G Galten skrev:
Jag har något vagt minne av att mina föräldrar höll på och trixade med tvättmaskiner på natten på 70-80-talet. Så möjligen att det fanns dag och natt-taxa på den tiden? Men nu finns det noll incitament att konsumera mindre el när spotpriset är högt (förutom för en mycket liten grupp tibberanvändare)

Det känns som en dåligt fungerande marknadsekonomi när tillbudet i ganska liten grad styr efterfrågan
Japp det fans nattaxa
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du menar att det på 70*80talet fann så sofistikerade mätare som kunde visa när på dygnet konsumtionen skedde? Tvivlar starkt på det.

Har själv haft timdebitering flera år men har än så länge INTE ens kunnat matcha snittet.
Man kan bara styra delar av konsumtionen så en stor del konsumeras tyvärr när priset är som högst.
Sen kollar man självklart inte VARJE eftermiddag när timmarna är billigast nästa dygn...
Jag vet att det fanns nattaxa min svärfar hade det för att värma upp vattnet i en stor tank för att ha till värme under dagen, han var för övrigt elektriker
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På den tiden löste man det med två mätare, en dag och en natträknare och så växlade man vilken mätare som mätte. Så visst existerade det, det behöver du inte tvivla på. Men hur vanligt det var vet jag inte.
Enkel googling visade sig att det fanns helt fram till 2008,,,
https://www.svd.se/slut-med-billigare-el-under-natten

Inget är mer kul än att bli överbevisad för då lär man sig nåt nytt!

Tyvärr tycker inte alla på forumet likadant då någon envetet håller fast vid uppenbart felaktiga påståenden för att inte tappa prestige...
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Systemet med nattaxa var säkert riktigt smart på den tiden tillgången på el var ganska konstant (kärn+vattenkraft) men efterfrågan skiftande över dygnets timmar.

Med vindkraftens intåg har vi variationer i tillgången också, så vindhastigheten är troligare viktigare för priset än vad klockan är..
 
hsd
Det fanns även taxa för normalförbrukning oc överförbrukning
2 räkneverk på mätaren
Man abbonerade på en viss effekt och hade ett pris på den samt ett högre pris på överförbrukningen, mätningen var momentan så om det en dag gick mer kunde man inte ta igen dagen efter med lägre förbrukning så kalla dagar undvek man bastubad och långkok
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
https://www.di.se/nyheter/omstridda-oljekraftverket-kan-forsvinna/

662MW möjlig balanskraft kanske försvinner 2025...
Undrar vad våra politiker gör för att ersätta de 662MW med isåfall...
Men vi behöver nog inte oroa oss då vi har politiker som säkert har en plan...

Det blir säkert mer "genomtänkta" stöd vid extrema elpriser...

Nu är jag ingen förespråkare för oljekraftverk. Men man bör ha en ersättning innan man tar bort något...

Annars kan politiker sätta tak på mängden import på fosila bränslen... då minskas förbrukningen automatiskt. Och priset skjuter i höjden...
Detta ska på Sveriges sätt göras innan vi har fungerande ersättnings alternativ...

Snart har vi inte råd med el, bränsle eller cement...
 
  • Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
Det hade varit väldigt intressant om vi kunde få ett ”stresstest” av systemet som vi har idag. Riktigt kallt och stilla väder i hela Nordeuropa, betydligt kallare än vi hade i december. Jag är inte helt övertygad om att effekten kommer räcka till alla skåningar, och det är med Karlshamnsverket igång. Utan det blir det såklart ännu värre..
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, elavtalen är antingen samma pris hela dygnet eller timmavläst. Men nätavtal med olika priser över dygnet förekommer.
Elavtal med dygnspris har jag inte sett. Det är medelpris över en hel månad som kallas rörligt.
 
K karlmb skrev:
Elavtal med dygnspris har jag inte sett. Det är medelpris över en hel månad som kallas rörligt.
Ja, och då har du samma pris hela dygnet.
 
H HSP skrev:
[länk]

662MW möjlig balanskraft kanske försvinner 2025...
Undrar vad våra politiker gör för att ersätta de 662MW med isåfall...
Men vi behöver nog inte oroa oss då vi har politiker som säkert har en plan...

Det blir säkert mer "genomtänkta" stöd vid extrema elpriser...

Nu är jag ingen förespråkare för oljekraftverk. Men man bör ha en ersättning innan man tar bort något...

Annars kan politiker sätta tak på mängden import på fosila bränslen... då minskas förbrukningen automatiskt. Och priset skjuter i höjden...
Detta ska på Sveriges sätt göras innan vi har fungerande ersättnings alternativ...

Snart har vi inte råd med el, bränsle eller cement...
Dessutom byggs det snart två nya 700MW kablar till Tyskland (Hansa Powerbridge I och II), så vi verkligen skall få samma elbrist och pris som tyskarna. Då hjälper inte ens Karlshamnsverket.
 
  • Arg
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Dessutom byggs det snart två nya 700MW kablar till Tyskland (Hansa Powerbridge I och II), så vi verkligen skall få samma elbrist och pris som tyskarna. Då hjälper inte ens Karlshamnsverket.
Jag är inte särskilt kunnig på elproduktion men som jag har förstått det så lider vi inte av elbrist trots att det påståendet ständigt upprepas i olika sammanhang. Om något skall åtgärdas är det en fördel om man förstår problemet.

Har vi elbrist i Sverige? – Så här ligger det till – Tidningen Elektrikern

Har Sverige verkligen brist på el? | SVT Nyheter

Vad är elbrist, kapacitetsbrist och effektbrist? - eon.se

Kan vi få elbrist i Sverige? (goteborgenergi.se)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag är inte särskilt kunnig på elproduktion men som jag har förstått det så lider vi inte av elbrist trots att det påståendet ständigt upprepas i olika sammanhang. Om något skall åtgärdas är det en fördel om man förstår problemet.

Har vi elbrist i Sverige? – Så här ligger det till – Tidningen Elektrikern

Har Sverige verkligen brist på el? | SVT Nyheter

Vad är elbrist, kapacitetsbrist och effektbrist? - eon.se

Kan vi få elbrist i Sverige? (goteborgenergi.se)
Sverige har ingen generell elbrist men vi sitter ihop med andra länder som har dysfunktionell elproduktion. Och ju mer vi sitter ihop med dessa länder desto mer av deras problem och priser får vi hos oss. Vänsterpartiet gick ut häromdagen med att de inte vill bygga en enda kabel till utlandet till för att skydda vår elförsörjning. Det är nog det bästa ”elförslaget” jag har sett hittills (trots partitillhörigheten)
 
  • Gilla
GlennB och 5 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Sverige har ingen generell elbrist men vi sitter ihop med andra länder som har dysfunktionell elproduktion. Och ju mer vi sitter ihop med dessa länder desto mer av deras problem och priser får vi hos oss. Vänsterpartiet gick ut häromdagen med att de inte vill bygga en enda kabel till utlandet till för att skydda vår elförsörjning. Det är nog det bästa ”elförslaget” jag har sett hittills (trots partitillhörigheten)
Jag antar att du syftar på Tyskland som avvecklar sin kärnkraft och blivit en måltavla för det allmänna missnöjet. Men såvitt jag förstår så har Tyskland varit en nettoexportör av el till t.ex. Frankrike som har en stor andel kärnkraft i sin energiproduktion.

Debatt: Är tysk energipolitik bra? (sydostran.se)

Vi lever i en global värld och jag tvivlar på att något land skulle vinna på att isolera sig från omvärlden. Titta bara på vår matproduktion där vi är självförsörjande på socker, spannmål och morötter (dock inte frön)

Texas ville vara frifräsare och oberoende, det gick väl sådär..

Energichefernas huvuden rullar i Texas | ENERGInyheter.se
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag antar att du syftar på Tyskland som avvecklar sin kärnkraft och blivit en måltavla för det allmänna missnöjet. Men såvitt jag förstår så har Tyskland varit en nettoexportör av el till t.ex. Frankrike som har en stor andel kärnkraft i sin energiproduktion.

Debatt: Är tysk energipolitik bra? (sydostran.se)

Vi lever i en global värld och jag tvivlar på att något land skulle vinna på att isolera sig från omvärlden. Titta bara på vår matproduktion där vi är självförsörjande på socker, spannmål och morötter (dock inte frön)

Texas ville vara frifräsare och oberoende, det gick väl sådär..

Energichefernas huvuden rullar i Texas | ENERGInyheter.se
Det känns som det är en sak när allt bara tuffar på, det blåser lite lagom och det inte är kallt ute. Men problemen uppstår när det är brist på vindkraft och en stor förbrukning i norra Europa. Ett land som Danmark har mer eller mindre ingen reglerkraft alls utan använder import som reglerkraft. Stilla vinterdagar importerar de nästan halva sin elförsörjning. Hur tyskarna har det vet jag inte riktigt men eftersom de ersatt kärn/kolkraft mot vindkraft borde samma gälla för dem. Det säger sej självt att alla länder inte kan använda import för att reglera för bortfallen vindkraft.

Och det är i stora drag Sverige och Norge som har stabila kraftslag som får ställa upp och stabilisera vindkraftsländerna. Och ju fler kablar över vattnet desto mer reglerkraft och högre priser?
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Det känns som det är en sak när allt bara tuffar på, det blåser lite lagom och det inte är kallt ute. Men problemen uppstår när det är brist på vindkraft och en stor förbrukning i norra Europa. Ett land som Danmark har mer eller mindre ingen reglerkraft alls utan använder import som reglerkraft. Stilla vinterdagar importerar de nästan halva sin elförsörjning. Hur tyskarna har det vet jag inte riktigt men eftersom de ersatt kärn/kolkraft mot vindkraft borde samma gälla för dem. Det säger sej självt att alla länder inte kan använda import för att reglera för bortfallen vindkraft.

Och det är i stora drag Sverige och Norge som har stabila kraftslag som får ställa upp och stabilisera vindkraftsländerna. Och ju fler kablar över vattnet desto mer reglerkraft och högre priser?
Exakt. Men vill man maximera sina elmarknadsaktier så är det ju eftersträvansvärt, speciellt om man inte förbrukar speciellt mycket el själv. Det blir då först när det blir avstängning på grund av effektbrist som man blir drabbad... och då är det ju så dags att vakna upp.

Tragiskt vad politiker och marknad kan förstöra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.