A
Raan skrev:
Hur kopplar man in en jfb enkelt då?
Så här ser vattenvärmaren ut, och foton visar hur ELB sitter
 
  • Panasonic vattenvärmare med energimärkning och kontrollknappar för ELB och ström.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vattenvärmare med texten "ELB RESET PUSH UP" och en synlig orange knapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Raan skrev:
Men för att få el genom kroppen så krävs det väl att man håller i två saker samtidigt? Tex en kontakt och ett föremål som är anslutet till el,
Det kan räcka att hålla i en apparat och stå på golvet. Om apparaten har ett elfel, så att utsidan är spänningsatt och golvet har kontakt med jord, då kan de få ström genom kroppen.

Det är också så en jordfelsbrytare funkar. Den mäter om det kommer lika mycket ström genom fasen (in i huset) som det kommer ur nollan (ut ur huset). Går det mer in än det kommer ut, då läcker det ström till jorden (eller golvet) och det är inte så trevligt om det händer genom din kropp. Och då bryter JFB strömmen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Raan skrev:
Men för att få el genom kroppen så krävs det väl att man håller i två saker samtidigt? Tex en kontakt och ett föremål som är anslutet till el, tex om man håller i kaffebryggaren samtidigt som man stoppar in kontakten? Om man bara stoppar i kontakten men inte vidrör kaffebryggaren är det då lika farligt?
Räcker med att du har dina bara fötter på moder jord, t.ex. klinkergolvet som är så vanligt i Thailand och samtidigt berör antingen fasen eller ett ojordat metallföremål som på grund av fel har kontakt med fas.
 
A
harry73 harry73 skrev:
Det kan räcka att hålla i en apparat och stå på golvet. Om apparaten har ett elfel, så att utsidan är spänningsatt och golvet har kontakt med jord, då kan de få ström genom kroppen.

Det är också så en jordfelsbrytare funkar. Den mäter om det kommer lika mycket ström genom fasen (in i huset) som det kommer ur nollan (ut ur huset). Går det mer in än det kommer ut, då läcker det ström till jorden (eller golvet) och det är inte så trevligt om det händer genom din kropp. Och då bryter JFB strömmen
Ok, fattar. Bara problem att hitta en elektriker i Thailand som också fattar detta. Sverige har betydligt högre krav än många andra länder. I Norge där jag bott i många år låg lite ström på även om man slog av huvudströmbrytaren. I Thailand bryts all ström om man slår av huvudströmbrytaren men det finns inga krav på certifikat för elektriker, och få vet vad en jordfelsbrytare är för något.

Men alla mina elektriska saker är helt nya, och producerade i Kina eller Europa, så kanske de inte är så farliga som tex gamla saker som är producerade i Thailand.

När jag skulle byta ut kontakter och strömbrytare här så är det inte längre skruvar som man fäster kablarna med, man bara sticker in dem i ett hål så är det bara att hoppas att de fastnar där. Det fungerar hyfsat bra när det är en kabel i hålet, men jag har 2 kablar i ett hål och det var svårt att få dem att fastna. Är detta nya sätt även i Sverige?
 
A
Logad Logad skrev:
Räcker med att du har dina bara fötter på moder jord, t.ex. klinkergolvet som är så vanligt i Thailand och samtidigt berör antingen fasen eller ett ojordat metallföremål som på grund av fel har kontakt med fas.
Läskigt, jag har bott i Thailand sen 1982 och har aldrig varken tänkt på eller haft problem med detta. Att problemet dök upp nu var för att när jag lät installera vattenvärmaren så slog elektrikern ner ett 1,5 m kopparstång i jorden och kopplade jordkabeln dit. Det fick mig att börja fundera på allt detta.
 
ELB == jordfelsbrytare.
Nowadays, all Electric Water Heater ( Electric Home Shower ) shall featured with Built-In Electric Leakage Breaker (ELB) for purpose of power supply cuts off automatically is there is electricity current leakage to prevent electric shock.

 
A
Ok, så med vattenvärmaren kan jag slappna av lite då, om ELB är en jordfelsbrytare?
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Du måste kolla att den fungerar med jämna mellanrum men det gör den säkert.
 
A
Ok, jag sprang å testade den nu, fungerade. Alla mina saker på el är helt nya och visst kan det väl slinka igenom någon sak som inte testats innan den når butikerna, men den risken måste vara minimal.Alla elektriska produkter testas väl innan de går ut för försäljning i butikerna?

Ibland kan det kännas att Sverige överbeskyddar, med tanke på hur andra länder inte har så höga el krav som Sverige, och som jag sagt tidigare, jag har bott i Thailand sen 1982 och har aldrig råkat ut för något farligt eller ens hört om någon som fått el igenom sig, inte ens de som jobbar med kabeldragning, det är ett myller av kablar i stolpar och så ser det ut överallt.
 
  • Rörig uppsättning av elledningar och kablar hängandes över stolpar längs en gata med byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Under den tiden du bott där så har två bekanta till mig avlidit pga "elfel" i just varmvattenberedaren. Bägge skulle högst troligt lev i dag om det hade funnits en jordfelsbrytare installerad. Den ena klev in i duschen och fick strömgenomgång och blev liggande på golvet, den andra skulle då dra bort den första men fick även han strömgenomgång.
 
A
E elmont skrev:
Under den tiden du bott där så har två bekanta till mig avlidit pga "elfel" i just varmvattenberedaren. Bägge skulle högst troligt lev i dag om det hade funnits en jordfelsbrytare installerad. Den ena klev in i duschen och fick strömgenomgång och blev liggande på golvet, den andra skulle då dra bort den första men fick även han strömgenomgång.
Märkligt, sånt brukar komma på nyheterna, speciellt om det är utlänningar som råkar illa ut. Men det var kanske länge sedan och en gammal vattenvärmare. All ny installation har högre krav om än inte som i Sverige.

Men jag kommer fixa detta med jfb snarast jag hittar någon som fattar vad jag vill ha och som kan installera det. Jag har förstått principen men vill inte ge mig på det själv som lekman.

Men det är märkligt att det inte händer mer än det gör med tanke på vilken härva det är på
elkablar här.

I husen går inte elkablarna i rör som i Sverige, de ligger utanpå väggarna,
vilket gör att ska man dra jordkabel så krånglar det till sig. Allt är övermålat om och om igen, så endera får man försöka dra loss kablarna och sen helrenovera huset, alternativt bara dra dit jordkabeln, men det är ett stort jobb oavsett hur man gör så man drar sig in i det längsta att börja riva i det.

Jag har trägolv, är det också strömförande som klinkers som någon nämnde här på chatten?
 
D Dilato skrev:
ELB == jordfelsbrytare.
Nowadays, all Electric Water Heater ( Electric Home Shower ) shall featured with Built-In Electric Leakage Breaker (ELB) for purpose of power supply cuts off automatically is there is electricity current leakage to prevent electric shock.

[media]
Mja. Jordfelsbrytare är svenska för RCBO, som bryter om strömmen inte kommer tillbaka. ELB verkar vara samma som ELCB som bryter när strömmen går via jorden. Dvs går den någon annanstans än via jorden så bryter den inte, dvs precis det folk som inte vet bättre tror att en RCBO gör. Så det verkar ju bättre än inget, men jag skulle addera en RCBO tidigt i kedjan så att det blir skydd i hela anläggningen. Blir också lite nervös av 20A-säkringarna, är kablarna verkligen tillräckligt kralliga för att klara 20A ström utan att brinna upp?
 
S Svante Svenson skrev:
Mja. Jordfelsbrytare är svenska för RCBO, som bryter om strömmen inte kommer tillbaka. ELB verkar vara samma som ELCB som bryter när strömmen går via jorden. Dvs går den någon annanstans än via jorden så bryter den inte, dvs precis det folk som inte vet bättre tror att en RCBO gör. Så det verkar ju bättre än inget, men jag skulle addera en RCBO tidigt i kedjan så att det blir skydd i hela anläggningen. Blir också lite nervös av 20A-säkringarna, är kablarna verkligen tillräckligt kralliga för att klara 20A ström utan att brinna upp?
Du kan ju försöka hålla rätt på nomenklaturen om du nu ska in och skriva oavsett om du kör med utländska eller i SE vedertagna. Det ser bättre ut och ger lättare intryck av att du vet vad det rör sig om och något att ta till sig och lita på.
 
  • Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kan ju försöka hålla rätt på nomenklaturen om du nu ska in och skriva oavsett om du kör med utländska eller i SE vedertagna. Det ser bättre ut och ger lättare intryck av att du vet vad det rör sig om och något att ta till sig och lita på.
Rätta mig mer än gärna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.