A
E elmont skrev:
[länk]
Stämmer det så är det en stor skillnad, ca 20 ggr så många dödsfall som i Sverige och 4000-6000 allvarliga elolyckor, TROTS att el tydligen inte är så vanligt. Det tyder på en mycket låg standard på dom installationer som finns.
Men man måste också ta med i beräkningen att det är ca 7 gånger så många invånare i Thailand än i Sverige. Och det framkommer inte i artikeln vad för el olyckor det handlar om. Men visst händer det el relaterade olyckor i Thailand, men inte från VV eftersom man inte använder det. Jag tror att de flesta el relaterade olyckor här beror på hemmafixare som skruvar elkablar själv utan säkringar. Och på arbetsplatser, som elbolaget som klättrar runt bland ledningar som jag visade en bild på tidigare, likaså nedfallande elkablar som hamnar på marken när det stormar och stolparna som redan från början står ostadigt. Det är säkert där som de flesta olyckor sker. Men absolut helt rätt standarden på elinstallationer är under all kritik. Men de försöker komma tillrätta med det. Därför infördes en ny lag för 3 år sedan att alla nyinstallationer måste vara jordade. Och därmed går det inte att köpa ojordade uttag längre. Iaf inte lagligt. Thailändarna löser detta problemet med att installera de jordade uttagen men drar ingen jordkabel. Ofta hänger kabeländar lösa här och där både hemma hos folk och på trottoarer, de är väl inte strömförande, men jag går långa omvägar när jag stöter på sådant. man vet ju aldrig.
 
Redigerat:
Raan skrev:
Men man måste också ta med i beräkningen att det är ca 7 gånger så många invånare i Thailand än i Sverige. Och det framkommer inte i artikeln vad för el olyckor det handlar om. Men visst händer det el relaterade olyckor i Thailand, men inte från VV eftersom man inte använder det. Jag tror att de flesta el relaterade olyckor här beror på hemmafixare som skruvar elkablar själv utan säkringar. Och på arbetsplatser, som elbolaget som klättrar runt bland ledningar som jag visade en bild på tidigare, likaså nedfallande elkablar som hamnar på marken när det stormar och stolparna som redan från början står ostadigt. Det är säkert där som de flesta olyckor sker.
Det är väl lite som med trafiken, att det är så vanligt och normalt att man då och då skadas/dödas att det inte är så mycket att orda om.
 
A
E elmont skrev:
Det är väl lite som med trafiken, att det är så vanligt och normalt att man då och då skadas/dödas att det inte är så mycket att orda om.
Jo, trafiken ja, det är ett under att inte fler dör. De flesta dödsolyckorna i Trafiken här är motorcyklar, (scooter) det finns hjälmtvångs lag, men hjälmen sitter sällan på huvudet, det anses bli för varmt och förstör frisyren, så den har man ofta runt armen eller i en korg på framgaffeln, tvång på körkort är det också och 18 års gräns, men sånt skiter folk i, så alltför ofta när jag kör bilen i 90 som är högsta tillåtna hastighet så blir man omkörd av en knatte som säkert inte är äldre än 11-12 år och knappt når ner till pedalerna som kör med full gas på en 125cc scooter i bara kortbyxor, t-shirt och ingen hjälm, och med uppmärksamheten i mobilen. Facebook relaterade olyckor är mycket vanliga.
Långtradare, bussar och varubilar kör extremt dåligt, privatbilister kör däremot extremt långsamt, bilar och försäkring är dyrt och man vill inte krocka, så bara man håller sig undan från yrkesfordonen och motorcyklarna så är det inga problem alls. Jag själv är högutbildad inom transport i Europa, vilket är en fördel här, jag behöver inte komma först hela tiden och jag kör lika mycket åt andra när jag kör min egna bil.
 
Påminner mig om ett strandcafé i Khao Lak (innan tsunamin) där det hängde glödlampor över borden som var anslutna till en gemensam kabel med säkerhetsnålar stuckna genom denna kabel...
 
A
Logad Logad skrev:
Påminner mig om ett strandcafé i Khao Lak (innan tsunamin) där det hängde glödlampor över borden som var anslutna till en gemensam kabel med säkerhetsnålar stuckna genom denna kabel...
Ja förvånar mig inte. Jqg vet att speciellt ungdomar som turistar i Thailand finner det speciellt att bo i en såkallad bungalow på stranden. Det gör aldrig jag, det är som att be om att bli dödad, även om man inte får el igenom kroppen så är det där rånare håller till och de drar sig inte för att döda för några få baht. Dessa "Bungalow" är uppsatta provisoriskt eftersom de ofta är olagliga (och kan bli tvingade att riva plötsligt) byggnader och då bryr man sig inte om säkerhet eftersom det kostar mycket. Men visst, om man har turen på sin sida så kan det vara otroligt mysigt för en genomfrusen svensk ungdom att i 30° värme kunna gå bara 10 meter till havet.
 
A
Raan skrev:
Ja förvånar mig inte. Jqg vet att speciellt ungdomar som turistar i Thailand finner det speciellt att bo i en såkallad bungalow på stranden. Det gör aldrig jag, det är som att be om att bli dödad, även om man inte får el igenom kroppen så är det där rånare håller till och de drar sig inte för att döda för några få baht. Dessa "Bungalow" är uppsatta provisoriskt eftersom de ofta är olagliga (och kan bli tvingade att riva plötsligt) byggnader och då bryr man sig inte om säkerhet eftersom det kostar mycket. Men visst, om man har turen på sin sida så kan det vara otroligt mysigt för en genomfrusen svensk ungdom att i 30° värme kunna gå bara 10 meter till havet.
H halj skrev:
den bryter vid jordfel, t.ex när du tar i något spänningsatt och strömmen går via dig och vidare till jord istället för att gå via neutralledaren som normalt. Det blir då en mindre ström i neutralledaren än i fasledaren som normalt är lika stora och jordfelsbrytaren bryter.
Det handlar om jord men inte om just den gulgröna jordkabeln. Du kan jordas via t.ex. vattenburna element.
Nu har jag haft tid att fundera lite och måste komma med en följd fråga.
Vad är skillnaden mellan jfb och vanliga säkringar, de bryter ju också om det blir något fel i elsystemet?
 
Raan skrev:
Nu har jag haft tid att fundera lite och måste komma med en följd fråga.
Vad är skillnaden mellan jfb och vanliga säkringar, de bryter ju också om det blir något fel i elsystemet?
Säkringar bryter vid överbelastning, t.ex. om dina maskiner drar för mycket ström eller om det blir kortslutning (= extrem överbelastning) för att undvika att kablar och utrustning brinner upp. Jordfelsbrytare bryter vid jordfel, d.v.s. om strömmen tar en annan väg tillbaka än nollan (skyddsjorden, din kropp, eller något annat).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
T tomasfr skrev:
Säkringar bryter vid överbelastning, t.ex. om dina maskiner drar för mycket ström eller om det blir kortslutning (= extrem överbelastning) för att undvika att kablar och utrustning brinner upp. Jordfelsbrytare bryter vid jordfel, d.v.s. om strömmen tar en annan väg tillbaka än nollan (skyddsjorden, din kropp, eller något annat).
Aha, ok. Nu är jag med igen :) Jfb finns att köpa i elbutiken här, det har jag kollat, och de ger mig en enkel ( enligt dem ) handskissad tekning hur jag koppar in den men var jag får tag på en elektriker hade de ingen aning om, och med lite förvånat frågande varför jag inte gör det själv.
 
Raan skrev:
Aha, ok. Nu är jag med igen :) Jfb finns att köpa i elbutiken här, det har jag kollat, och de ger mig en enkel ( enligt dem ) handskissad tekning hur jag koppar in den men var jag får tag på en elektriker hade de ingen aning om, och med lite förvånat frågande varför jag inte gör det själv.
Ja, det kanske ändå är rimligt att du gör det själv. Normalt är väl hempuleri kanske inget att rekommendera, men i din situation där elektriker förmodligen inte skulle göra något strålande jobb ändå är det kanske bästa lösningen. Gör ordentlig research och fråga experter här på forumet när du inte är helt säker så får du nog ett utmärkt resultat.
 
H
T tomasfr skrev:
Säkringar bryter vid överbelastning, t.ex. om dina maskiner drar för mycket ström eller om det blir kortslutning (= extrem överbelastning) för att undvika att kablar och utrustning brinner upp. Jordfelsbrytare bryter vid jordfel, d.v.s. om strömmen tar en annan väg tillbaka än nollan (skyddsjorden, din kropp, eller något annat).
En annan skillnad är också hur stora strömmar de bryter vid. En jordfelsbrytare (för personskydd) bryter vid en felström på 0.03 Ampere (eller snarare att det fattas 0.03 ampere i nollan gentemot fasledaren) medans en säkring bryter för ström som flyter rätt väg men är större än vad gruppen är dimensionerad för. Normalt 10, 16 eller 20 ampere.

Värt att tillägga att detta är lite förenklat. Brytpunkterna är också beroende av tid, ju större ström desto snabbare bryter de.
 
Raan skrev:
Men man måste också ta med i beräkningen att det är ca 7 gånger så många invånare i Thailand än i Sverige. Och det framkommer inte i artikeln vad för el olyckor det handlar om. Men visst händer det el relaterade olyckor i Thailand, men inte från VV eftersom man inte använder det. Jag tror att de flesta el relaterade olyckor här beror på hemmafixare som skruvar elkablar själv utan säkringar. Och på arbetsplatser, som elbolaget som klättrar runt bland ledningar som jag visade en bild på tidigare, likaså nedfallande elkablar som hamnar på marken när det stormar och stolparna som redan från början står ostadigt. Det är säkert där som de flesta olyckor sker. Men absolut helt rätt standarden på elinstallationer är under all kritik. Men de försöker komma tillrätta med det. Därför infördes en ny lag för 3 år sedan att alla nyinstallationer måste vara jordade. Och därmed går det inte att köpa ojordade uttag längre. Iaf inte lagligt. Thailändarna löser detta problemet med att installera de jordade uttagen men drar ingen jordkabel. Ofta hänger kabeländar lösa här och där både hemma hos folk och på trottoarer, de är väl inte strömförande, men jag går långa omvägar när jag stöter på sådant. man vet ju aldrig.
Det var nog en siffra kompenserad för olika befolkningsmängd.
 
Antalet som dör i Thailand uppges till 625 och i Sverige är det ca 2-3. Och enligt det borde skillnaden vara 200 ggr och inte 20 ggr
 
Känner en elektriker som har hus i Thailand, ska fråga han lite om elsystemet där när jag träffar han.
 
Jag får det till ca 40ggr högre risk per capita. Ganska stor skillnad…
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Det var nog en siffra kompenserad för olika befolkningsmängd.
OK, det var bara det att jag blev lite förvånad eftersom jag vet hur lite el folk använder här. Men ni har säkert helt rätt.

Nu har jag iaf hittat en elektriker som dessutom har visat dokument (om än oförstående varför jag krävde det) på utbildning på området som i morgon ska installera jfb i mitt hus. Det blev en totalkostnad på arbete och ny elcentral box och jfb på 1.095 baht (ca 320 skr) så det var ju ok.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.