S sandos skrev:
Det jag ställer mig frågande till är hur det förhåller sig till den minskning som skett innan. Vi har ingen stor gasanvändning som behöver konverteras till el i industrin tex.?

Fossilfria bränslen känns ju oerhört oklart om vad som kommer ske, batterier kontra "elbränslen". Mycket pekar väl snarare på batterier idag och inte bränslen, bortsett riktiga "tunga" applikationer: skepp, flygplan. Batterier kräver ju också el såklart, men oftast är det mer effektivt i alla fall?
jo, den nedåtgående trenden vi sett de senaste tjugo åren antas brytas snabbt efter en plötslig, nyvaken insikt om att vi nog måste göra något kraftfullt åt växthusgaserna, varför människan måste raskt sluta bränna upp fossila ämnen

Sverige importerar en del naturgas, och järn- och stålindustrin använder kopiösa mängder kol/koks och gasol – det brukar väl heta att enbart SSAB i Oxelösund och Luleå står för 11% av hela Sveriges CO2-utsläpp

så i Sverige så är det främst användningen av kol & koks som kommer försvinna

gas används också i industriella processer, som att framställa vätgas, ammoniak

den näst största utsläpparen av CO2 i Sverige lär vara avfallsförbränning (i kraftvärmeverken), där SD-avtalet säger att man ska "se över avfallsförbränningsskatter för att skapa bättre förutsättningar för kraftvärmen"
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Inre norrland har ju fått reducerad energiskatt i 20år - säket billigare ved och defenitiv lägre reavinstbeskattning för boendet.

Dom har också sluppit betala 2-3000kr i elräknimg per månad nu i sommras.
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Du har säkert rätt men det är inte det man hör på radio/tv
Reducerad elskatt i Norrland? Är det de 2-3 örena per kWh som vissa norrlands kommuner får så är det rätt?
Har du tänkt på att det krävs mer energi för att hålla varmt i kallare klimat vilket är dyrare i Norrland än i södra Sverige.

Billigare ved stämmer säkert men återigen relativt vadå? Har man egen skog är det ju gratis men det har inte jag utan måste köpa ett billass om året vilket inte är billigt men allting är ju relativt.

Billigare reavinstbeskattning är ju helt fel. Vi har samma reavinstskatt i hela avlånga landet.

2000-3000 kr mindre på elräkningen nu i somras och hur vet du det?

Har du tänkt på att vi i Norrland bor längre ifrån jobbet och inte kan utnyttja kollektivtrafik vilket gör våra transporter mycket dyrare med dessa bränslepriser.
Vi får ingen kompensation av staten för det så det går nog åt dessa 2-3000 kronorna med råge.

Nu visar det sig att bara elområden 3 och 4 får statligt stöd för sin elförbrukning.
Vart finns det statliga stödet till norrlänningar för de höga bränslepriserna som slår hårt mot alla häruppe i glesbygden.

Det tänkte du inte på? eller ?
 
Å Ådi88 skrev:
Reducerad elskatt i Norrland? Är det de 2-3 örena per kWh som vissa norrlands kommuner får så är det rätt?
Har du tänkt på att det krävs mer energi för att hålla varmt i kallare klimat vilket är dyrare i Norrland än i södra Sverige.

Billigare ved stämmer säkert men återigen relativt vadå? Har man egen skog är det ju gratis men det har inte jag utan måste köpa ett billass om året vilket inte är billigt men allting är ju relativt.

Billigare reavinstbeskattning är ju helt fel. Vi har samma reavinstskatt i hela avlånga landet.

2000-3000 kr mindre på elräkningen nu i somras och hur vet du det?

Har du tänkt på att vi i Norrland bor längre ifrån jobbet och inte kan utnyttja kollektivtrafik vilket gör våra transporter mycket dyrare med dessa bränslepriser.
Vi får ingen kompensation av staten för det så det går nog åt dessa 2-3000 kronorna med råge.

Nu visar det sig att bara elområden 3 och 4 får statligt stöd för sin elförbrukning.
Vart finns det statliga stödet till norrlänningar för de höga bränslepriserna som slår hårt mot alla häruppe i glesbygden.

Det tänkte du inte på? eller ?
Pengarna kommer ifrån svenska kraftnät och är en återbetalning av en del av flaskhalsavgifterna främst från elområde 2 till 3. Det är alltså enbart de som förbrukat el i elområde 3 och 4 som har betalat in dessa pengar. Det handlar alltså om en delåterbetalning.

Tycker du verkligen att de som inte betalat dessa avgifter ändå ska få "tillbaka" pengar?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
G
Å Ådi88 skrev:
Reducerad elskatt i Norrland? Är det de 2-3 örena per kWh som vissa norrlands kommuner får så är det rätt?
Har du tänkt på att det krävs mer energi för att hålla varmt i kallare klimat vilket är dyrare i Norrland än i södra Sverige.

Billigare ved stämmer säkert men återigen relativt vadå? Har man egen skog är det ju gratis men det har inte jag utan måste köpa ett billass om året vilket inte är billigt men allting är ju relativt.

Billigare reavinstbeskattning är ju helt fel. Vi har samma reavinstskatt i hela avlånga landet.

2000-3000 kr mindre på elräkningen nu i somras och hur vet du det?

Har du tänkt på att vi i Norrland bor längre ifrån jobbet och inte kan utnyttja kollektivtrafik vilket gör våra transporter mycket dyrare med dessa bränslepriser.
Vi får ingen kompensation av staten för det så det går nog åt dessa 2-3000 kronorna med råge.

Nu visar det sig att bara elområden 3 och 4 får statligt stöd för sin elförbrukning.
Vart finns det statliga stödet till norrlänningar för de höga bränslepriserna som slår hårt mot alla häruppe i glesbygden.

Det tänkte du inte på? eller ?
Jag känner flera i norrland som har mindre än 2km till jobbet, flera andra tjänstebil eller förmånsbil. Några har ett par mil utan kollektivtrafik och ingen tjänstebil.
Känner även flera runt Stockholm som har väldig många mil utan tjänstebil.
Trist att polarisera och sätta landsände mot landsände. Finns alltid olikheter som medför orättvisor. Bilavdraget skulle väl öka något i alla fall? Lagfartsskatt, pantbrevskatt och reavinsskatt kostar mycket mer runt Stockholm än i tex Luleå.
 
C cbrolin skrev:
Pengarna kommer ifrån svenska kraftnät och är en återbetalning av en del av flaskhalsavgifterna främst från elområde 2 till 3. Det är alltså enbart de som förbrukat el i elområde 3 och 4 som har betalat in dessa pengar. Det handlar alltså om en delåterbetalning.

Tycker du verkligen att de som inte betalat dessa avgifter ändå ska få "tillbaka" pengar?
Om det är en återbetalning till de som betslat effektavgifter bör det gå iväg en del till Tyskland och Danmark också då.
 
G OMathson skrev:
Jag känner flera i norrland som har mindre än 2km till jobbet, flera andra tjänstebil eller förmånsbil. Några har ett par mil utan kollektivtrafik och ingen tjänstebil.
Känner även flera runt Stockholm som har väldig många mil utan tjänstebil.
Trist att polarisera och sätta landsände mot landsände. Finns alltid olikheter som medför orättvisor. Bilavdraget skulle väl öka något i alla fall? Lagfartsskatt, pantbrevskatt och reavinsskatt kostar mycket mer runt Stockholm än i tex Luleå.
Självklart kan det vara så att det finns också personer södra sverige som har långa avstånd till jobbet. Men i glesbygden speciellt i Norrland är det många fler.
Dessutom är det så att vi har färre arbetsgivare med lägre löner som gör att bränslekostnader blir mer kännbart.
För mig är reavinstskatten 30% oavsett din hemvist i detta land. Har du en annan procentsats så redovisa den?
Den infaller också endast vid vinster vid försäljning av hus, aktier osv.
Det är ju ingen skatt som drabbar den som inga vinster har.

Lagfartskatt eller stämpelskatt är en procentskatt på 1,5% och gäller hela sverige.

Pantbrevsavgiften är 2% på lånebeloppet vilket också är en avgift som gäller hela sverige.

Så dessa procentsatser är lika i hela Sverige men du kanske tänker på beloppet som skatten blir men det har med värdet på fastigheten eller storleken på lånet.
 
D Daniel 109 skrev:
Om det är en återbetalning till de som betslat effektavgifter bör det gå iväg en del till Tyskland och Danmark också då.
Flaskhalsavgifter trodde jag det hette. Det borde heta så i alla fall. Men, ja de borde rimligtvis också kompenseras.
 
C cbrolin skrev:
Flaskhalsavgifter trodde jag det hette. Det borde heta så i alla fall. Men, ja de borde rimligtvis också kompenseras.
Ursäkta, jag skrev fel. Vi har fel båda två, kapacitetsavgifter är det de heter. Det vet jag ju, jag vet inte vad jag fick effektavgifter ifrån.
:oops:
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Norrlänningar bör investera i elbilar, och pga. de låga elpriserna är det extra förmånligt för er. Ok, för en del funkar inte elbil och de är för dyra. Men det kommer nog fortfarande vara väldigt smart med elbil om man pendlar långt.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Nån som fortfarande tror att det är möjligt att begränsa exporten för att trycka ner priset i Sverige?
Ja, EU är INTE "pappa" till Sverige, vi är nettobetalare och bör absolut kunna förhandla till oss ett vettigt avtal, det är nog inte lätt men det finns inte någon naturlag som hindrar.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Nån som fortfarande tror att det är möjligt att begränsa exporten för att trycka ner priset i Sverige?
Ja, men inte genom regler och undantag, utan genom att fysiskt begränsa exportmöjligheterna (”råka” förlägga underhåll och därmed avstängning av anläggningarna vintertid t.ex.)
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
G
B b8q skrev:
Ja, men inte genom regler och undantag, utan genom att fysiskt begränsa exportmöjligheterna (”råka” förlägga underhåll och därmed avstängning av anläggningarna vintertid t.ex.)
Eller ändra skattesystemet för el i Sverige. Blir elen mindre dyr i Sverige så används mer här och mindre exporteras. Indirekt är den svenska exporterade elen redan ca 30% billigare för en tysk/dansk jämfört med en skåning pga sek/euro dkr.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, men inte genom regler och undantag, utan genom att fysiskt begränsa exportmöjligheterna (”råka” förlägga underhåll och därmed avstängning av anläggningarna vintertid t.ex.)
Intressant... Danskarna kanske tänker samma då, och lägger underhåll av på/avfart till öresundsbron vid samma tillfällen?
Tyskarna och polackerna kanske måste ägna sig åt hamnunderhåll samtidigt med?
Bara blockerar all trafik nått halvår sådär?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.