R RoAd skrev:
Jag gillar att vi är ett föregångsland.

Och sedan kan man ju alltid fundera på om det enbart är utsläppen inom landsgränserna som ska räknas. Vi importerar en hel del från länder som bidrar stort till utsläppen på grund av oss. Då kanske det inte är mer än rätt att vi siktar på noll utsläpp här.
Jo det är väl fint med högt ställda mål men man kan ju inte offra vår industri eller välfärd för målen!
Tyvärr är det ju så med miljöpartiklarnas religiösa iver att rasera det man ogillar innan det finns andra energislag, urbota korkat som gör att läget är som nu.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eller så är en bättre liknelse att någon köpte det sista segelskeppet, men att det trots gratis energi inte kunde leverera i ett kommersiellt klimat med starka krav på att kunna leverera oavsett väder.

Jag tror inte rakt av på någondera liknelsen, och att ha rätt om framtiden är få förunnat.
Det håller jag med om, att det är svårt och ovisst att försöka gissa framtiden men det är ju ändå det vi alla gör här, för vi tror väl inte på riktigt att det händer saker för att vi skriver här.. hur arga toner man än använder?

Hur som helst, min gissning är att det kommer byggas enstaka nya reaktorer men att en bredare ökning av kärnkraft inte kommer hända, främst av ekonomiska skäl.

Samtidigt så spår jag att den tekniska utvecklingen kommer att fortsätta och att idag för oss okända tekniska lösningar kommer att möjliggöra ett större tillvaratagande av den billigaste energin.
 
D
P paralun skrev:
Jo det är väl fint med högt ställda mål men man kan ju inte offra vår industri eller välfärd för målen!
Tyvärr är det ju så med miljöpartiklarnas religiösa iver att rasera det man ogillar innan det finns andra energislag, urbota korkat som gör att läget är som nu.
Sitt ner för jag gissar att du kommer bli förundrad över hur mycket förändringar som kommer att komma!
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D djac skrev:
Det håller jag med om, att det är svårt och ovisst att försöka gissa framtiden men det är ju ändå det vi alla gör här, för vi tror väl inte på riktigt att det händer saker för att vi skriver här.. hur arga toner man än använder?

Hur som helst, min gissning är att det kommer byggas enstaka nya reaktorer men att en bredare ökning av kärnkraft inte kommer hända, främst av ekonomiska skäl.

Samtidigt så spår jag att den tekniska utvecklingen kommer att fortsätta och att idag för oss okända tekniska lösningar kommer att möjliggöra ett större tillvaratagande av den billigaste energin.
Jag såg inte partiledardebatten häromdagen, men man hoppas ju att någon ställde frågan till den blåbruna koalitionen om vem som betalar när elpriset ligger under de ~ 25 öre per kWh som kärnkraften kostar?
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att då göra sig beroende av import av uran eller färdigt kärnbränsle?
Uran kommer från typ lika instabila länder som gasen, i snitt ...
Att vi importerar bränslet i dag innebär ju inte att vi behöver göra det i all framtid, Sverige är ett mineralrikt land så import kan undvikas om vi skulle vilja det. Framtidens reaktorer kan ju mycket väl komma att återanvända begagnat kärnbränsle även om vi inte är där ännu.
 
D djac skrev:
Sitt ner för jag gissar att du kommer bli förundrad över hur mycket förändringar som kommer att komma!
Jovisst kommer det att förändras men miljöpartiklarnas taktik är jag helt oförstående till.
Sen hoppas jag det sker på industrins villkor vilket man nu börjar se. Sedan behövs det stor tydlighet från våra politiker utan några "långbänkar" och svenskt käbbel!
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag såg inte partiledardebatten häromdagen, men man hoppas ju att någon ställde frågan till den blåbruna koalitionen om vem som betalar när elpriset ligger under de ~ 25 öre per kWh som kärnkraften kostar?
Inte jag heller, sedan länge helt ointresserad av vad de säger, tittar hellre på vad de gör och till viss del på den budget som läggs, det är ju det som är verkligheten. Men jag misstänker att debatten var en enda lång harang av halvsanningar menad att reflektera vad "folk känner", som om det skulle spela någon roll.
 
R
P paralun skrev:
Jo det är väl fint med högt ställda mål men man kan ju inte offra vår industri eller välfärd för målen!
Det har jag faktiskt inte sett några tecken på hittills. Att någon tomatodlare får släcka växthuset i december kan nog bli aktuellt även i framtiden. Vet inte om jag tycker det är så galet dock.

P paralun skrev:
Tyvärr är det ju så med miljöpartiklarnas religiösa iver att rasera det man ogillar innan det finns andra energislag, urbota korkat som gör att läget är som nu.
Kan du inte sluta kalla miljöpartiet för "miljöpartiklarna" i alla dina inlägg. Det är lika töntigt som när folk håller på att kalla Telia för "felia" och tyder på att en debatt med dig inte kommer att hamna på någon speciellt hög nivå.

Hela denna delen är faktiskt tråkigt utformad. Nog för att jag inte håller med MP i speciellt många frågor, men att beskylla dem och enbart dem för situationen vi har idag (och att de skulle utfört illdådet på religiösa grunder) tyder också på en debattnivå som inte kommer bli konstruktiv.
 
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 9 till
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eller så är en bättre liknelse att någon köpte det sista segelskeppet, men att det trots gratis energi inte kunde leverera i ett kommersiellt klimat med starka krav på att kunna leverera oavsett väder.

Jag tror inte rakt av på någondera liknelsen, och att ha rätt om framtiden är få förunnat.
Precis. Segelskepp till ångbåtar.... från hästartransport till ångtåg osv kallas tekniksprång. Ser man dessa i en effektivitetsgraf så ser man att den nya tekniken tog ett helt osannolikt effektivitetssprång. Det är inget vi ser nu, det är andra anpassningar.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Fast det var väl så att vi inte får strypa exporten? Att det är konkurrensregler ”stats-sponsring”…..eller?
Jo men övriga länder i EU tar inte lika hårt på sådant. Ta subventionera till jordbruket samtidigt som vi dumpar livsmedelsöverskottet i tredje världen med subventioner Sverige har ett rätt unikt klimat och en gång i tiden sa vi till folk att elvärme är rent och billigt för evärdelig tid.
 
F fribygg skrev:
Att vi importerar bränslet i dag innebär ju inte att vi behöver göra det i all framtid, Sverige är ett mineralrikt land så import kan undvikas om vi skulle vilja det. Framtidens reaktorer kan ju mycket väl komma att återanvända begagnat kärnbränsle även om vi inte är där ännu.
Se mitt inlägg #7473 ovan. Sverige har gott om låghaltiga uranfyndigheter.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Precis. Segelskepp till ångbåtar.... från hästartransport till ångtåg osv kallas tekniksprång. Ser man dessa i en effektivitetsgraf så ser man att den nya tekniken tog ett helt osannolikt effektivitetssprång. Det är inget vi ser nu, det är andra anpassningar.
Ur energisynpunkt är övergången från glödlampan till LED också en ”osannolik” besparing.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Ur energisynpunkt är övergången från glödlampan till LED också en ”osannolik” besparing.
Om någon på 90-talet hade hållit upp en liten lysdiod framför valfri teknikintresserad medelålders gubbe och sagt att -snart kommer vi lysa upp fotbollsplaner med denna tekniken, så hade det förmodligen varit ännu mer mindblowing än att säga att vi idag kan få el från solen och vinden.
 
  • Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
Dagens problematiska situation är ett resultat av marknaden, den gynnar kortsiktigt tänkande, det är bättre ur investeringsperspektiv att investera i vindkraft än kärnkraft. Man behöver som investerare inte göra nånting för att kompensera för vindkraftens intermittensproblem, oavsett vad för skadliga effekter det har på samhället att tillåta vindkraftens utbyggnad.

Jag ser hela situationen som ett marknadsmisslyckande och som en sektor som helt enkelt bör förstatligas och styras ur ett annat perspektiv än vinstmaximering. Under denna nuvarande regim så tror jag det blir svårt för kärnkraften att slå igenom även om jag anser den är tekniskt överlägsen. Långsiktigt tänkande eller miljötänk är inte saker som marknaden belönar.

Min personliga åsikt är att vindkraften och solkraften kommer aldrig kunna leverera det som behövs när det behövs och de senaste åren har gjort mig mera övertygad om det. Intermittensproblemet ser jag inte någon lyckas lösa, bara snacka om framtida möjligheter. Men jag får intrycket folk hoppas på ett mirakel på denna front och det ska komma nån jättebillig och energität form av lagring. Man får alltså leva på hoppet.

Och elda ved.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
D
DennisCA DennisCA skrev:
Dagens problematiska situation är ett resultat av marknaden, den gynnar kortsiktigt tänkande, det är bättre ur investeringsperspektiv att investera i vindkraft än kärnkraft. Man behöver som investerare inte göra nånting för att kompensera för vindkraftens intermittensproblem, oavsett vad för skadliga effekter det har på samhället att tillåta vindkraftens utbyggnad.

Jag ser hela situationen som ett marknadsmisslyckande och som en sektor som helt enkelt bör förstatligas och styras ur ett annat perspektiv än vinstmaximering. Under denna nuvarande regim så tror jag det blir svårt för kärnkraften att slå igenom även om jag anser den är tekniskt överlägsen. Långsiktigt tänkande eller miljötänk är inte saker som marknaden belönar.

Min personliga åsikt är att vindkraften och solkraften kommer aldrig kunna leverera det som behövs när det behövs och de senaste åren har gjort mig mera övertygad om det. Intermittensproblemet ser jag inte någon lyckas lösa, bara snacka om framtida möjligheter. Men jag får intrycket folk hoppas på ett mirakel på denna front och det ska komma nån jättebillig och energität form av lagring. Man får alltså leva på hoppet.

Och elda ved.
Tekniska mirakel är vardag för mig, håll i hatten!

Du vill att energisektorn ska förstatligas och drivas utan ekonomiska syften men att det inte är troligt att nuvarande regering driver igenom detta, -hur ser ett dream team ut som kan få detta att hända?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.