Z Zodde skrev:
Du påstod man kunde dölja saker i RR, vilka saker har man dikt i 2022?

””Så kraftigt ökade intäkter kan ju pumpas in i en massa saker utan att det syns på resultaträkningen.”
Fast nu har jag skrivit vad jag menade med det. Läs igen.
 
K karlmb skrev:
Fast nu har jag skrivit vad jag menade med det. Läs igen.
Man kan inte dölja vinster genom att plöja ner dem i olönsamma projekt.
Har du ändrat dig å insett du hade fel är det bra!(y)
 
K karlmb skrev:
Fast nu har jag skrivit vad jag menade med det. Läs igen.
Du påstod det var sista raden i RR som betyder något.
Bara nybörjare tror det.
Det är EBITDA som analytikerna/ investerare ser på. Plus guidning om framtiden
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Man kan inte dölja vinster genom att plöja ner dem i olönsamma projekt.
Har du ändrat dig å insett du hade fel är det bra!(y)
Man döljer ju dem genom slutsatser som du torgför. Att de minsann inte fått något kraftigt förbättrat resultat pga elpriserna.
Läser man bara "sista raden " EBITDA som du så syns ju inte de olönsamna delarna alls.
 
K karlmb skrev:
Man döljer ju dem genom slutsatser som du torgför. Att de minsann inte fått något kraftigt förbättrat resultat pga elpriserna.
Läser man bara "sista raden " EBITDA som du så syns ju inte de olönsamna delarna alls.
Man väljer ju själv som bolag hur och när man redovisar "orealiserade förluster".
Sen är då Vattenfall ett statligt bolag och det är då staten som investerar i bolaget.
Förhoppningsvist så byter man styrelse under våren så kan det bli ordning på Vattenfall igen, bara att göra tvärtemot vad de röd-gröna gjorde 2014!.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Man döljer ju dem genom slutsatser som du torgför. Att de minsann inte fått något kraftigt förbättrat resultat pga elpriserna.
Läser man bara "sista raden " EBITDA som du så syns ju inte de olönsamna delarna alls.
”Olönsamma delar ” har inte nån specifik plats i RR…
Om du sålt el med leverans i 2024 för 40öre som idag prisas till 50öre måste man ta upp en torsk på 10öre.
Det må till ett Enkelt exempel för att ev. kunna få dig att förstå
 
P paralun skrev:
Man väljer ju själv som bolag hur och när man redovisar "orealiserade förluster".
Sen är då Vattenfall ett statligt bolag och det är då staten som investerar i bolaget.
Förhoppningsvist så byter man styrelse under våren så kan det bli ordning på Vattenfall igen, bara att göra tvärtemot vad de röd-gröna gjorde 2014!.
”Man väljer ju själv som bolag hur och när man redovisar "orealiserade förluster".


Nej, det gör man inte. Finns klara regler i ABL
 
Z Zodde skrev:
”Man väljer ju själv som bolag hur och när man redovisar "orealiserade förluster".


Nej, det gör man inte. Finns klara regler i ABL
Inte vad jag har läst, mycket stora friheter när och hur det redovisas men nu ska ju regeringen/staten ta greppet igen över Vattenfall! (så då är jag nöjd!)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Inte vad jag har läst, mycket stora friheter när och hur det redovisas men nu ska ju regeringen/staten ta greppet igen över Vattenfall! (så då är jag nöjd!)
Visa var du läst???

VF följer exakt samma lagar som alla andra AB. Att staten är ägare har noll betydelse

I ditt resonemang skulle många konkursmässiga bolag kunna köra vidare och låtsas allt var tipptopp.

Grunden i all redovisning är försiktighetsprincipen

”Försiktighetsprincipen innebär att företaget ska beakta den osäkerhet som oundvikligen är förknippad med många händelser och omständigheter (2 kap. 4 § första stycket 3 ÅRL). Innebörden är att tillgångar och intäkter inte får överskattas samt att skulder och kostnader inte får underskattas.”

Enkelt: en förlust redovisas när den upptäcks, en vinst när den realiseras.
 
Redigerat:
  • Wow
paralun
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Man döljer ju dem genom slutsatser som du torgför. Att de minsann inte fått något kraftigt förbättrat resultat pga elpriserna.
Läser man bara "sista raden " EBITDA som du så syns ju inte de olönsamna delarna alls.
”Läser man bara "sista raden " EBITDA som du så syns ju inte de olönsamna delarna alls

Ta reda på vad EBITDA betyder så inser du att det absolut inte kan vara ”sista raden”
 
Z Zodde skrev:
”Olönsamma delar ” har inte nån specifik plats i RR…
Om du sålt el med leverans i 2024 för 40öre som idag prisas till 50öre måste man ta upp en torsk på 10öre.
Det må till ett Enkelt exempel för att ev. kunna få dig att förstå
Säger du det? Men samtidigt så hade jag fel när jag skrev att de inte syns där :crysmile::crysmile::crysmile:
 
Z Zodde skrev:
”Läser man bara "sista raden " EBITDA som du så syns ju inte de olönsamna delarna alls

Ta reda på vad EBITDA betyder så inser du att det absolut inte kan vara ”sista raden”
Vi har redan avklarat på två olika sätt vad jag menade med sista raden. Du kommer ingenstans med dina idiotförklaringar. Utom att de osynliga kläderna blir tydliga på dig.
 
G
D djac skrev:
Ta bort alla subventioner mellan källa och pump, redan det kommer vara mer än nog, skulle produkten fortfarande efterfrågas så kan man börja belägga den med påslag för dess konsekvenser, efter det kommer det vare sig behövas eller vara möjligt att lägga på skatt, det skulle vara game over.
Extremt otydligt svar på min fråga. Någon stans kring 20 000TWh el produceras från fossila bränslen per år. Sen tillkommer värmeproduktion, metall hantering osv som också till största del använder fossila bränslen. Sen transporter, flyg, sjö och väg.
Hur ska vi i Sverige lösa det?
 
D
G OMathson skrev:
Extremt otydligt svar på min fråga. Någon stans kring 20 000TWh el produceras från fossila bränslen per år. Sen tillkommer värmeproduktion, metall hantering osv som också till största del använder fossila bränslen. Sen transporter, flyg, sjö och väg.
Hur ska vi i Sverige lösa det?
Var menar du att vi framställer all denna el från fossilt, antar att du menar Sverige?
 
G
D djac skrev:
Var menar du att vi framställer all denna el från fossilt, antar att du menar Sverige?
Nej, inte i Sverige, på jorden per år. Som du vet är CO2 ett internationellt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.