Stefan,
ett sånt teleobjektiv skapar nya utmaningar.

Plötsligt blir alla bilder oskarpa när man zoomar.
Man behöver egentligen sätta kameran på stativ.
Kanske din VIBRATION REDUCTION fixar det.
Det finns ju en anledning till att den finns där :cool:

Har själv en ny liten enkel och billig kamera, en Fujifilm Finepix S2980.
Den har otroliga 18x zoom, vilket motsvarar ett 28 mm - 504 mm objektiv.
Och bilderna tenderar naturligtvis att bli oskarpa.
Men det är ju möjligt att en lite tyngre kamera dämpar darret en del :)

Ut och fota nu så vi får se resultatet!

//Pelle
 
Jag har fotat med längre och sämre telen än så i många år :) detta är ganska ok. Man får vad man betalar för givetvis. Men detta väger inte mycket, bra skärpa, antiskak och hyfsad AF. Bra för det priset. Hade hellre skaffat ett fast 400. Men nikon har inte något sådant för amatörer. De är för dyra.

Det går inte att jämföra ett system dom väger 3kg med en kompakt som väger 250gram. Det är två olika sorters kameror som båda har sina för och nackdelar. 500mm på en kompakt är en utmaning att få skarp. 500mm på en hyfsad systemkamera kan man få skarpt ganska lätt. Allt beroende på ljus och vind osv.

Mvh Stefan
 
Redigerat:
Lycka till med nya objektivet! 80-400 är ett väldigt praktiskt omfång. Själv kör jag Canon och har ett 70-200 plus ett fast 300/4 och en 1.4x converter/extender. Hade gärna sluppit byta så ofta men Canons 100-400 känns lite överflödig när jag har de andra objektiven och jag vill inte byta bort de jag har.
Lägg gärna ut nån bild när du fått provfota lite.
 
peternicklas
BiFuel skrev:
Lycka till med nya objektivet! 80-400 är ett väldigt praktiskt omfång. Själv kör jag Canon och har ett 70-200 plus ett fast 300/4 och en 1.4x converter/extender. Hade gärna sluppit byta så ofta men Canons 100-400 känns lite överflödig när jag har de andra objektiven och jag vill inte byta bort de jag har.
Lägg gärna ut nån bild när du fått provfota lite.
Har själv ett Canon EF 70-200-4.0 och har funderat på en Extender 2.0, hur bra är den? Är det några problem?
 
Om det är nyaste versionen av 70-200 och nyaste av extendern kan du nog få helt OK skärpa men du får ju bländare 8 vid max öppning vilket innebär att du inte får autofokus med de flesta av Canons kameror.
 
BiFuel skrev:
Om det är nyaste versionen av 70-200 och nyaste av extendern kan du nog få helt OK skärpa men du får ju bländare 8 vid max öppning vilket innebär att du inte får autofokus med de flesta av Canons kameror.
Går det inte att sätta eltejp på en av kontakterna på extendern så man får af på mittenpunkten? Fungerade när jag körde konverter till 400/5.6. Minns inte vilken pin man skulle tejpa över. Stod mycket om det på fotosidan minns jag.

Ja, 80-400 är ett bra omgång. Men jag som fågelskådare vill nästan alltid ha max :) har legat i gömsle vid hornborgarsjön en gång. Då var jag inte ens metern bredvid stora tranor. Då måste jag medge att jag plockade fram en normalzoom för första gången när jag fotat fågel. :)
 
Hittade en länk
http://www.fredmiranda.com/TipsPage/

Har använt både 400/5.6 och 70-200/4 och man får af på mittenpunkten. Men det är inte så mycket mer :) fungerar ok om objektet inte är för litet, matchar bakgrunden eller det är dåligt ljus.
Kan vara värt att prova. Man kan inte pajja något :)
 
Helt riktigt. Man kan lura kameran genom att tejpa över någon av kontakterna. Det är dock bättre att försöka komma närmare sitt "byte" :)
Gömsle är kul! Har suttit vid Hornborgasjön, Store Mosse (örn) samt i tjädergömsle. Är sugen på att prova igen även om fåglar inte är min specialitet.
 
Det går ju an att experimentera sig fram nu, när bilderna bara är några bits eller bytes i ett minne.

Värre var det förr när en 36 bilders diarulle kostade en femtilapp.

Så fota på, släng det som blir för dåligt och visa toppbilderna här t.ex. :)
 
KnockOnWood skrev:
Det går ju an att experimentera sig fram nu, när bilderna bara är några bits eller bytes i ett minne.

Värre var det förr när en 36 bilders diarulle kostade en femtilapp.
För bara filmen ja... Sedan kostade väl framkallningen ytterligare en femtilapp om jag minns rätt. Huga, när man kom hem efter en fototripp med 10 diarullar sved det i plånboken :) Men det var det värt när man slängde upp dem på ljusbord sen. Grym känsla i en rulle E100VS eller Velvia 50.
 
Så. Nu var jag uppe från operation. Uppe på rummet igen. Gillar inte söka när de grövre i halsen-munnen-mäsan på mig så jag bad om att få lugnande innan. Fick en stesolid (?). Efter 30 min hade inte den gjort någon skillnad. För van vid piller tyvärr. Inte bra. Fick en kanyl istället och de skulle spruta i lite dels disorienterde men också lugnande. Märkte ingen skillnad av första dosen. Efter den andra toksomnade jag.
Blev nästan nedsövd. Så jag sov igenom allt. Perfekt :)
Verkar fungera ok.
Kan andas lättare. Får igenom mycket mer luft genom näsa / mun. Det gör at jag kan prata bättre och talventilen börjar äntligen fungera. En talventilen sitter längst ut på tracken. När jag andas in så är det inget motstånd. Men det går inte andas ut genom den utan det måste jag göra vis stämbanden. Så jag kan prata nästan som innan op utan att behöva hålla för ett finger framför trackhålet som jag gjorde innan.
Den vanliga ventilen aka näsan. Släpper igenom luft åt båda håll samt minskar fuktförlusten.

ImageUploadedByTapatalk1374484152.331480.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1374484208.662824.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Talventilen är till vänster man kan se backmembramet på bilden den ligger ner. Den högra är min näsa

Nu ska ja ut och se om jag kan andas när det är lite varmt.

Klar förbättring i alla fall! Tummarna upp!

Mvh Stefan
1 dag till frihet.
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Härligt att höra! :) (y)
 
Verkligen skönt att höra:)
 
Har just talat i telefon med både fru och pappa. Gick jättebra. Så länge jag tänkte på att inte prata snabbt och vara tydlig! Men ändå. Vilken skillnad mot innan.
 
  • Gilla
least och 6 till
  • Laddar…
Och nu har jag varit ute i 45 min i full sol. Var lite trött i talet efter. Men andningen gick bra! Va skönt! Nu känns det som att jag kan stärka mig inför nästa operation och bromsmedicinen. Det var ju därför jag gjorde denna track operationen. Först idag jag känner att det varit värt det. Tyvärr förlorat 3kg vikt. Tråkigt att maten är så dålig/små portioner. Tur att jag haft med egen mat. Den har hjälpt mycket. Ser fram.mot att få sova bredvid min fru en hel natt i morgon. Det har jag inte gjort på länge pga mina snarkningar. Hon går över till gästrummet direkt jag somnat.
Längtar hem. Det är ett tecken på att jag är redo att åka hem.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.