Oavsett om Spanien och Portugal skiljer sig från Sverige gällande gas och el så har de nått en överenskommelse, självklart har alla länder sina egna förutsättningar vad gäller produktion och distribution av olika energislag.

och varför har el varit för billig? Det förstår jag inte?
Eller ska marginaler på producerad MWh vara omänskligt hög och inte skälig, nu tänker jag på våran svenska produktion.

Men jag förstår att försvarar modellen..
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Oavsett om Spanien och Portugal skiljer sig från Sverige gällande gas och el så har de nått en överenskommelse, självklart har alla länder sina egna förutsättningar vad gäller produktion och distribution av olika energislag.

och varför har el varit för billig? Det förstår jag inte?
Eller ska marginaler på producerad MWh vara omänskligt hög och inte skälig, nu tänker jag på våran svenska produktion.

Men jag förstår att försvarar modellen..
Så du tror att det skulle vara lika lätt för Sverige att komma fram till en överenskommelse som låter oss begränsa exporten? När det några inlägg upp i den här tråden finns en länk till en nyhetsartikel som berättar att EU har sagt nej till exakt detta.

Jag har aldrig hävdat att el är för billigt, jag sade "energi". Det är ett faktum, och beror på att externaliteter inte prisas in, främst syftar jag på dem som rör miljön, såklart. Vare sig det handlar om co2-utsläpp från bensin i en bil, eller hur ett vind/vatten-kraftverk påverkar sin närmiljö så är dessa kostnader inte (i sin helhet) inräknade i priset, vilket gör det för lågt.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, men inte genom regler och undantag, utan genom att fysiskt begränsa exportmöjligheterna (”råka” förlägga underhåll och därmed avstängning av anläggningarna vintertid t.ex.)
Om man verkligen vill förhandla, och inte bara skylla på systemet, så går det naturligtvis.
Men vi har ju skit i ledningen.
Från artikeln om SVKs försök, https://www.svd.se/a/l337kG/svenska-kraftnat-far-baklaxa-av-eu
"Svenska kraftnät har i sitt begärda undantag pekat på att elen tagit nya vägar de senaste åren och att myndigheten därför måste dra ner på kapaciteten för att garantera stabiliteten i elnäten."
Motiveringen är naturligtvis tunn och otillräcklig.
Det måste ju till en politisk motivering som pekar på masskonkurser och folk som måste gå från hus o hem.
Men se, det bidde 50 öre till SE3 istället... https://www.dagensps.se/varlden/energi/el-besvikelsen-i-sodra-sverige-kan-inte-vara-allt/
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så du tror att det skulle vara lika lätt för Sverige att komma fram till en överenskommelse som låter oss begränsa exporten? När det några inlägg upp i den här tråden finns en länk till en nyhetsartikel som berättar att EU har sagt nej till exakt detta.

Jag har aldrig hävdat att el är för billigt, jag sade "energi". Det är ett faktum, och beror på att externaliteter inte prisas in, främst syftar jag på dem som rör miljön, såklart. Vare sig det handlar om co2-utsläpp från bensin i en bil, eller hur ett vind/vatten-kraftverk påverkar sin närmiljö så är dessa kostnader inte (i sin helhet) inräknade i priset, vilket gör det för lågt.
Och då har du inte läst för ett antal inlägg sedan att avtal inte är ”förevigt” de går alltid att omförhandla vilket skulle kunna vara till vår fördel.

Sedan anser jag sedan länge att har vi överskott på el kan det exporteras men med ett påslag, dvs ett högre pris än den nationella.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det är inte så frihandel fungerar.
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
Och vad gäller för billig energi, ska vi skatta sönder landet ännu mer än vad det redan är?

Titta bara på en köpt KWh vad som läggs på där!
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Nä, och jag anser inte att vi ska ha frihandel på el heller för det fungerar inte
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Och då har du inte läst för ett antal inlägg sedan att avtal inte är ”förevigt” de går alltid att omförhandla vilket skulle kunna vara till vår fördel.

Sedan anser jag sedan länge att har vi överskott på el kan det exporteras men med ett påslag, dvs ett högre pris än den nationella.
Då måste vi ju acceptera motsatsen, dvs. när i har brist i Sverige så får vi välja mellan nersläckning eller betala priset som kringliggande länder vill ha .. Tror du att de kommer att passa på att ta igen det extra de betalade till oss eller? Garanterat ...
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte så frihandel fungerar.
Det är heller inte så som du tror, som politken emellan länder fungerar.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Jo, det fungerar.
Faktum är att vi har låga energipriser. Det är fullt rimligt att de går upp.
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Då måste vi ju acceptera motsatsen, dvs. när i har brist i Sverige så får vi välja mellan nersläckning eller betala priset som kringliggande länder vill ha .. Tror du att de kommer att passa på att ta igen det extra de betalade till oss eller? Garanterat ...
Har du svårt att fatta att det hela med frihandel också påverkas hur MKT KABEL det ligger över gränserna?
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, det fungerar.
Faktum är att vi har låga energipriser. Det är fullt rimligt att de går upp.
De har gått upp många ggr om. Tidigare har man pressat upp dem undan för undan med skatter o pålagor av miljöskäl sades det. Och det har fungerat, konsumtionen har gått ned, långt mkt mer än tex Tyskland har minskat sin gaskonsumtion för uppvärmning i hemmen tex.
Nu, när vi fått 5 ggr högre priser än förra deccenniets all time high, sitter plasliberaler som du och tycker det är rimligt. Du är ju patetisk.
 
  • Gilla
RalleB och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu har du hittat på en egen definition av ”otillbörlig marknadsstörning”

Att förutsättningar snabbt förändras är något som kan hända. Det är många inom service som nu har fått helt andra tuffare förutsättningar. Men var är otillbörligt i det?
Om du över en natt slår undan benen för massor av tung industri (+ enskilda konsumenter) tycker du det är marknaden....
Du vet ju inte ett skit om näringslivet.
 
Ja, det är marknaden. Blir det en störning så får marknaden den reaktionen. Det beror inte på ”otillbörlig marknadspåverkan”
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Då måste vi ju acceptera motsatsen, dvs. när i har brist i Sverige så får vi välja mellan nersläckning eller betala priset som kringliggande länder vill ha .. Tror du att de kommer att passa på att ta igen det extra de betalade till oss eller? Garanterat ...
Absolut, de timmar eller dygn som vi har elbrist så får vi betala en dyrare avgift, inget konstigt med det.

Tittar man på hur mycket vi exporterar och importerar så är det en enorm skillnad, då vi i princip exporter året runt.

Tittade i förmiddags då exporterade vi 5000MW vilket var en tredje del av vår egna användning.

Tror ni EU är med och betalar när en generator på ett vattenkraftverk behöver repareras?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.