P
Z Zodde skrev:
Om man kan minska strömförbruk med 65-90% så är det en enorm besparing imho
Med elektrisk uppvärmning av huset blir det inte fullt lika stor besparing, men utomhus har jag bara LED numera. Jag bryr mig inte om att ens fundera på vad julslingorna drar längre. De får sitta upp tills julen tar slut, dvs till påsk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad gäller privat utebelysning är jag ganska säker på att LED inte inneburit någon besparing. En eller två lampor har blivit 15.
Mer jul för samma pengar är åtminstone en fördel om kanske inte en besparing.
 
  • Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Inte bara elpriset steg..

[bild]
[länk]
Det är bara att vänja sig. Detta är framtiden.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Det är den, det är bara det att du och en massa andra inte fattar det.
Tack för de uppskattande orden.

Kan du som "fattar det" förklara för oss dumskallar?
 
P
Z Zodde skrev:
[bild]

Nej det handlar inte om greedy producers utan enkel prisbildningsmekanik
Elektricitet betraktas som en råvara (handelsvara, "commodity", kanske "insatsvara"?) och inte en konsumtionsvara. Jag antar att det är därför det inte går att köpa en specifik sorts elektricitet på en spotmarknad.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Jag pratade bara om koldioxid-utsläpp nu och "Cementadebaclet" handlade väl om (eventuella) problem med grundvattnet?
Ursprunget till den deltråden är inlägg #7486 där paralun skrev att "man kan ju inte offra vår industri eller välfärd för målen". I Cementafallet handlar det om lokala miljömål som får trumfa globala klimatmål.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Med de byggtider vi ser på kärnkraft lär det också vara en "after the fact"-åtgärd. Kvar finns det vi kan bygga till rimlig kostnad på rimlig tid.
Vi kan bygga massor av vallar, dammar och luftkonditioneringar på ganska kort tid.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
De är fortfarande under utveckling, inget att hoppas på heller.
Det låter lite väl defaitistiskt. Om man inte kan hoppas på något som är under utveckling så återstår bara att hoppas på sådant som är färdigutvecklat (eller magi). Det tycker jag inte verkar bra för framtiden.
 
Redigerat:
P
D djac skrev:
Det var ju det jag gjorde, det var du som drog in resonemanget att små länder behöver inte ställa om, bättre de största backar tillbaks?
Små länder som redan släpper ut mycket lite, ja. Är det mätbart om Sverige försöker minska sitt koldioxidutsläpp med 30-40 %?
 
F
Z Zodde skrev:
Ur energisynpunkt är övergången från glödlampan till LED också en ”osannolik” besparing.
Ja, absolut. Man kan säkert säga samma sak om LiPo och LiFe batterier. Men man kan inte säga det om att gå från kärnkraft till Vindkraft. Fixa fram lite effektiv fusion, eller fixa fram ett äkta "flygande tefat" som upphäver Newtons lagar då snackar vi antagligen tekniksprång värt att skriva hem om.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
F
Z Zodde skrev:
Besparingen var enorm. Om teknik fanns så var den inte kommersiellt genomförbar.
År 1900 var 1 av 3 nyproducerade bilar i USA elektriska utan att det bidrog nåt till miljön nästa 100 åren…
Med statistik kan man flytta berg......
 
F
P pmd skrev:
Små länder som redan släpper ut mycket lite, ja. Är det mätbart om Sverige försöker minska sitt koldioxidutsläpp med 30-40 %?
Det är väl i praktiken så att det fortfarande bara är decimalen som ändras på jordklotets total om vi så reducerade oss till noll.
 
P pmd skrev:
CFL var inte ett lika stort språng som LED.
Varför inte det? Titta på kurvorna så ser du att energibesparingen är likvärdig. LED ä något bättre men CFL kapade 80% och krävde inte ny teknik.
 
P pmd skrev:
Ursprunget till den deltråden är inlägg #7486 där paralun skrev att "man kan ju inte offra vår industri eller välfärd för målen". I Cementafallet handlar det om lokala miljömål som får trumfa globala klimatmål.
Jo och miljöpartiklarna gör precis allt i enlighet med deras religion för att lägga ner Sverige.
Cementas eget svar:
https://www.cementa.se/sv/fakta-kring-Cementas-vattenpaverkan-pa-norra-Gotland
Så vi måste sätta munkavle på det här gänget som enbart skadar Sverige och inte kan se några kompromisser.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Miljöpartiet bildades ur spillrorna av Linje 3 (kärnkraftsomröstningen 1980) och tog med sig frustrationen av att Linje 3 hade "kapats" av Centerpartiet och andra som inte delade den hårda kärnans anticivilisationskritik.

Man bör därför inte vara förvånad över att MP under hela sin existens har drivit frågan om att avveckla kärnkraft. Det var (och är nog till stor del fortfarande) partiets raison d'être.
Med risk för att generalisera så är min minnesbild av kärnkraftsomröstningen följande.

Flera yrkesgrupper bildade lobbygrupper som ”läkare mot kärnvapen” m.fl. Det var således inte bara olyckan i Harrisburg som drev kärnkraftsmotståndet utan också oron för spridning av kärnvapenteknik. Avfallsproblematiken var inte den centrala frågan på den tiden.

Vindkraft och solkraft var framtidsscenarier som ännu låg i sin linda. Linje 3 förlitade sig på kraftvärmeverk, gasturbiner och utökad användning av kol för att balansera energibehovet. Många drömde om att ta steget ut i naturen och koppla loss från etablissemanget.

Notera att klimateffekterna av fossila bränslen var välkända i slutet på sjuttiotalet även om genomslaget till allmänheten var mycket låg. Dvs många inom linje 3 var mycket medvetna om problemen med fossila bränslen men ansåg att bara man fick stopp på kärnteknik rent allmänt, så skulle vattenkraft, vind och sol lösa de oroande klimatproblemen i framtiden.

Nu 40-år senare har det som såg så logiskt ut visat sig vara behäftat med flera baksidor. Små vattenkraftverk riskerar avvecklas, sopförbränning straffbeskattas, gasturbiner monteras ned, kärnreaktorer stängs ner i förtid etc. och diktaturer tar fram kärnvapen. Klimatproblematiken har kommit på allas läppar, tuffa åtgärder måste till ……….

Ursäkta men jag kunde inte hålla mig.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.