G OMathson skrev:
Eller ändra skattesystemet för el i Sverige. Blir elen mindre dyr i Sverige så används mer här och mindre exporteras. Indirekt är den svenska exporterade elen redan ca 30% billigare för en tysk/dansk jämfört med en skåning pga sek/euro dkr.
Energi är generellt sett alldeles för billig, det låter mindre smart att öka konsumtionen i onödan...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Energi är generellt sett alldeles för billig, det låter mindre smart att öka konsumtionen i onödan...
"I onödan" ? Är det bättre att företag och privatpersoner går i konkurs? All produktion flyttas till Kina?
Energi är välstånd och kan aldrig bli för billigt, vi ska naturligtvis ta hänsyn till klimat och miljö sammtidigt därför blir inte energin billig.
 
  • Gilla
RalleB och 2 till
  • Laddar…
Om som Dan tycker att vi kan eller ska skapa regler eller undantag så borde väl Sverige också tvingas att ta bort monopolet på alkohol som ett exempel, då ska de som har butiker kunna sälja alkohol, Ica, Coop mfl.

Varför ska det vara undantaget?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G
J Jeppson skrev:
Om som Dan tycker att vi kan eller ska skapa regler eller undantag så borde väl Sverige också tvingas att ta bort monopolet på alkohol som ett exempel, då ska de som har butiker kunna sälja alkohol, Ica, Coop mfl.

Varför ska det vara undantaget?
Och snus, danska sommarstugor, elzoner i alla andra eu länder, samma momssatser, samma reavinst system på fastigheter, samma mini löner osv osv
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Och snus, danska sommarstugor, elzoner i alla andra eu länder, samma momssatser, samma reavinst system på fastigheter, samma mini löner osv osv
Precis, antingen går vi ”all in” eller så ska alla medlemsländer ha rätten att skapa undantag
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Om som Dan tycker att vi kan eller ska skapa regler eller undantag så borde väl Sverige också tvingas att ta bort monopolet på alkohol som ett exempel, då ska de som har butiker kunna sälja alkohol, Ica, Coop mfl.

Varför ska det vara undantaget?
Vet inte riktigt vad du menar, men utveckla gärna.

G OMathson skrev:
Och snus, danska sommarstugor, elzoner i alla andra eu länder, samma momssatser, samma reavinst system på fastigheter, samma mini löner osv osv
Generellt sett är jag för harmonisering inom EU, ja.
 
Det är okay att ha undantag på vissa saker, som alkohol? Men att skapa undantag för el är inte okay?
Så uppfattade jag dig..
 
G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vet inte riktigt vad du menar, men utveckla gärna.



Generellt sett är jag för harmonisering inom EU, ja.
Ok, då tycker vi väldigt olika. Ta Rumänien där det bor dubbelt så många som i Sverige som exempel, ska vi ned till deras nivå på standard? Inom Eu är det väldigt stora skillnader på historia, kultur, förutsättningar, ekonomi, naturresurser osv. Det krävs tex mer värme för att överhuvudtaget överleva i norra Sverige än i Grekland. Det bör fortsättningsvis finnas olika regler i olika eu nationer annars kan ta bort länderna helt.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Det är okay att ha undantag på vissa saker, som alkohol? Men att skapa undantag för el är inte okay?
Så uppfattade jag dig..
För min del får politiker försöka "skapa" vilka undantag de vill, eller tror är lämpliga. Att tro att EU skulle gå med på att vi begränsar export för att manipulera priset neråt tror jag dock är dumt.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Energi är generellt sett alldeles för billig, det låter mindre smart att öka konsumtionen i onödan...
Kan inte hålla med om detta, tycker istället att priserna är uppåt väggarna för dyra, om man värmer normalt och kör normalt bör en 500 hundring i månaden täcka kostnaderna, ska man överdriva och köra pooler och bryta crypto osv visst då skulle det kunna vara dyrare men idag är priserna alltför hämmande. Inte ovanligt man hittar intressanta saker till salu på blocket men man kan aldrig handla eftersom det inte lönar sig att köra och det är samma när man ska sälja, den lokala marknaden är för liten så grejerna blir liggande i källaren, säkert inte bara jag som är i denna situation vilket leder till en massa onödig nyproduktion som ska skickas över hela världen. Nu ska folk dessutom sitta och frysa trots att vi har rejält effektiva luftvärmepumpar då priset blir kännbart även när dessa används. Förtillfället lägger jag runt 350 kr i månaden på bensin och har 16 grader inomhus vilket ändå inte räcker för att hålla sig till femhundringen som jag anser är maximalt acceptabelt. Det jag vill säga är att de höga priserna leder till underkonsumtion, det borde inte kosta en förmögenhet att sticka ut till stranden när vädret är fint till exempel eller låta barnen spela med riktiga grafikkort istället för inbyggt trams som helt enkelt ger undermåliga spelupplevelser.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För min del får politiker försöka "skapa" vilka undantag de vill, eller tror är lämpliga. Att tro att EU skulle gå med på att vi begränsar export för att manipulera priset neråt tror jag dock är dumt.
Det är knappast omöjligt, se på Spanien och Portugal, de har lyckats med just det så varför skulle inte vi kunna göra det? För att vi inte kan säga emot EU och är för tama?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Spanien, Portugal och Grekland är det ju synd om. Får dom inte ha några egna undantag så spricker deras statsbudget och vi måste pytsa in stödpengar.
 
  • Arg
gone_fishing
  • Laddar…
Spanien har nästa inga kopplingar till det europeiska elnätet.
 
G
D Daniel 109 skrev:
Spanien har nästa inga kopplingar till det europeiska elnätet.
Då KRÄVER jag som medlem i EU att de genast bygger det för sina pengar!
 
J Jeppson skrev:
Det är knappast omöjligt, se på Spanien och Portugal, de har lyckats med just det så varför skulle inte vi kunna göra det? För att vi inte kan säga emot EU och är för tama?
Spanien och Portugal verkar ha kombinerat en skatt på el och bidrag till gaskonsumtion.
https://cepr.org/voxeu/columns/iberian-electricity-market-intervention-does-not-work-europe

De har alltså inte uttryckligen begränsat export.

Det verkar funka halv-bra, export till Frankrike har minskat, men analysen ovan verkar komma fram till att det bör fungera sämre i länder som har fler anslutningspunkter till kringliggande länder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.