Raan skrev:
OK, det var bara det att jag blev lite förvånad eftersom jag vet hur lite el folk använder här. Men ni har säkert helt rätt.

Nu har jag iaf hittat en elektriker som dessutom har visat dokument (om än oförstående varför jag krävde det) på utbildning på området som i morgon ska installera jfb i mitt hus. Det blev en totalkostnad på arbete och ny elcentral box och jfb på 1.095 baht (ca 320 skr) så det var ju ok.
Ta några bilder under jobbet det kan vara intressant att se. Man vet ju inte om det blir bättre eller sämre alltid i såna här fall där du begär något de ser som udda.
 
A
GK100 GK100 skrev:
Ta några bilder under jobbet det kan vara intressant att se. Man vet ju inte om det blir bättre eller sämre alltid i såna här fall där du begär något de ser som udda.
Jag försökte ta lite bilder men kände att elektrikern kände sig stressad av det så jag slutade. Men jag följde arbetet med en installationsbeskrivning i min hand och han var mycket noggrann. Han drog dessutom en jordkabel från den nya elcentralen till kopparstången som är nedstucken i jorden bredvid huset.

Men jag hittade detta på internet efter att ha ställt frågan om jfb alltid är det säkraste:

"Jordfelsbrytare ger inget skydd. Överledning till en skyddsjordad utsatt del. Felfallet är personsäkert även utan jordfelsbrytare, men denna ger ett brandskydd om en felström till jord uppstår."

https://www.elsakerhetsverket.se/gl.../broschyrer/broschyr_jordfelsbrytare-2013.pdf

Så kanske detta var onödigt, men nu är det gjort iaf.

Så nu har jag en ny elcentral med jfb men med ojordade uttag eftersom de jordade är större och svåra att få plats med i de hål i väggen där de ojordade uttagen sitter, men jag har bytt ut alla uttagen efter att ha lyckats få tag på nya ojordade uttag med lite extra pengar under bordet, (det är olagligt att sälja ojordade utag här) och en jordkabel från elcentralen till kopparstången och en egen jfb med jordkabel för vv. så förhoppningsvis bör jag överleva ett tag till nu.
 
A
Jag lyckades ta en bild innan jag gav upp den iden. Men det var precis i början av installationen så säger väl inte så mycket. Men lyckades ta en till när han skulle montera jordkabeln ute. Då var installationen i centralen klar. Ser det ok ut?
 
  • Person som monterar i öppen elcentral i början av en installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt skåp med öppen front och synliga kablar, säkringar och anslutningar, monterat på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
Raan skrev:
Jag lyckades ta en bild innan jag gav upp den iden. Men det var precis i början av installationen så säger väl inte så mycket. Men lyckades ta en till när han skulle montera jordkabeln ute. Då var installationen i centralen klar. Ser det ok ut?
Okej, det kom en äldre man hit och kontrollerade installationen och gjorde mätningar av installationen med nån slags instrument. Så antar det blir bra.
 
Raan skrev:
Men jag hittade detta på internet efter att ha ställt frågan om jfb alltid är det säkraste:

"Jordfelsbrytare ger inget skydd. Överledning till en skyddsjordad utsatt del. Felfallet är personsäkert även utan jordfelsbrytare, men denna ger ett brandskydd om en felström till jord uppstår."
Vet inte vad du vill uppnå med dina lösryckta citat och ifrågasättanden men hade du citerat hela stycket hade det i alla fall framgått att det inte är relevant i ditt fall då det handlar om skyddsjordade apparater, och du har ju ansträngt dig att slippa det skyddet.
 
Bilderna är svårtydda. Och det ser allmänt annorlunda ut jämfört med hur det skall vara i Sverige. Men till höger har du en skarv med eltejp. Vad som finns under tejpen kan vi bara gissa, men troligen bara ihoptvinnade trådändar. Det är INTE ok oavsett var i världen detta är. Stor brandrisk.
 
A
A alfista skrev:
Vet inte vad du vill uppnå med dina lösryckta citat och ifrågasättanden men hade du citerat hela stycket hade det i alla fall framgått att det inte är relevant i ditt fall då det handlar om skyddsjordade apparater, och du har ju ansträngt dig att slippa det skyddet.
Ok, du ser det så du :) Om det inte framgått att jag gör allt som går att göra i Thailand för att få ett elsäkert hem så har du troligen inte läst allt här. Men nu är det iaf installerat så här långt, elektrikern som kom och inspekterade sa att de installerar jordade uttag överallt i huset för endast 1.000 baht plus materialet. Så de gör de i morgon. Men jag har fått all information jag frågade efter här och lite till och fram till du dök upp så har alla varit trevliga, informativa, tålmodiga och förstående. Så antar att du är ett litet nättroll. :)
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Raan skrev:
Men jag hittade detta på internet efter att ha ställt frågan om jfb alltid är det säkraste:

"Jordfelsbrytare ger inget skydd. Överledning till en skyddsjordad utsatt del. Felfallet är personsäkert även utan jordfelsbrytare, men denna ger ett brandskydd om en felström till jord uppstår."
Det där gäller skyddsjordade apparater anslutna i ett skyddsjordat uttag. Principen är då att om det blir ett isolationsfel i apparaten så blir det kortslutning mot apparatens jordade delar och säkringen löser ut.
Problemet med det är dels att skyddsjorden måste fungera hela vägen och felet som uppstår innebär just att ett ledande och skyddsjordat hölje blir strömförande. Det finns en del andra felfall, eller fel på själva skyddsjorden som inte löser ut säkringen. Ett enkelt exempel är att man råkar rycka lös eller skada en sladd så att ledarna blir exponerade.

Jordfelsbrytaren skyddar alltid oavsett om det finns någon fungerande skyddsjord eller inte.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Det där gäller skyddsjordade apparater anslutna i ett skyddsjordat uttag. Principen är då att om det blir ett isolationsfel i apparaten så blir det kortslutning mot apparatens jordade delar och säkringen löser ut.
Problemet med det är dels att skyddsjorden måste fungera hela vägen och felet som uppstår innebär just att ett ledande och skyddsjordat hölje blir strömförande. Det finns en del andra felfall, eller fel på själva skyddsjorden som inte löser ut säkringen. Ett enkelt exempel är att man råkar rycka lös eller skada en sladd så att ledarna blir exponerade.

Jordfelsbrytaren skyddar alltid oavsett om det finns någon fungerande skyddsjord eller inte.
Tack för det svaret, glad att det finns några som är informativa och tålmodiga med mig som inte vet så mycket om detta men försöker få till det så bra som möjligt. Att det inte blir som i Sverige får man ju acceptera, reglerna är olika och i Sverige är det ju stenhårda krav. Här i Thailand är inte kraven så höga men jag har stått på mig att få det så säkert det bara går här, med de oförstående och förvånade elektrikerna, men de gör vad jag ber om iaf. Den skarvade kabeln på sidan går till AC strömbrytare.
 
Raan skrev:
Tack för det svaret, glad att det finns några som är informativa och tålmodiga med mig som inte vet så mycket om detta men försöker få till det så bra som möjligt. Att det inte blir som i Sverige får man ju acceptera, reglerna är olika och i Sverige är det ju stenhårda krav. Här i Thailand är inte kraven så höga men jag har stått på mig att få det så säkert det bara går här, med de oförstående och förvånade elektrikerna, men de gör vad jag ber om iaf. Den skarvade kabeln på sidan går till AC strömbrytare.
Det ser inte alltför jäkligt ut, kanske 20A är lite mycket för den tråddimensionen men inte åt skogen. Tejpen ser lite illa ut. Du skulle kunna kolla i en affär som säljer allt inom el om de har Wago 221 toppklämmor och byta tejpen mot en sådan.
 
Det allra enklaste testet kan du ju göra själv genom att trycka på testknappen på jfb:n, den löser då ut (förhoppningsvis :) ) och då kan du gå runt och kolla att det är strömlöst överallt. I så fall har han ju gjort något rätt!
 
Ser inte inkommande ledning lite klen ut för 32A säkring?

Elledning ansluten till en 32A RCBO säkringsbrytare.
 
A
Logad Logad skrev:
Det ser inte alltför jäkligt ut, kanske 20A är lite mycket för den tråddimensionen men inte åt skogen. Tejpen ser lite illa ut. Du skulle kunna kolla i en affär som säljer allt inom el om de har Wago 221 toppklämmor och byta tejpen mot en sådan.
Ok. det ska jag göra.
 
A
D Dublin skrev:
Det allra enklaste testet kan du ju göra själv genom att trycka på testknappen på jfb:n, den löser då ut (förhoppningsvis :) ) och då kan du gå runt och kolla att det är strömlöst överallt. I så fall har han ju gjort något rätt!
Det gjorde den äldre elektrikern som kom och kollade jobbet när det var klart. Så allt var ok.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.