idiotkylan som rådde tidigare hade en iskaka bildats i botten och knäckt förångaren. :mad: )

Förstår ditt resonemang ang fläktar och så. Jag hade nog inte heller velat ha det annat än som en temporär lösning.
 
hahalj
Då har jag haft en tekniker hemma på morgonen för att se över systemet och det är inget fel på värmepumpen, den går perfekt. Kanske lite för lågt tryck i radiatorsystemet, men det var ju lätt fixat... bara släppa på mer vatten... Men... det stora problemet är att den är underdimensionerad för vårt dåligt isolerade hus på 160 kvm . Fick till uppgift av säljarna att värmepumpen är på 9 kW, men det är inte hela sanningen, det visar sig att själva värmepumpen är på 7 kW och elpatronen 9 kW vilket innebär att när det är kallt så kör den med tillsatsvärme mest hela tiden... blir lika dyrt som att köra en ren elpanna. Han sade om de hade sålt detta till vårt hus hade de installerat en värmepump på minst 10 kW, helst 12 kW, de hade räckt och blivit över.

Våra radiatorer är det inget fel på tyckte han. Även om de är gamla så skulle det inte löna sig att byta ut dem till nån nyare modell med något större yta. Så som det är nu finns det ingen möjlighet att få ut mer värme ur den pump vi har.

Han sade också att det var optimalt med 6-7 graders skillnad på framlednings- och returtemperatur, därför borde vi sänka flödet nu när vi fått upp trycket i systemet.

Hans förslag var att installera en 6 kW luft-luft-VP som komplement på entrévåningen där vi idag har störst problem att hålla temperaturen. Då skulle vi kunna strypa flera radiatorer på denna våning och låta det mesta av den vattenburna värmen gå till övervåningen.

Så mina slutsatser är att för att klara värmen när det är svinkallt så skulle vi behöver en värmekälla till. Med en luft-luft-VP blir det en rimlig kostnad om man samtidigt kan justera vatten flödet så det mesta av LVVP-värmen går till övervåningen, då lär behovet av tillsatsel vid normala vintertemperaturer försvinna.

För att sedan sänka husets värmebehov så krävs ju bättre isolering av i första hand vind och fönster/dörrar.

Vad tror vi om det?
 
Redigerat:
Fast en LLVP är ju mins effektiv när det är kallt, har svårt att tro att det blir så billigare. Man måste ju räkna med investeringen. Dessutom är den ju inte ljudlös.

En radiator med större yta kräver läger framledningstemperatur för att få samma temperatur inne, och då blir även VP´n effektivare, och klarar kanske av ert behov bättre. Jag hade satsat på att få till rejält överdimensionerade radiatorer på nedervåningen, och kanske fler än ni har idag.

Ett annat alternativ är ju att byta VP´n till en större, och försöka att sälja den gamla.
 
Intressant diskussion.Era radiatorer är de av typ TP 33(Thermopanel),C33(Purmo) eller har ni den mindre varianten
typ 22?.Har en känsla att många har för små radiatorer.
 
Min fråga gällde i första hand Dede 77,men även övrigas erfarenheter är tacksamma.
 
Jag skulle aldrig rekommendera en LLVP. Det hade vi förut i några år och det är något jag förknippar med sommarstuga i komfortnivå.

* Den låter (man vänjer sig men det märks när man slår av den att det surrat på rätt bra)
* Det blåser rätt framför den (2-3m) och beroende på placering kan det vara störande
* Värmespridningen är inte i närheten av den du får med radiator under varje fönster
* Om du skruvar ner flödet till radiatorerna på bottenvåningen så kommer du även att få kallras vid fönsterna.

Jag skulle säga att bäst komfort får du om du byter ut till en VP med större/tillräcklig effekt. Billigast blir det att komplettera med en LVVP. Större radiatorer blir rätt dyrt och för att veta om det är värt så behövs det fullständig data om huset, nuvarande radiatorer och vart i landet huset befinner sig.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
hahalj
MB77 skrev:
Fast en LLVP är ju mins effektiv när det är kallt, har svårt att tro att det blir så billigare. Man måste ju räkna med investeringen. Dessutom är den ju inte ljudlös.

En radiator med större yta kräver läger framledningstemperatur för att få samma temperatur inne, och då blir även VP´n effektivare, och klarar kanske av ert behov bättre. Jag hade satsat på att få till rejält överdimensionerade radiatorer på nedervåningen, och kanske fler än ni har idag.

Ett annat alternativ är ju att byta VP´n till en större, och försöka att sälja den gamla.
Att försöka sälja nuvarande LVVP och köpa en ny större är nog svårt att räkna hem ekonomiskt.
Vi bra erfarenheter från tidigare hus med LLVP som hållt nere elkostnaden även vid rejält kalla perioder. Investeringen för en 6 kW Mitsubishi Electric FH35 som är av de mest effektiva idag blir ca 16.000:- efter ROT-avdrag vilket man kan väga mot nuvarande elräkningar ca 4-5000:-/mån för dec-jan när elpatronen måste jobba för att hålla uppe temperaturen. Sparar vi hälften av detta så tar det inte lång tid att räkna hem det. Ljudlöst nej, men marknadens tystaste med 20 dB ljudnivå känns ju ok om man kan få det varmt och en lägre kostnad.

Teknikern bedömde att nya radiatorer inte skulle göra nån dramatisk skillnad, möjligen om vi satte in konvektorer istället men det blir en kostnad på 5-6000:-/st + arbete. Han trodde vi skulle kunna sänka framledningstemperaturen till övervåningens radiatorer till 40-45 grader vid dagens vinterkyla med en kompletterande LLVP.

Så vad gäller mest värme för pengarna och lägst driftskostnad kontra investering tror jag det blir svårt att hitta något bättre än en kompletterande LLVP. Sedan får man satsa på att isolera huset mer för att få ner kostnaden ytterligare.
 
hahalj
Oldboy skrev:
Har du skorsten med möjlighet att ansluta lokaleldstad?
I så fall kan en liten pelletskamin vara ett alternativ. Kostar inte mycket mer än en LLVP, men ger bra med värme när det behövs. T ex den här [länk] , pris 19 900:-
Eller för anslutning till vattenburen värme t ex den här [länk] , pris 39 900:-
Nej, tyvärr inget alternativ.
 
hahalj
qvirre skrev:
Jag skulle aldrig rekommendera en LLVP. Det hade vi förut i några år och det är något jag förknippar med sommarstuga i komfortnivå.

* Den låter (man vänjer sig men det märks när man slår av den att det surrat på rätt bra)
* Det blåser rätt framför den (2-3m) och beroende på placering kan det vara störande
* Värmespridningen är inte i närheten av den du får med radiator under varje fönster
* Om du skruvar ner flödet till radiatorerna på bottenvåningen så kommer du även att få kallras vid fönsterna.

Jag skulle säga att bäst komfort får du om du byter ut till en VP med större/tillräcklig effekt. Billigast blir det att komplettera med en LVVP. Större radiatorer blir rätt dyrt och för att veta om det är värt så behövs det fullständig data om huset, nuvarande radiatorer och vart i landet huset befinner sig.
Förstår dina argument, men som sagt jag har bra erfarenheter sedan tidigare.
Kallraset kommer förebyggas genom kompletterande isolerglas på befintliga fönster, räknar med att göra det framåt våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.