Det går bra att sätta det bakom kylskåpet, men ofta är det ont om plats bakom kylskåpet och då brukar man placera det ovanför kylskåpet.
Har du plats så skjut inte in skåpet helt mot väggen, så får du bättre kylning på skåpet.
Har du plats så skjut inte in skåpet helt mot väggen, så får du bättre kylning på skåpet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 999 inlägg
Hör gör man i så fall med inbyggnadskylskåp i skåp?
Så om man t.ex. ska sätta in kyl+frys med fast monterade överskåp ovanför (10-12 cm mellan överkant kyl och underkant skåp), så ska man alltså inte sätta uttaget i mitten under skåpen, utan ta upp hål och sätta uttaget inuti ett av skåpen, så att man kan komma åt det utan att dra ut kyl/frys?
Om överskåpen inte går ända upp till taket och om det är tillräckligt lång sladd på kyl/frys så kan man sätta uttaget *ovanför* skåpet. Det ska ju ändå finnas en luftspalt från kylen upp där (för att man ska vara säker på att det samlas allergifrämjande brandfarligt damm bakom kylen...)
Jag frågade behörig elektriker om exakt detta då jag tog bort överskåpen och inte ville se uttagen. Inga problem. De stängde hålet, borrade nytt ca 30 cm ner med nytt uttag och sen tapet över det gamla. Blev skitbra
Brytare? Du tänker att man sätter uttaget bakom kyl/frys och sedan har en brytare längre upp, i eller bakom skåpet? Det låter ju snyggare, vad ska man ha för brytare i så fall?elmont skrev:
Ett tips om man tar bort bakstycket på ett överskåp är att åtminstone montera nån slags list eller några centimeter avsågat bakstycke längst ner baktill i skåpet så att småsaker inte trillar ner bakom...
Såhär blev det i vårt nybyggda kök.
Uttaget skymtar inne i överskåpet. Sitter på 2 meters höjd tror jag.
Har man inte överskåp vill man troligen slippa slippa uttag ovan kyl/frys misstänker jag, då får man kanske lov att sätta det bakom kylen, med risk att det tar i och kylen inte går att trycka in hela vägen ...
Men jag har en fundering om detta uttag i mitt överskåp.
Det ska sen monteras en tunn vit masonitskiva inne i överskåpet. Den förs in underifrån i skåran i stommen som skymtar i bilden. (Dvs kylen måste vara utdragen vid montaget av skivan.)
Jag kan låta kontakten vara dold där bakom, men jag kan också ta upp ett hål i skivan så kontakten syns och kan sättas in/dras ur utan att skivan behöver demonteras.
Är ett sådant hål ett måste eller bara ett bör?
Uttaget skymtar inne i överskåpet. Sitter på 2 meters höjd tror jag.
Har man inte överskåp vill man troligen slippa slippa uttag ovan kyl/frys misstänker jag, då får man kanske lov att sätta det bakom kylen, med risk att det tar i och kylen inte går att trycka in hela vägen ...
Men jag har en fundering om detta uttag i mitt överskåp.
Det ska sen monteras en tunn vit masonitskiva inne i överskåpet. Den förs in underifrån i skåran i stommen som skymtar i bilden. (Dvs kylen måste vara utdragen vid montaget av skivan.)
Jag kan låta kontakten vara dold där bakom, men jag kan också ta upp ett hål i skivan så kontakten syns och kan sättas in/dras ur utan att skivan behöver demonteras.
Är ett sådant hål ett måste eller bara ett bör?