Visst, så länge man inte bryr sig om när man har energi.

Men det är ju konstigt att det krävs subventioner dessutom.
 
  • Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
Jag tror också att systemeffekterna underskattas i sådana rapporter. Men kan vi nyttja fritt tillgänglig energi till låg kostnad är det förstås fantastiskt. Och eftersom att energibehovet är som störst dagtid tror jag att solenergi kommer att ha sin plats.

Det kommer kanske aldrig bli en viktig del i det svenska elsystemet, men hela jorden behöver förstås billig, effektiv energi, så för solstarkare platser – absolut.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror också att systemeffekterna underskattas i sådana rapporter. Men kan vi nyttja fritt tillgänglig energi till låg kostnad är det förstås fantastiskt. Och eftersom att energibehovet är som störst dagtid tror jag att solenergi kommer att ha sin plats.

Det kommer kanske aldrig bli en viktig del i det svenska elsystemet, men hela jorden behöver förstås billig, effektiv energi, så för solstarkare platser – absolut.
Ja, elförbrukning är relativt hög även sommartid ( ca 65 % jämfört med dec-jan), dessutom så producerar både vind, vatten och kärnkraft mindre under sommaren.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Finns det något exempel där solceller, över tid, inte har återbetalat sig? Var hos min bror precis som säger att de inte fått någon elräkning på 2 månader, och tom har sålt el.

Nej, jag är ingen hemlig säljare av solceller. Men har jag inte rätt i mitt tankesätt?
Tyvärr så kan det inte stämma då man måste betala alla fasta avgifter, leveransavgifter för elen på natten mm.
Jag har sammanlagt 33 kW solceller på min gård och vi går plus bara under juni-juli.
Kul när man köper 1.000 kWh och säljer 3.000 kWh en sommarmånad till Vattenfall (förbrukar då också ca 2.000 kWh egen el själv) så får man ändå betala ca 900 kr till dom den månaden. Dock kommer det 60 öre i skattereduktion på deklarationen för varje såld kWh så då blir det lite mera plus på sommaren
 
  • Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, jag menar att sådana som du är helt renons på förmågan att jämföra storheter.

Kärnkraft är det i särklass säkraste kraftslaget vi har. Alla de andra dödar med säkerhet ett stort antal människor på löpande band. Ändå jagar ni skuggor. Det är sorgligt.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som @fsn skriver är inte sol och vind de faktiska alternativen till kärnkraft, men även de dödar mångdubbelt fler än kärnkraften per producerad energienhet. I allt från tillverkning till att installatörer ramlar av tak och slår ihjäl sig. Se länken @pacman42 delade för närmare detaljer.

Storskalig kärnkraft är helt enkelt det säkraste sättet vi känner till att producera el på. Även om man inkluderar de säkerhetsmässigt undermåliga gamla sovjetiska kraftverken.
 
F
B Broker skrev:
Tyvärr så kan det inte stämma då man måste betala alla fasta avgifter, leveransavgifter för elen på natten mm.
Jag har sammanlagt 33 kW solceller på min gård och vi går plus bara under juni-juli.
Kul när man köper 1.000 kWh och säljer 3.000 kWh en sommarmånad till Vattenfall (förbrukar då också ca 2.000 kWh egen el själv) så får man ändå betala ca 900 kr till dom den månaden. Dock kommer det 60 öre i skattereduktion på deklarationen för varje såld kWh så då blir det lite mera plus på sommaren
Jag vet inte om jag missförstod dig, men vi är nöjda med vår investering. Vi har en mindre solcellsanläggning på 8 kW på vår gård sedan tre år tillbaka. Överskottet under sommarmånaderna gör att vår elleverantör inte ger oss någon räknlng från maj - november. Däremot nätägaren (Vattenfall) vill fortfarande ha betalt som vanligt. De ger visserligen också en liten slant för utlevererad energi men den är mest symbolisk. Däremot blir det ett antal tusenlappar från skattemyndigheten.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, jag menar att sådana som du är helt renons på förmågan att jämföra storheter.

Kärnkraft är det i särklass säkraste kraftslaget vi har. Alla de andra dödar med säkerhet ett stort antal människor på löpande band. Ändå jagar ni skuggor. Det är sorgligt.
:crysmile:
 
F frasen_36 skrev:
Jag vet inte om jag missförstod dig, men vi är nöjda med vår investering. Vi har en mindre solcellsanläggning på 8 kW på vår gård sedan tre år tillbaka. Överskottet under sommarmånaderna gör att vår elleverantör inte ger oss någon räknlng från maj - november. Däremot nätägaren (Vattenfall) vill fortfarande ha betalt som vanligt. De ger visserligen också en liten slant för utlevererad energi men den är mest symbolisk. Däremot blir det ett antal tusenlappar från skattemyndigheten.
Jag är också nöjd med min investering och om ni har olika leverantörer så blir det ju inga faktura från elleverantören om ni klarar er med egen el. Problemet är ju att nätägaren har monopol och kan svina hur mycket som helst med sina fasta avgifter vilka verkar höjas varje år. Kul med sol el speciellt så här års när en bra dag så levererar vår anläggning runt 200 kWh.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi fick några hundra kronor i överskott för helåret 2020 inklusive allt förutom den fasta kostnaden för att vara ansluten till elnätet. Har en ganska liten anläggning som inte var jättebillig per kWp, men det blir ändå en avkastning på 9%.
För 2021 är elpriserna höga, nu i juli rentav jättehöga på vardagar mitt på dagen när solen skiner. Om snittpriserna för första halvåret är samma andra halvåret blir det 10,5-11% avkastning för 2021.
Stapeldiagram som visar tim-för-tim elproduktion från solceller den 14 juli 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu får man lätt 15-35% bättre avkastning än jag tack vare lägre investeringskostnad per kWp.
 
När jag har räknat på solpaneler så har det inte varit lönsamt. Dvs det har varit lång payofftid. Säg 14 år eller så.
Dock har jag inte räknat med några subventioner. Sådana lär korta ned payofftiden.
Sedan beror det på vad det är för elpris (ungefär) när man räknar. Och hur mycket reparationer man skall räkna med. Växelriktare är ju något som kan behöva bytas ibland.

Men det kanske är som någon ovan skrev. Ca 9 år om man gör (nästan) allt jobbet själv.
Behöver man optimerare för att hantera skuggning så går nog payofftiden upp.
 
Det finns inga garantier för att man ska kunna sälja el sommartid framöver.
Det är rentav osannolikt då vi är på väg mot överskott.
Det är också paradoxalt att elpriset är så högt just nu.
Pressa er leverantör att skriva 25årskontrakt på elköp :)
det är beräknad livslängd på anläggningen och de säger i reklamen att det ska bli en lysande affär
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, jag menar att sådana som du är helt renons på förmågan att jämföra storheter.

Kärnkraft är det i särklass säkraste kraftslaget vi har. Alla de andra dödar med säkerhet ett stort antal människor på löpande band. Ändå jagar ni skuggor. Det är sorgligt.
Du vill tydligen bara missförstå och blanda ihop vitt skilda begrepp. Arbetsplatsolyckor sker när man bygger reaktorer också. Kärnkraft tycker jag är bra OM det inte vore för att den lämnar över resterna "skuggorna" till framtiden och de efterlevande. Jag har INTE sagt att det är den lilla summan av 1000-tals strålskadade från t.ex. Chernobyl jag bryr mig om. Det händer nog inte igen.. Håll isär begreppen!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Läsvärd ledare om vindkraften.

[länk]
Kvällstidningar..:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.