P
P Pallewea skrev:
Flera yrkesgrupper bildade lobbygrupper som ”läkare mot kärnvapen” m.fl. Det var således inte bara olyckan i Harrisburg som drev kärnkraftsmotståndet utan också oron för spridning av kärnvapenteknik.
Kärnkraft och kärnvapen var visserligen intimt ihopkopplade i Sverige från början, men när väl den stora utbyggnaden av kärnkraft kom igång så hade det svenska kärnvapenprogrammet lagts ner och ingen av de kommersiella kärnreaktorerna kunde producera vapenplutonium.
 
F fribygg skrev:
Men en glädje att förnuftet iaf delvis nått Strasbourg/Bryssel
Jo men miljöpartikellobbyn i just Bryssel den får vi se upp med! (det är ju Bryssel som egentligen allt viktigt bestäms nuförtiden (och Strasbourg)

Nu blev det ren gammaldags realpoltik inkl kompromisser i Taxonomin för annars tror jag EU rasar ihop snart.
Alla inser "vad håller vi på med?" när man ser dagens situation förutom de som anammat miljöreligionen.
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ja om du köpte noname men Philips och Osram var bra. Den lilla mängden kvicksilver du hittar i moderna lysrör är insignificant. Kolla på nätet så ser du.
De var länge dåliga är också min uppfattning. PLUS att det tar tid innan de når Max ljusstyrka.
Familjen vägrar fortfarande dessa lampor.
 
Z Zodde skrev:
De var länge dåliga är också min uppfattning. PLUS att det tar tid innan de når Max ljusstyrka.
Familjen vägrar fortfarande dessa lampor.
Jo men dagens LED-lampor är ju bra och tänder snabbt, imho.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Med dagens priser så önskar man ju nästan att man var elallergiker. :)
 
  • Haha
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
E errakareby skrev:
Med dagens priser så önskar man ju nästan att man var elallergiker. :)
Bästa kommentaren i tråden :crysmile::rofl:
 
P
R RoAd skrev:
Du vill förbjuda ett demokratiskt valt parti att få yttra sig? Låter ganska ruttet. Är det mer åsikter du vill förbjuda? Vem ska bestämma vilka som får yttra sig? Du?

Jag vet inte heller vad du tycker MP hade med Cementas tillståndsansökan att göra. Det var väl miljödomstolen som ansåg att deras ansökan inte höll måttet.
Miljöpartiet drev på för att skapa ett Natura 2000-område alldeles intill Cementas fabrik i Slite.
Det finns en tråd om det här redan, så vi kanske kan fortsätta där?
(Ja, det var jag som förde in Cementa i den här tråden, men nu försöker jag föra ut det. :whistle:)
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-skall-vi-kunna-ha-basindustri-framoever.429818/
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Ja, dina uttryck är som jag sagt tidigare dåliga. Om du själv håller med så kanske du ska höja nivån?
Jag blir mer och mer sympatiskt inställd till MP ju mer jag läser nedsättande epitet om partiet. Och jag som normalt är av åsikten att Miljöpartiet är Sveriges mest klimatfientliga parti!
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Miljöpartiet drev på för att skapa ett Natura 2000-område alldeles intill Cementas fabrik i Slite.
Det finns en tråd om det här redan, så vi kanske kan fortsätta där?
(Ja, det var jag som förde in Cementa i den här tråden, men nu försöker jag föra ut det. :whistle:)
[länk]
Varför det? Det visar ju bara deras sanna kompromisslösa inställning.
Vägrar kompromissa och låter hellre Sverige gå mot undergång.
Samma vägran att kompromissa visade de med all tydlighet i senaste regeringskrisen och där skyller man på andra.
 
P pmd skrev:
Miljöpartiet drev på för att skapa ett Natura 2000-område alldeles intill Cementas fabrik i Slite.
Det finns en tråd om det här redan, så vi kanske kan fortsätta där?
(Ja, det var jag som förde in Cementa i den här tråden, men nu försöker jag föra ut det. :whistle:)
[länk]
Man får inte vara naiv kring sånt här. Människor hårt knutna till miljörörelsen är inte dumma på något sätt, dom är smarta och dom är pålästa. Inte heller ovanligt att som har avhandlat sig en fin utbildning som lett att dom fått fina positioner inom många grenar av samhällets infrastruktur, allt ifrån länsstyrelser, naturvårdsverk eller styrelser i passande verksamheter, kanske till och med domstolarna. En sak har de gemensamt och det är miljöreligionen som genomsyrar allt det vi ser hända i detta land just nu.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Man får inte vara naiv kring sånt här. Människor hårt knutna till miljörörelsen är inte dumma på något sätt, dom är smarta och dom är pålästa. Inte heller ovanligt att som har avhandlat sig en fin utbildning som lett att dom fått fina positioner inom många grenar av samhällets infrastruktur, allt ifrån länsstyrelser, naturvårdsverk eller styrelser i passande verksamheter, kanske till och med domstolarna. En sak har de gemensamt och det är miljöreligionen som genomsyrar allt det vi ser hända i detta land just nu.
Jo och sedan har det spritt sig så vi har miljöpartikelbyråkrater i varenda myndighet som noggrannt läser allt som Bryssel-folket hittar på.

Det värsta med det här gänget är att de bor i storstäder, väl pålästa och lever sitt eget liv bland likasinnade.
Suck!
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I Göteborg så har man nu börjat med effekthandel så att Göteborg energi skall slippa bygga ut nätet:
- [länk]
Haha, Göteborgarna måste redan börja spara på damsugning och tvätt så att Northvolt kan flytta in. ;)
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Haha, Göteborgarna måste redan börja spara på damsugning och tvätt så att Northvolt kan flytta in. ;)
Precis. Det var nog därför det blev Sveriges tuffaste effekttaxa också.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Precis. Det var nog därför det blev Sveriges tuffaste effekttaxa också.
Fast skita kan vi fortsätta göra. Avloppsvattnet skall användas som kylvatten i fabriken.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.