hahalj: Jag vet inte var du bor men i min kommun finns det en kommunal energirådgivare. Han kan komma och mäta med sin kamera istället för att man hyr en sådan. Då ser du enkelt varje element hur in och retur hur ser ut samt var du har dina kallras.

Jag har också haft problem med övervåningen och min L/V-pump. Var ligger ditt tryck på och är du säker på att du har tillräckligt med vatten i systemet? Har du luftat samtliga element? För just att övervåningen inte är lika varmt som undervåningen är en indikator på att du har för dåligt tryck.
 
hahalj
Ja, jag ska försöka på tag på en IR-kamera för att få lite mer fakta.

Trycket ligger enligt pumpens tryckmätare på ca 1 bar, enligt handboken ska den ligga på >0.3 bar så det bör väl inte vara ett problem. Elementen på övervåningen blir ju varma när jag kör cirkulationspumpen på max så jag tror ju inte jag har luft i systemet. Men det är ju lätt att kolla, ska göra det.
 
Ok. Lurigt. :) Jag har behov att ligga över en bar i tryck men jag har ganska stort och högt hus. Blir det samma effekt på övervåningen om du stänger av värmen på nedervåningen?
 
hahalj
Ska testa det vid lämpligt tillfälle. Blir en massa gnäll i familjen när man laborerar och temperaturen sjunker... får också vara lite försiktig när jag stryper radiatorerna, de gamla slottskranarna har en tendens att börja läcka när man gör det. :sly:
 
Tror det största problemet med låg temp uppe beror på klen isolering på vinden (150mm spån).

Min farfar hade ett tvåvåningshus där de hyrde ut ovanvåningen förr i tiden. De som bodde där klagade på att det var kallt. Farfar som eldade i pannan så den var röd tyckte det var märkligt. Han köpte hem en packe med spånbalar som han bar upp och spred ut på vinden. Det gjorde susen.
 
hahalj
Ja, men nog måste man ju kunna få upp temperaturen på radiatorerna mer än handljumna oavsett isoleringens tjocklek.
 
Aha. Jo, handljummet är förstås lite klent. (Oavsett radiatoryta).

Antingen så går all värme åt på bottenvåningen, el så är flödet upp till ovanvån otillräckligt.
 
Isoleringen tror inte jag spelar någon som helst roll i sådana här fall. Om temperaturen är låg i elementen så är det ett fel på systemet, luft i elementen eller för dåligt tryck.
Jag har lägre värmebehov på min övervåning än på min undervåning trots att vinden inte är direkt isolerad effektiv. Värmen stiger ju uppåt.
 
hahalj
Har fått tag på en FLIR-kamera nu så ikväll ska det mätas och kartläggas... :screwy:
 
hahalj
Underbart att få tillgång till en FLIR-kamera kan jag säga:)

Började med att mäta på in- och utgående rör på samtliga radiatorer på entrévåningen, samtliga radiatorer av sektionsmodell med 37 mm anslutning (med ett par undantag se nedan):
kök: in 52, ut 49
v-rum A: in 52, ut 48
v-rum B: in 47, ut 35 (modern panelradiator m 15 mm anslutning)
v-rum C: in 46, ut 36 (modern panelradiator m 15 mm anslutning)
rum 1A: in 50, ut 47
rum 1B: in 50, ut 47

Sedan övervåningen:
hall: in 48, ut 39
rum 2A: in 50, ut 44
rum 2B, in 47, ut 35
allrum: in 50, ut 43

Sedan en god natts sömn med funderingar och slutsatsen på morgonen blev att återigen sänka cirkulationspumpens flöde till minimum och helt strypa samtliga slottskranar och mäta uttemperaturen för se att dessa verkligen stryper och dessutom håller tätt! Jodå, de stryper helt, men konstaterade också att trycket måste öka i systemet eftersom samtliga slottskranar nu började läcka, men med hjälp av skiftnyckeln verkar de nu hålla tätt. Konstaterar också att kranarna måste verkligen strypas nästintill helt för att man ska få en större differens mellan in och ut. Slaglängden på dem är 180°, med ca 5-10° vridning från helt avstängd så hade jag efter nån timma ca 8-9 ° differens mellan in/ut på entrévåningen och ca 10-11° differens på övervåningen, det är ju iaf bättre än innan.

Återstår ikväll att se om rumstemperaturen i resp rum står sig och i så fall se om VP:en arbetar lugnare och drar mindre effekt. Det är ju detta som är huvudmålet.

FLIR-kameran hittade också flera cold spots i köket och hallen som ligger ovanför den outgrävda delen av källaren, men blev också förvånad över att övervåningen inte alls läcker så mycket värme mot vinden och yttertaket som jag hade befarat.
 
Klart intressant! Var det stor temperaturförändring mellan vägg och fönster?
 
hahalj
Ja, det var det nog. Var inte riktigt mitt fokus igår kväll, men kollade lite på det. Väggarnas ytskikt håller en temperatur mellan 17-19 grader vid en rumstemp på 20-21 grader och -2°C utomhus, det är väl ok kan man tycka med tanke på husets ålder och spånisolering. 2-glas fönstren däremot är ju kallare, varierar rätt mycket då flera har dåliga tätningslister, men de jag mätte på låg mellan 8-14° på spröjsen (svårt mäta med IR på glasytan). Vissa fönster läcker helt klart värme, 2-3 grader i skarven mellan karm och inre bågen på vissa. Kommer mäta mer noggrant på detta så man får ett bra underlag så man kan åtgärda rätt saker först.
 
hahalj
Nä, det blev inget bra att dra ner flödet. Tappade återigen värmen helt i ett par radiatorer på övervåningen. Värmepumpens effektförbrukning ligger kvar på samma höga nivå trots ett par grader varmare ute. Har nu dragit upp flödet till max och satt pumpen på manuellt 55 °C för att få nån värme i huset. Imorgon försöker jag få tag på nån firma som gör service på Daikin-pumpar så jag kan få en genomgång av systemet ifall det skulle vara nåt annat problem än inställningar.
:(
 
Med tanke på siffrorna från mätningen så borde det väl var radiatorerna som är problemet. Dels tycker jag temp.in är för hög men framförallt så känns temp.diffen för låg.
Vi har iofs elpanna men båda EP och VP är tänka för låg.temp system och vi har som mest 50°C ut men då ska det nog ner mot -40°C i utomhustemperatur.
När det ligger på -2 till -5° utomhus så har vi 33-36° ut till radiatorerna.
Nu bor vi i nyare hus med något lite bättre isolering.

Kör du ut 55° hela tiden lär både pump och tillsatsvärmare få gå ganska konstant.

Kan nog vara en idé att ta ut en kunnig firma som får kika på det men jag gissar att det i slutändan behövs ett byte till rätt typ och storlek på radiatorerna.
 
hahalj
Ja, det är säkert så. En liten nätt investering på runt 20.000 + arbete för byte av de 8 gamla sektionsradiatorerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.