E Elektra skrev:
Efter vad jag hört så gjorde de det, de var med på sätt och vis när Barsebäck byggdes och bekostade byggandet av överföringen till Köpenhamn av prima svensk kärnkraftsel.
Och senare krävde de att verket skulle läggas ner? Verkar inte veta vad de vill, danskj*vlarna!
 
harka harka skrev:
förutom vindkraft har Danmark en hel kraftvärme,och den utnyttjas "aldrig" fullt ut

jag tror att man ska se det som att Danmark vid svaga vindar så har dom valet att välja mellan att köra sina kraftvärmeverk eller importera el från grannar, och att det valet till stora delar landar i en import

troligen spelar ekonomin en stor roll liksom att deras alternativ, kraftvärme skapas ur biomassa, kol och gas

så här har det sett ut under årets 23 första dagar (den data som finns tillgängligt för närvarande):

[bild]

varje punkt representerar en timme under perioden 1-23 januari

– vindkraften har under perioden genererat mellan 1.5 och 6.3 GW el
– Danmark har nettoexporterat el till omvärlden under 77% av tiden (men på helår nettoimporterar man)

i den högra grafen ser man elproduktionen från [central-]kraftvärmeverken
– som mest har den uppgått till 2.7 GW
– under hela fjolåret var rekordet 2.9 GW el från de största kraftvärmeverken

Danmarks elva största kraftvärmeverk har en maximal kapacitet på 5.3 GW, sen finns det en mängd mindre kraftvärmeverk, så dom kan (år 2020) totalt skramla ihop 8 GW elproduktion

men som sagt – det är nog ekonomin och miljön som gör att man väljer att importera i stället för att själva elda biomassa och fossilt

med vindkraftens hjälp har Danmark på tio år halverat det fossila innehållet i sin elproduktion – det gläds jag åt!
Elenergi mäts i GWh eller MWh. Jag förstår inte diagrammen som skriver GW o MW.
 
  • Haha
Magnus E K
  • Laddar…
diagrammen har en punkt för varje timme under 23 januaridygn och jag valde att redovisa den generatoreffekt som vindkraftverken respektive kraftvärmeverken erbjöd – jag hade kunnat skriva MWh/h istället

men eftersom inlägget kom i diskussionen om hur mycket reglerkraft Danmark har (i relation till hur vinden blåser eller inte) så handlade inläggen om vilken "effektreserv" Danmark besitter och om de kan möta upp effektbehovet med annat när vindkraften tryter – i den diskussionen är det Watt som är den relevanta enheten, därav valet att uttrycka produktionen som MW i stället för det ekvivalenta, men klumpigare MWh/h
 
harka harka skrev:
diagrammen har en punkt för varje timme under 23 januaridygn och jag valde att redovisa den generatoreffekt som vindkraftverken respektive kraftvärmeverken erbjöd – jag hade kunnat skriva MWh/h istället

men eftersom inlägget kom i diskussionen om hur mycket reglerkraft Danmark har (i relation till hur vinden blåser eller inte) så handlade inläggen om vilken "effektreserv" Danmark besitter och om de kan möta upp effektbehovet med annat när vindkraften tryter – i den diskussionen är det Watt som är den relevanta enheten, därav valet att uttrycka produktionen som MW i stället för det ekvivalenta, men klumpigare MWh/h
Ok. Om varje punkt representerar 1 GWh i diagrammet blir det begripligt.
Men då borde man prata om GWh o inte GWh/h..
 
K karlmb skrev:
Ok. Om varje punkt representerar 1 GWh i diagrammet blir det begripligt.
Men då borde man prata om GWh o inte GWh/h..
borde och borde... det är skillnad på effekt och energi

nu var kontexten i denna undertråd vilken effekt Danmarks vind och kraftvärme uppvisade vid olika tillfällen och om det fanns några marginaler att producera mer inom landet eller om el måste importeras – då är [kilo-, mega- eller giga-] Watt den relevanta enheten
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
harka harka skrev:
borde och borde... det är skillnad på effekt och energi

nu var kontexten i denna undertråd vilken effekt Danmarks vind och kraftvärme uppvisade vid olika tillfällen och om det fanns några marginaler att producera mer inom landet eller om el måste importeras – då är [kilo-, mega- eller giga-] Watt den relevanta enheten
Ok.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
U Uttese skrev:
vindkraften byggs i Sverige med utländska företag/fonder som startar svensk bolag, bygger vindkraftverken och säljer sedan denna billigt till sina ägare, kan även gå med förlust. Har då fått mycket rabatt på inkopplingsavgifter till nätet samt bidrag då de producerar ”grönt”. Utländska ägarbolaget säljer sedan elen till marknadspris. Mycket lite skattekronor stannar i Sverige,tvärt om så bidrar vi till produktionen. Detta är den översiktliga beskrivningen, finns mer….
Arise var helsvenskt från start.
 
Keiller Keiller skrev:
Nu fick jag 2021 års decemberräkning. 2.999 kWh och totalt 9.911 kronor att betala.
Januariräkningen blev ungefär hälften. 1.955 kWh och 4.650 kronor att betala.

Priset sjönk en krona, från 2,46 kr/kWh till 1,43/kWh.

Även om januari var lite varmare än december lyckades jag sänka förbrukningen med drygt 1.000 kWh och det får jag nog vara nöjd med.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Så här blev utfallet för min elhandel i december och januari.

Översikt av en elräkning som visar specifikationer, period, kvantitet, pris och summa för elkonsumtion i december och januari.
Nästan halva priset i januari. Nu är det bara att hoppas att man får lite kompensation från staten...
 
useless useless skrev:
Så här blev utfallet för min elhandel i december och januari.

[bild]
Nästan halva priset i januari. Nu är det bara att hoppas att man får lite kompensation från staten...
Snyggt elpriskompensationsoptimerat, måste jag säga (y)!
 
Igen Igen skrev:
Arise var helsvenskt från start.
Från start ja, men vem äger det dom sålt nu
 
Appendix Appendix skrev:
Där kom min faktura för december:

Elområde 3
Förbrukning 2900 kwh
Elhandel: 1990 kr (54,9 öre/kwh ex skatt och avgifter)
Elnätsavgifter: 2569 Total kostnad: 4559
Total kostnad per kwh: 1,57 kr/kwh

Väldigt glad att jag pga min omvärldsbevakning bytte till fast avtal i Oktober.
Uppskattar att jag sparat närmare 8000 kr mot att ha rörligt (Och sån där tibberidioti)

Lider dock med de som inte hade den möjligheten eller insikten. Mina siffror är bara för att ge ett perspektiv på de "hemska" med att han bundet.
När går ditt fasta avtal ut?
Alla kommer få höga avtal hädanefter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.