P pmd skrev:
Det är väl ganska få nuvarande riksdagsmän som var med för 16 år sen?
Rapporten finns ju att läsa för alla...
 
K karlmb skrev:
Ja, vad ska man säga, i går, precis innan helgledigheten så kommer detta i mail från vår vindandelsförening, Solivind... Sedan gör man sig oanträffbar och tar bort all info om Solivind från Telge-Energis hemsidor. :[länk]
"Elpriset höjs från 43,7 öre/kWh (35 öre exkl moms) till 1,60 kr/kWh (1,28 kr/kWh exkl moms)."

Ja, det var ju en nätt liten höjning på endast ca 270 %. ;)
 
Redigerat:
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är som sagt inte ett gissat medelpris på spot jag är ute efter. Utan vad terminspriserna är.
Varför tror du att de skulle skilja sig åt?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
"Elpriset höjs från 43,7 öre/kWh (35 öre exkl moms) till 1,60 kr/kWh (1,28 kr/kWh exkl moms)."

Ja, det var ju en nätt liten höjning på endast ca 270 %. ;)
Känns ju nästan som nån form av bedrägeri :surprised:
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Varför tror du att de skulle skilja sig åt?
Läs tidigare inlägg så ser du ju att det är fallet. Om jag gör prognosen att priset iaf inte blir lägre Q4 2022 än Q4 2021, och man idag kan handla på termin för mindre än häften, då skiljer de sig rejält, hur man än ser på saken.
 
G GVR4 skrev:
Känns ju nästan som nån form av bedrägeri :surprised:
Ja. Och föreningen har ingen hemsida längre.
 
Magnus E K
K karlmb skrev:
Läs tidigare inlägg så ser du ju att det är fallet. Om jag gör prognosen att priset iaf inte blir lägre Q4 2022 än Q4 2021, och man idag kan handla på termin för mindre än häften, då skiljer de sig rejält, hur man än ser på saken.
Ja, om du tror att priset kommer bli mycket högre än vad aktörerna på terminsmarknaden tror är det ju bara att köpa. Strunta i din egen elförbrukning, in med hela sparkapitalet (eller en viss procent av det) och se dessa pengar tre- eller fyrfaldigas på ett år.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A
T tergo skrev:
Tyskland stänger tre kärnkraftverk | SVT Nyheter
förståeligt.. att köpa in sin energi genom att utpressa andra EU länder är ju billigare..
 
  • Gilla
  • Arg
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Ska ha avvecklat kolkraften till 2030 enligt artikeln, är ju bra, hoppas bara det inte ersätts av gas och import av ful-el.
 
  • Haha
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ska ha avvecklat kolkraften till 2030 enligt artikeln, är ju bra, hoppas bara det inte ersätts av gas och import av ful-el.
Bara hoppas på borgarna tar över och styr upp lite kärnkraft
 
Finns väl inget parti i Tyskland som förespråkar kärnkraft?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Finns väl inget parti i Tyskland som förespråkar kärnkraft?
Som vi kan exportera till Tyskland
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Vet inte ens om det hjälper. Om jag förstått det rätt så har även Tyskland dålig nord-sydlig överföringskapacitet, så vår kärnkraft kommer nog inte så långt även om vi skulle lägga en matta med kablar under Östersjön. De har problem redan nu med att få ut sin kustnära vindkraft i systemet av samma skäl.

Ändå förutspår jag att de likt finnarna lär köra om oss i loppet mot ny kärnkraft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.